Téli gumik: nem mindegy, milyet veszel

Bár mostanság nincsenek nagy havazások és hosszú, fagyos telek, de azért nagyon nem mindegy, mi van az autónkon.
A téli gumi elég megosztó téma. Bár az utóbbi években, talán már évtizedekben egyre többen használnak az évszaknak megfelelő abroncsokat, és vannak, akik katonás fegyelemmel cserélgetik minden tavasszal és ősszel a kerekeket, azért olyanok is akadnak, akik szerint fölösleges pénzkidobás, meg amúgy sincsenek már olyan igazi fagyos, havas telek. Én mondjuk egyszer nyomtam végig nyárival az évet, köszönöm, elég is volt, úgyhogy a cserélgetésre szavazok. Közben azért jegyezzük meg halkan, hogy a négy évszakos gumik rengeteget fejlődtek, akik keveset autóznak, azt is főleg városban, simán jól járhatnak egy ilyen szettel.
A teszt irányt mutat
Mindenesetre a német autóklub, vagyis az ADAC minden évben készít nyári-, illetve téligumiteszteket, amelyek során a kiválasztott méretekből és kategóriákból beszerzik az újdonságokat, a legnépszerűbb termékeket és a kimondottan olcsó abroncsok közül is válogatnak. Különböző üzletekben vásárolgatnak inkognitóban, hogy elkerüljék azt a kellemetlenséget, hogy egy-egy gyártó direkt olyan gumit juttat nekik, ami a teszten ugyan kiválóan teljesít, csak pont köszönőviszonyban sincs az átlagember számára megvehetőkkel.

A téli tesztek több helyszínen zajlanak, így tudják biztosítani, hogy száraz és nedves aszfalton, hóban és jégen egyaránt kipróbálnak minden egyes garnitúrát. Alávetik a kopást, a zajosságot és az üzemanyag-fogyasztást vizsgáló próbáknak is, de a legfontosabb nyilván az, hogy a különféle burkolatokon mennyire tapad jól, hogyan viselkedik vele az autó egy-egy vészfékezés során, és irányítható marad-e szélsőséges helyzetekben. Nemrég környezetvédelmi, fenntarthatósági szempontok is bekerültek. Külön pontoznak minden egyes feladatot, a végén pedig egy súlyozott átlagot is számolnak, ebből áll össze a végleges rangsor.
Az viszont fontos, hogy nemcsak az lehet jó gumi, amelyik elöl végez összesítésben. Úgy kell nézegetni a teszteket, hogy közben észben tartjuk, számunkra mi a legfontosabb. Ha mondjuk nekem tök mindegy, egy-két deciliterrel többet vagy kevesebbet eszik az autó, esetleg úgysem használom annyira sokat, hogy a kopás érdemi tényező legyen, vagy szimplán csak magasról teszek a zajra, akkor máris egyszerűbb a dolgom, elég megnéznem, hogyan vizsgázott például az enyhe teleken is nagyon gyakori nedves aszfalton, és esetleg mennyire volt használható szárazon vagy hóban.

Kétféle méretben
Az ADAC általában minden szezon előtt két-két jellemző méretet választ ki. Idén az egyik a 205/60 R16-os, a másik a 225/45 R17-es volt. Ahogy fogalmaznak, előbbi a kisebb hobbiterepjárók, utóbbi a kompaktautók szegmense, de persze számos más modellen is lehetnek használatban ezek a méretek, érdemes a saját autónk használati útmutatójából tájékozódni. Ha például kompaktokról beszélünk, nem éppen lényegtelen az sem, hogy a hazai autóállomány átlagéletkora 15 év fölötti, akkoriban pedig ez a kategória sokkal inkább 195/55 R15 vagy 205/55 R16 gumikon futott.

205/60 R16
Tizenhat gumi közül mindössze hét kapott jó minősítést a zsűritől a 205/60 R16 méretű gumiknál. Száraz úton a Dunlop Winter Sport 5 és a Michelin Alpin 6, nedves aszfalton a Bridgestone Blizzak LM005, havon a Hankook Winter i*cept RS3 volt a legjobb. Teljesen elhasalt viszont, így semmiképpen sem ajánlható a török Lassa Snoways 4, amely nevével ellentétben pont havon és jégen volt gyenge, a kínai Austone Athena SP-901 pedig száraz és nedves úton bukott el.
Az összesített sorrend tehát a legkiegyensúlyozottabb gumit teszi az élre, amely ebben a méretben idén a Dunlop Winter Sport 5 lett, azonos pontszámmal zárt, mint a Michelin Alpin 6, a dobogóra még a Goodyear UltraGrip 9+ fért fel.
Íme, a teljes lista (a német rendszerben a kisebb osztályzat a jobb):

