Csúcssebességtől a totálkárig: 30 éves a Need for Speed

NFS Underground artwork
Forrás: Electronic Arts

Promóció

Defender: több mint terepjáró

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!
Facebook
Twitter
Pinterest

A Need for Speed a videójátékok világának minden hullámhegyét- és völgyét megtapasztalta. Visszatekintünk az egykor világsikerű autóversenyzős franchise mozgalmas múltjára.

Szeretnétek igazán öregnek érezni magatokat? Nem gond: a legendás Need for Speed-sorozat első része 30 évvel ezelőtt jelent meg. 1994-ben még a Panasonic sikertelen 3DO konzolján indult útnak Road & Track Presents: The Need for Speed néven, de az Electronic Arts által készített versenyjáték-sorozat csak 1995-ben, a PC-s verzióval, majd 1996-ban, a playstationös kiadással robbant be a slágerlistákra.

Ne maradj le cikkeinkről, like-olj minket a Facebookon is!

Követem!

Azóta a Need for Speed nélkül elképzelhetetlen a játékipar, még akkor is, ha a cím az évtizedek során többször is letért a siker útjáról.

Egy kis megjegyzés: a rengeteg Need for Speed-játék miatt ebben a cikkben a nagyobb PC-s és konzolos változatokra koncentrálunk. Természetesen léteznek hordozható platformokra készített átiratok is, például az Underground Rivals a PSP-re, de helyhiány miatt ezeket most kihagyjuk.

Képkocka a Need for Speedből
forrás: Moby Games
Képkocka a Need for Speedből - milyen jól nézett ez ki akkoriban!

Kezdetek: a The Need for Speedtől a Porschéig

A The Need for Speed a maga idejében az "autós pornó" megtestesítője volt. Erős PC-ken az Electronic Arts ragyogó SVGA grafikát kínált 640 x 480 képponttal, nagy sebességérzetet, éles FMV-szekvenciákat és nyolc sportkocsit, mint például a Lamborghini Diablo VT. A PC Games szerkesztője, Christian Bigge is el volt ragadtatva a grafikától, és még a "fényképszerű" kifejezést is használta. Különösen dicsérték a rendőrségi üldözéseket és a duel módot, amely lehetővé tette a kétjátékos versenyeket. Bigge 85 pontot adott a játékra, és így írt: "Biztos, hogy a grafika a legjobb, amit eddig ebben a műfajban láthattunk. (...) Egy igazi nagy sikerhez azonban a vezérlésnek kicsit közvetlenebbnek és könnyebben kezelhetőnek kellett volna lennie." A vezérléssel kapcsolatos kritika nem meglepő. A The Need for Speed nem volt egy tiszta arcade versenyjáték, szimulátoros elemeket is felvett. Az 1997-ben megjelent Need for Speed 2 azonban jelentősen eltávolodott ettől. A tempó drasztikusan megnőtt, így a második rész inkább a versenytárs Screamerhez hasonlított, mint a Need for Speedhez. A szokásosan erős prezentáció ellenére az utód sok helyen megbukott. Néhol az értékelések még a mágikus 70-es határ alá is süllyedtek. Az egy évvel később megjelent Need for Speed 3: Hot Pursuittel azonban az Electronic Arts nagyot alkotott. Okosan erősítették meg az üldözéseket és ezzel a virtuális rendőrök szerepét. Ezek most már képesek voltak szögesdrótokkal vagy útzárral megállítani a versenyzőket.

Need for Speed 3: Hot Pursuit képkocka
forrás: Moby Games
Látványos ugrást jelentett ez a rész

Ez a változás még intenzívebbé tette a versenyeket. Először játszhattuk a törvény őreinek szerepét is, és üldözhettük barátainkat a PC-s többjátékos módban. A harmadik rész egyesítette elődeinek játékmenetét és megjelenését, így a sorozat eddigi legjobb részévé vált.

