A jövőben már csak félkész játékokat kapunk a pénzünkért?

A jövőben már csak félkész játékokat kapunk a pénzünkért?
Forrás: IMDb / Illumination Entertainment

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!
Facebook
Twitter
Pinterest

És egyáltalán mi értelme van ennyire erőltetni az Early Accesst?

Rég elmúltak már azok az idők, amikor a játékok zömét kész állapotban, lemezes formában adták ki a stúdiók. Napjainkban, amikor a szupergyors internet már alapvetésnek számít a háztartásokban, egyre ritkábban fordul elő, hogy fizikailag is birtokolhatjuk a címeket, és maguk a kiadók is afelé terelnek minket, hogy tisztán elektronikus formátumra költsük el a pénzünket. Ennek hozományaként debütáltak a lemezmeghajtó nélküli konzolok, amiknek természetesen van piaca, viszont ezzel együtt egyre inkább eltűntek az áruházak kínálatából azok a játékok, amik végleges verzióként funkcionálnak. Megszületett továbbá az Early Access, vagyis a korai hozzáférés, és akár beismerik, akár nem, ez a vállalatok egyik legnagyobb húzása volt a költséghatékonyság felé, valamint az sem mellékes, hogy a fejlesztők pénzhiány esetén ennek hála megkaphatják azt az anyagi támogatást, ami egy kész produktum piacra dobásához szükségeltetik.

Ne maradj le cikkeinkről, like-olj minket a Facebookon is!

Követem!

Elcsépelten hangzik, de az az igazság, hogy minden a pénzről szól. Mikor megcsappan az anyagi kapacitás egy játék fejlesztésénél, két lehetőség áll a fejlesztők és a stúdiók rendelkezésére. A-verzió, hogy élnek a korai hozzáférés lehetőségével, vagy a B-verziót választják, és kiadják a játékot olyan állapotban, amilyenben éppen van, hogy aztán patchek és javítások tömkelegével tegyék játszhatóvá hónapokkal a megjelenése után a megvásárolt címeket. Utóbbi esetében meghatározó tényező a türelmetlenkedő rajongók hada mellett a pénzügyi év zárása is, ami gazdasági szempontból az egyik legfontosabb pont a stúdiók életében. És itt integethet is a népszerű S.T.A.L.K.E.R-széria legutóbbi része, a Heart of Chornobyl, ami még fél évvel a megjelenés után is tartalmaz kardinális hibákat, három hatalmas patch ellenére. De ugyanígy jártak az olyan világsikerek is, mint a Cyberpunk vagy a Witcher-széria a CD Projekt Red gárdájától. Elképesztően jó játékok, csak ez éppen nem volt igaz a megjelenés napján vásárolt verzióra. Viszont az Early Acces létjogosultságát pozitív és negatív oldalról is meg lehet közelíteni.

A pozitívumok között szerepel, hogy a vásárlói visszajelzések és a kritikai visszhang megfelelő irányba tudja terelni a játék fejlesztését, valamint jóval olcsóbban szerezhetjük be az adott címet némi kockázatot vállalva. Az egészen kiváló Kerbal Space Program is annak köszönhette sikerét, hogy jó pár gamer szavazott bizalmat már a kezdeti fázisokban a játéknak, amit aztán meg is hálált a Squad csapata. És sajnos ott a sötét oldal, amikor a kezdeti lelkesedést hatalmas csalódás váltja fel a megszegett ígéretek és a kidobott pénz miatt, ugyanis ritkán adódik olyan alkalom, mint a hatalmas bukásnak számító Concord esetében. A Sony mint a világ egyik legnagyobb konglomerátuma 200 millió dollár befektetett pénz és 6 év fejlesztési idő ellenére a megjelenés után pár héttel levette a netes áruházak polcairól a címet, majd minden vásárlónak visszatérítették a vételárat. Az összes kategória közül pedig a legszörnyűbbek a "fogd a pénzt és fuss" elvet valló kisebb kiadók, akik arra sem méltatlan minket, hogy átverjenek az ígéretekkel, ugyanis ki sem adják a játékot specifikus problémák miatt.

A kölcsönös bizalom elve tehát egyáltalán nem alapvetés, és mondhatjuk azt is, hogy a fejlesztők és a kiadók egyaránt produkálnak egy általánosan érezhető elkényelmesedést az utóbbi időben. Már-már szokásosnak számít a "Majd az első patchcsel kiküszöböljük a hibákat" kijelentés, valamint a népszerűbb címeket gyártó stúdiók is pontosan tudják, hogy játékaikat akkor is megveszik többen a hatalmas bázist felvonultató játékostársadalom tagjai közül, ha korántsem az elvárt szinten teljesít a megjelenés napján. Nem szeretnénk borús jövőképet festeni, mert szerencsére így is akadnak olyan címek, amikkel már az első naptól élmény játszani, de nagyon meglepő lenne, ha a kiadók kardinális változásokat mutatnának be hozzáállásukban, előtérbe helyezve a játékosok teljesen jogos igényeit. Pedig a perspektívaváltásra szükség lesz a későbbiekben, ugyanis nem a piac tartja el a játékosokat, hanem fordítva.

Videók

Kép
Stílus

Vagány strapaórát mutatott a svájcibicskás Victorinox

A Victorinox nevét leginkább a svájcibicskák miatt ismerjük, de annál jóval szélesebb a palettájuk.

Kép
Jármű

A sarkkörön hegyezik a legújabb csúcs-McLarent

Noha a McLaren W1 hivatalos bemutatóját már korábban megtartották, azért a tökéletesítés még mindig tart.

Kép
Szórakozás

Mit köszönhetünk a tanároknak? – TRÚMEN S02E06

A TRÚMEN legfrissebb adásában egy nagyon fontos téma kerül elő: az oktatás.

Kép
Tech

Az ország, ahol az AI írja a törvényeket

Az Egyesült Arab Emírségekben húztak egy merészet, és azt mondták: rábízzák a törvények megírását a mesterséges intelligenciára.

Kép
Otthon

Miért jó hőszigetelő anyag a kalcium-szilikát?

A kalcium-szilikátot gyakran használják szigetelésre kiváló hőállósága és nagy hőtűrése miatt, de penészgátló hatásáról is ismert. Ezeknek a tulajdonságainak köszönhetően nem csupán lakóépületek szigetelésére alkalmas, hanem akár erőműveknél, olajfinomítóknál, vegyi üzemekben vagy más olyan környezetben is használják, ahol szélsőségesen magas hőmérséklettel kell számolni.

Kép
Életmód

Ennyit kellene hetente szexelned, hogy ne legyél depressziós

Bizony, van összefüggés az együttlétek és a lelki egészség között, a tudomány pedig pontos számot is tud mondani.

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!