6+1 tipp a téli vezetéshez

A látási viszonyok rosszabbak, az út csúszós lehet, az ablakok befagynak, a hó betakar. Autózni ilyenkor is kell, de készüljünk fel rá.
1. Felkészítés
Tudom, már kicsit későn szólok, de lesz tél jövőre is. Érdemes még ősszel átnézni vagy átnézetni az autót, de mire kell figyelni? A hűtőfolyadékot akár egy benzinkúton is megfokolják, azaz ellenőrzik, milyen hőmérsékletig lesz megfelelő. Ha nem elégséges a fagyállósága, az komoly gondokat okozhat a technikában. Az ablakmosót is ajánlatos időben télire cserélni. Emellett gondot kell fordítani az akkumulátorra, a gumikra, a fűtésre, a világításra, az ablaktörlőkre. Mindezek amúgy is jó, ha állandóan rendben vannak, de télen hidegebb van, hosszabb ideig van sötét és az útviszonyok is változékonyabbak.
2. Téli gumi
Magyarországon nem kötelező a téli gumi, de azzal nem árt tisztában lenni, hogy mind mintázatában, mind anyagkeverékében eltér a nyáritól, ezért alkalmasabb a használatra ebben az időszakban. A négy évszakos sem rossz megoldás, főleg azoknak, akik inkább településen belül, kevesebbet közlekednek, de a legjobb az adott évszaknak megfelelőt választani. Ilyenkor a profilmélység is még többet számít, az előírt 1,6 milliméter helyett a 4 milliméteres minimumot szokták javasolni a szakemberek. A jó téli abroncsot elinduláskor, megálláskor és az autónk kezelhetőségén is megérezzük. Tévhit, hogy csak hóban vesszük hasznát, de ha mégis a nyárit hagyod fenn, legalább hóban-latyakban ne vedd elő a kocsit, mert könnyen lehetsz útakadály. Ha külföldre mész, nézz utána, mi az előírás, mert sokfelé nemcsak a téli abroncsot kérik, de hóláncnak is kell nálad lenni.
Olvasd el az ADAC tesztjét:
3. Takarítás
Ha nem garázsban vagy legalább fedett helyen parkolsz, reggelre vagy a munkaidő végére vastag hóréteg vagy befagyott szélvédő fogadhat. Nem elég lőrésszerűen ott letakarítani, ahol kinézel, inkább szánd rá azt a pár percet, amíg szépen meg tudod tisztítani az autót, különös tekintettel az üvegekre és a lámpákra. Egyrészt fontos, hogy láss és látszódj, másrészt a mögötted jövőt sem kell megkínálni fagyos hótömbökkel. Érdemes az autóban tartani valamilyen puhább sörtéjű kefét, ami nem bántja a fényezést, a szélvédőre pedig én a jégoldót preferálom, kaparóval könnyebb kárt okozni, még ha akkor fel se tűnik.
4. Járatás és indulás
Nem álló helyzetben kell bemelegíteni az autót, vannak országok, ahol a fölösleges üresjáratért már büntetnek is. Ami a technikát illeti, a benzineseknek fél, a dízeleknek egy perc már elegendő, utána lehet indulni, de azt sem ítélem el, aki beindítja a kocsit, majd gyorsan letakarítja, és csak aztán rajtol. Menet közben az üzemi hőfokot is hamarabb eléri a motor.
5. Vezess előrelátóan
Ősztől tavaszig nem ritka, hogy a látótávolság csökken, a féktávolság megnő, ezzel kalkulálni kell, ahogy azzal is, hogy fagypont körül könnyen lehet jég is, amit tócsának hiszünk, és a hó alatt is előfordulhat lefagyás. Ezért inkább óvatosan válasszuk meg a tempót, tartsunk normális követési távolságot, használjuk a világítást is szabály- és észszerűen. A gyorsítással és lassítással is óvatosan bánjunk, ahol lehet, inkább alkalmazzunk motorféket, kigurulást, a kormánnyal meg ne kalimpáljunk, kerüljük a hirtelen mozdulatokat.
6. Szerelkezz fel
Különösen ha hosszabb útra indulsz, tankolj időben, legyen bőven üzemanyagod. Készíts be meleg takarót, innivalót, az még jobb, ha esetleg meleg teát, kávét töltesz termoszba, csak ne vezetés közben borítsd az öledbe. Öltözz rétegesen, legyen mit levenni, ha meleged van, és legyen mit felvenni, ha probléma adódik. Néha azért engedj be friss levegőt, mert a fűtés könnyen elnyom.
+1. Ne. Menj. Sehova
Amikor látod, hogy ítéletidő tombol odakint, szakad a hó, de nem tudják olyan ütemben takarítani, esetleg ónos eső feszített jégpáncélt az útra, akkor mérlegelj. Ha nem halaszthatatlan a dolog, inkább maradj otthon. Nyilván fontos, hogy megfelelő gyakorlatot szerezzünk ilyen körülmények között is, de friss jogsival azért ne a legnagyobb apokalipszist válasszuk, és ne is a legforgalmasabb vonalakat, ne ilyenkor akarjuk mindenáron átszelni az országot. Esetleg ültessünk be magunk mellé valakit, akinek bízunk a tapasztalatában, tanácsaiban.
Extravagáns csoda a Richard Mille új Ferrari-órája
Az RM 43–01 Tourbillon Split-Seconds Chronograph Ferrari a két márka együttműködésének legújabb gyümölcse.
Már most odaadhatjuk a McLarennek az F1-es világbajnoki címet?
George Russell szerint igen, de Andrea Stella szavai sem biztatóak a többi csapatra nézve.
Ezekre a Marvel-filmekre számíthatunk a jövőben
A premierek halasztgatása sok kérdőjelet szült, de ezek a darabok előbb-utóbb biztosan csatlakoznak a kánonhoz.
Hoppá: fiatalodik a Ferrari vásárlóközönsége
Szépen növekszik a negyven év alatti vásárlók aránya, aminek az olaszok nagyon örülnek. Persze azért még mindig nem könnyű Ferrarihoz jutni.
Karcolások javítása a parketta felületén házilag
Még a jól lerakott, minőségi faparkettán is karcolások, rések vagy felpúposodott részek jelenhetnek meg idővel. Ezeknek a hibáknak a kijavítása nem csupán esztétikai szempontból fontos, hanem az ingatlanunk értékét is növelheti.
Minden idők 10 legjobb akciófilmje a közönség szerint
Egészen hihetetlen, de Sylvester Stallone és Nicolas Cage egyetlen filmje sem fért fel a listára.