A mindössze egy évvel később megjelent Need for Speed: High Stakest eredetileg a harmadik rész különkiadásának szánták, de végül teljes áron adták ki.

A legfontosabb újítás egy sérülési modell, új lehetőségek a rendőrök számára és egy karriermód volt. A Need for Speed: High Stakes a PC Gamesben 84%-ot kapott, így csak egy hajszálnyira maradt a nagy siker elérésétől.

Míg a harmadik és a negyedik rész erősen az akcióra és a látványvilágra épült, az 2000-ben megjelent Need for Speed: Porsche Unleashed a szimuláció szerelmeseinek készült. A tradicionális licencnek köszönhetően a Porsche lett a közönség kedvence – a leegyszerűsített sérülési modell ellenére.

Az Eden Gamesszel, a V-Rally készítőivel közösen fejlesztve a Porsche megmutatta, hogy a Need for Speed márka több irányba is el tud indulni. A sorozat először lépte át a 90%-os határt a PC Gamesnél. Florian Stangl szerkesztő így fogalmazott: „A Porsche-versenyjáték könnyedén felülmúlja versenytársait tökéletes dizájnjával és a különböző autók által nyújtott eltérő vezetési élménnyel.”

A Black-Box-éra: Underground, Most Wanted és társai

Ha valaki most azon tűnődik, hogy miért nem jelent meg 2001-ben új Need for Speed játék, akkor a válasz: volt egy online versenyjáték, a Motor City Online. Eredetileg a Need for Speed spin-offjának tervezték, de az EA új franchise-ként adta ki. A játék azonban megbukott, és a szervereket már 2003 augusztusában lekapcsolták.

A Need for Speed: Hot Pursuit 2 (2002) megjelenésével az Electronic Arts eltávolodott a szimulációs iránytól. A fejlesztést az 1998-ban alapított EA Black Box stúdió vette át, amely a következő években felügyelte a sorozatot. Visszatértek az üldözések és az egzotikus autók jól bevált formulájához.

Az EA Black Box két kampányt és egy új grafikus motort adott a Hot Pursuit 2-höz. Ez utóbbi azonban vegyes benyomásokat keltett: egyrészt szép időjárási effekteket biztosított, másrészt viszont néhol kevésbé szép környezeti részleteket. Hiányzott a vezetőfülke-nézet és az éjszakai versenyzés is.

Utóbbit bőven megkaptuk a Need for Speed: Underground (2003)-ban. Az EA Black Box kihasználta a The Fast and the Furious (2001) című film sikerét: illegális utcai versenyek, tuning és stílus. Az Underground modern volt, és a játékmenet változatosságával és sokoldalúságával hódított. Az autóink fejlesztése és átalakítása rendkívül motiváló volt. Az új játékmódok, mint a drag és a drift versenyek, frissek és újszerűek voltak.

Képkocka az Underground 2-ből
forrás: Moby Games
Az Underground 2 igazi mérföldkőnek számított

A tesztet készítő Christian Müller így nyilatkozott: "Még soha nem ragadtam ennyire a sebességmérőre, mint az Undergroundban. Fantasztikus a sebességérzet, rohadt menők az éjszakai versenyek, őrült az autóalkatrész-választék." Az eredmény: 10-ből 9 pont. Az Underground egyértelműen kitűnt a tömegből, de éppen ezért érte el a széles közönséget.

Az Electronic Arts azt tette, amit mindig: kihasználta a sikert! Már egy évvel később megjelent a Need for Speed: Underground 2 (2004). Alapvetően többet kínált az első részhez képest: több autót, több alkatrészt, több küldetést és mindenekelőtt az új várost, Bayviewt.

Antonia Dreßler szerkesztő egy retró-speciálban nosztalgiával emlékezett vissza a második Undergroundra: "Az a felpörgött érzés egy verseny kezdetén, a frusztráció, amikor újra kellett kezdeni egy versenyt, és a büszkeség a gondosan tuningolt, gyönyörű autómra – ezek az érzések azóta sem változtak. Így a játék meglepően jól játszható még akkor is, ha grafikailag már eléggé elavultnak tűnik. A megoldásom egyszerű volt: annyira gyorsan vezettem, hogy minden elmosódott körülöttem, és ezt már senki sem vette észre."

Kétévnyi Underground után visszatértek a rendőrök és az üldözések. A Need for Speed: Most Wanted (2005)-del az EA Black Box összefogta a sorozat eddigi tapasztalatait. A tuning nem volt olyan pazar, mint az Underground részekben, de azért jelen volt.

NFS: Most Wanted képkocka
forrás: Moby Games
A Most Wanted is sokak kedvence volt

A történet, amelynek elmesélését közbeiktatott videók segítették, arról szólt, hogy hírnevet szerezzünk a helyi versenyzők körében. A játék és Rockport város hitelessége nagyban profitált a rendőrség bevonásából és az azzal járó üldözési szintről. Míg a Most Wantedben csak nappali versenyek voltak, a 2006-ban megjelent Need for Speed: Carbon visszatért a sötétségbe. A történet a Most Wantedre épült, de Palmont Citybe vezetett minket - öt évvel az előző események után. Sztereotipikus versenyző bandák uralták a várost. Nekünk kellett őket legyőznünk. Ehhez először felvettünk csapattagokat, és irányítottuk őket a versenyek során. A hangulat és a játékmenet azonban stagnált. Sőt, érzékelhető visszaesés volt, például a grafikában. A Carbon jó versenyjáték volt, de nem érte el a Most Wanted minőségét.

A 2007-es Need for Speed: ProStreet a Porsche Unleashed nyomdokaiba lépett, de csak részben tudott megfelelni az elvárásoknak. "Nagyon nagyok voltak az elvárásaim. A Carbon után ideje volt valami újnak. Azonban a ProStreet nem tudta kihúzni a sorozatot a gödörből" - összegezte Sebastian Weber szerkesztő a tesztben.

Bár a részletes sérülési modell, a nagy mennyiségű tartalom vagy a módosított játékmenet meggyőző volt, a játék, különösen a PC-s verzió, technikai problémáktól szenvedett. A Need for Speed: Undercover (2008) jelentette az EA Black Box-éra ideiglenes végét. A játék inkább egy Most Wanted-klónnak tűnt, amely bár szórakoztató volt, a történetmódja túl erőltetettnek tűnt.

Ég és föld között

Hogy a versenyzős játéklicencben még mindig van élet, azt a Need for Speed: Shift (2009) bizonyította. A akkoriban újonnan alapított Slightly Mad Studios (később a Project Carsról híres) által fejlesztett Simcade-versenyjáték lemondott az arcade érzésről, a történetmódról és az illegális utcai versenyekről. Ehelyett a versenyélmény állt a középpontban.

NFS Shift képkocka
forrás: Electronic Arts
A Shift egészen más irányba vitte a sorozatot

70 licencelt autóval és 170 versenyt magába foglaló karriermóddal a Shift egy kiterjedt, bár nagyon egyenes vonalú játékélményt kínált a csillagok, pontok és kitüntetések megszerzésének hajszájával. Ezt magas értékelésekkel jutalmazták – nevezetesen 10-ből 9 ponttal a PC Games tesztjében.

Ugyanebben az évben egyébként megjelent a Need for Speed: Nitro nevű arcade játék Nintendo Wii és Nintendo DS konzolokra. Egy évvel később az EA a Need for Speed: Worlddel ismét kipróbálta magát az MMO-k világában. Ez azonban nem tudott igazán érvényesülni, de 2015-ig fennmaradt, mielőtt lekapcsolták a szervereket.

Képkocka az NFS Worldből
forrás: Electronic Arts
A Need for Speed: World ismét az online játékot helyezte középpontba

2010-ben rengeteg Need for Speed-rajongó álma vált valóra. A Burnoutot készítő Criterion Games vette át a kormányt. A Hot Pursuit visszahozta az 1998-as klasszikus identitását és játéklményét - azonban Seacrest County nyílt világába helyezve. Új funkcióként az Autolog rendszerrel büszkélkedhetett, amely összekötötte a játékosokat, és így közvetlen élményt nyújtott. Sebastian Stange tesztelő bár kifogásolta a mesterséges intelligenciát vagy az unalmas időversenyeket, mégis lelkesedéssel nyilatkozott: "Ez nem igényes, intellektuális szórakozás, oh nem! Ez primitív szórakozás. Olyan szórakozás, mint a pankráció vagy egy monster truck show. A Hot Pursuit a belső 12 éves énünket szólítja meg, aki szeret a Matchbox autókkal üldözéseket utánozni."

2011-ben végül a Need for Speed túlzásba esett. Egyrészt a Slightly Mad Studios készítette el a Need for Speed: Shift 2 Unleashedet, amely ismét realisztikus megközelítéssel csalogatott. Másrészről a Need for Speed: The Run arcade stílusú akciót kínált a Frostbite Engine-en alapulva. Míg a Shift 2 mindenhol jó fogadtatásra talált, a The Run megosztotta a véleményeket. Sokak panaszkodtak a sekélyes történetre és az innováció hiányára. Ez a véleményekben is megmutatkozott: a The Run átlagos értékelése a Metacriticen a 70 alatti tartományba süllyedt.

A hullámvasút tovább is ment: a Need for Speed: Most Wanted (2012)-nél ismét a Criterion Games vette át a munkát. A nyílt világú versenyjáték egyszerű arcade vezetési élménnyel győzött meg. Különösen az EasyDrive rendszer, mint digitális központ, nagyon jól szerepelt. Azonban elsősorban a Playstation 3-as verziónak voltak technikai problémái, és a fejlődés sem volt hibátlan.

A PC Games tesztelője, Thorsten Küchler nagyon csalódott volt: "Mi a fene történik a Criterionnal? A kiváló Need for Speed: Hot Pursuit után a versenyjáték-szakértők formája most meredeken lefelé mutat! Legyen szó akár a terjedelemről, az ötletekről vagy a versenyváltozatokról, a Most Wanted egyetlen elemében sem tud teljesen meggyőzni." Még a kedvezőbb árú Burnout Paradise-t is ajánlotta alternatívaként.

A Need for Speed: Rivalsszal a versenyzős sorozat 2013-ban utoljára jelent meg éves ritmusban. A Ghost Games, amely számos Criterion Games-alkalmazottból állt, vette át a sorozatot. A Rivals az úgynevezett AllDrive funkcióval még erősebben összekapcsolta az egyjátékos és a többjátékos módot. Tartalmilag két karriert kínált, de hosszú távon hiányzott a játékból a változatosság.

Need for Speed Rivals
forrás: Electronic Arts
Need for Speed Rivals

Mélyponton a Need for Speed

És ezzel (majdnem) a jelenbe értünk. A kétéves megjelenési ritmusra való átállás után a Ghost Games sem tudta visszaállítani a Need for Speedet a helyes útra. Bár a 2015-ben megjelent reboot szórakoztató volt, nagyon hiányzott belőle a jó ötlet és az inspiráció. Egy élettelen nyílt világ, monoton küldetések, kínos közbeiktatott jelenetek és unalmas üldözések zsákutcába vezették a sorozatot – ezt még a jól megoldott versenyzés, a remek grafika vagy a számos tuninglehetőség sem tudta megváltoztatni.

A problémák a későbbiekben is folytatódtak: a 2017-ben megjelent Need for Speed: Payback megbukott, a különböző tervezési hibák mögött ugyan egy "ütőképes" versenyjáték rejtőzött, de Lukas Schmid tesztelőnk szerint egyszerűen túl unalmasnak bizonyult.

A 2019-ben megjelent Need for Speed: Heat visszatért az Underground irányába, és ezzel kiegészítette a Ghost Games kvartettjét. Valójában ez volt a legjobb rész az ő gondozásukban, de korántsem érte el a korábbi sikereket. A Miami által inspirált Palm Cityben folytatódott az immár ismert megosztott világbeli játékélmény.

A Paybackhez képest az ötletek jobban illeszkedtek egymáshoz: a változatosságot egy jó eseménykeverék biztosította, valamint rengeteg tuning, és a vezetési élmény és sebességérzet is stimmelt. Röviden: "Nem Underground 3, mégis meglepően szórakoztató".

Need for Speed Heat
forrás: Electronic Arts
A Need for Speed Heat sem volt az igazi

A Heat sem hozta meg a várt áttörést, így a licenc visszakerült a Criterion kezébe. A Need for Speed: Hot Pursuit Remastered (2020) azonban mintha kifutott volna az időből. Az Autolog rendszer ellenére a játékvilág üres volt, és még az arcade-akció sem tudta elfedtetni ennek a felesleges új kiadásnak a számtalan gyengeségét.

A 2022-ben megjelent Need for Speed: Unbound legalább vizuálisan hozott egy fordulatot. Vad utcai művészeti effektekkel és élénk színekkel grafikailag kilóg a sorból. Ennek ellenére, ahogy David Benke tesztelő megállapította: "Nehéz olyan dolgokat találni, amelyekben az Unbound jelentősen jobb lenne elődjénél. Persze van egy új stílus, a történet kevésbé tolakodó, és a Takeover nevű új módot is kitalálták. De egyébként? Egyébként azt kapjuk, amit már három évvel ezelőtt is kaptunk, ami a kezelést, a tuningot és a tartalmat illeti."

2024-re a régi fények elhalványultak, és a Criterion Games sem tudta a sorozatot a régi szintjére visszaterelni. Ehelyett a csapat most aktívan támogatja a Battlefield-sorozat fejlesztését és az EA Entertainment egyéb projektjeit. Lesz-e a jövőben több Need for Speed? Valószínűleg igen. De hogy milyen lesz, az a jövő zenéje.

(A cikk eredetileg a német pcgames.de oldalon jelent meg.)

Videók

Promóció

Defender: több mint terepjáró

Kép
Szórakozás

A tetoválósrác – interjú: Törőcsik Dániel

Az ország egyik legismertebb scripted-realityjével lett igazán ismert, mára viszont már teljesen újradefiniálta önmagát Törőcsik Dániel.

Kép
Stílus

10 alapdarab, ami bármikor jó választás az elkövetkezendő hónapokban

Nem volt könnyű, de megpróbáltuk egy szűkebb csokorba gyűjteni a 2024-es őszi-téli szezon ígéretesnek tűnő trendjeit.

Kép
Szórakozás

18 apró érdekesség a Vissza a jövőbe-trilógiából, amiről talán még nem is hallottál

Visszautazunk egy kicsit a múltba, hogy megmutassuk Marty és a Doki kalandjai mögötti titkokat. Öveket becsatolni, fluxuskondenzátort beizzítani, indulunk!

Kép
Stílus

Különleges Tag Heuer Senna emlékére

A Carrera Chronograph Tourbillonból készült különkiadás a brazil versenyzőlegenda tiszteletére.

Kép
Szórakozás

Ezért nem kallódtak el a Harry Potter gyereksztárjai

Matthew Lewis elmondta, miért nem jutottak arra a szomorú sorsra, amire megannyi másik gyerekszínész.

Kép
Szórakozás

15 milliót is megérhet Washington elnök hajtincse

Miközben a világ az amerikai elnökválasztásra, illetve annak utózöngéire figyel, egy izgalmas árverés készülődik.

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!