225/45 R17
Szintén tizenhat gumit hasonlítottak össze a 225/45 R17-es méretben. Téli útviszonyok mellett, valamint nedves aszfalton egyaránt kiemelkedő volt a Continental WinterContact TS870, amelyet vizes úton ugyan megvert a Bridgestone Blizzak LM005, amely viszont havon és jégen gyengébbnek bizonyult. Havon a Vredestein, a Hankook, a Kumho, a Pirelli és a Sava kipróbált mintázatai mellett még a Kormoran is egészen jó volt, utóbbit mégsem lehet nyugodt szívvel javasolni. A lengyelek Kormoran Snow nevű abroncsa ugyanis száraz és különösen nedves útfelületen csapnivalóan muzsikált, összértékelése is bukást mutat.
Összetettben a győztes a Continental WinterContact TS 870, szorosan mögötte a Michelin Alpin 6 és a Goodyear UltraGrip Performance+, és éppen csak lecsúszott a dobogóról a Dunlop Winter Sport 5.
Íme, a teljes rangsor:

Erre figyelj oda
A tesztek eredményei mindig csak az adott méretben érvényesek, tehát ha egy adott gyártó 16 colos termékei jónak tűnnek, közel sem biztos, hogy jól működnek akár 13, akár 18 hüvelykes méretben. És a márkanév sem garancia semmire, lehetnek jobban és rosszabbul sikerült mintázatok, keverékek, ezért lényeges a teljes névre odafigyelni. Ha nem most veszünk újat, csak a meglévőt szereljük fel, nézzük meg alaposan, ne legyen repedezett és túl öreg, a profilmélység pedig ugyan idehaza nincs külön szabályozva nyári és téli gumi esetében (hiszen maga a váltás sem kötelező), télire legalább 4 millimétert szoktak javasolni a szakemberek. A nyomást is mindenképpen ellenőrizzük rendszeresen. Ha kell, állítsuk be az előírt értékre, ha pedig rövid idő alatt is túl sokat veszít egy-egy gumi, nézessük meg, esélyes egy lassú defekt.
Örök kérdés az is, hogy mikor érdemes váltani. Az utóbbi években én rendszerint így, mindenszentek környékén raktam fel a télieket, de most enyhébb az idő. Tartja magát a 7 Celsius-fok legendája is, bár ennek pontos eredetét aligha lehet feltárni, de legalább van egy viszonyítási pont. Ha otthon tartjuk mindkét szettet, aránylag gyorsan tudunk reagálni az időjárás változásaira, és akkor cserélni, ha tényleg szükségét látjuk. Ha viszont gumishoz kell menni, ajánlott időpontot foglalni, vagy ha erre nincs mód, akkor úgy intézni, hogy a nagy tumultust elkerüljük.
Itthon egyébként nem kötelező a téli gumik használata, sok más országban ellenben igen, sőt van, ahol még a hóláncot is előírják. Ausztriában például minimum négy milliméteres mintamélységű téli abroncsokra van szükségünk november elseje és április tizenötödike között. Összefüggő hó- vagy jégréteg esetén a hajtott tengelyeken hóláncot is lehet használni - ez kötelező tartozék az év ezen szakaszában. Tehát mielőtt külföldre indulunk, mindenképpen tájékozódjunk az ottani szabályokról.
Az osztatlan siker elmaradt! Timothée Chalamet cipőválasztásán kiakadtak a rajongók
Szerinted is túltolta kicsit a divatozást?
Autógyűjtők Szent Grálja ez a gyönyörű sárga Ruf CTR
Már maga a Ruf CTR is egészen ritka és különleges sportautó, ebben a színben viszont még kevesebb készült.
Belekortyolhat a sörbe a gyerek, vagy ettől lesz alkoholista?
Egy kicsi kortyocska teljesen ártatlannak tűnhet, mégis úgy fest, ez nyitja meg a kaput az alkoholproblémák előtt.
Ellopott Buddha-szobor kerülhet végre vissza Nepálba
A 12. századi alkotást 1997 óta láthatta a közönség egy chicagói múzeumban, de alapos kutatómunka bizonyította be, hogy valaha ellopták.
Folytatást kap Tim Burton Batman-története – egy csavarral
A zseniális rendező 1989-es produkciójával megreformálta a szuperhősfilmek műfaját, ez a stílus most nem a vásznon élhetne tovább.
Hangulatos és stílusos: 3 pulóver, ami 2025 tavaszán biztosan ott lesz a felkapott darabok között
Tavasszal még jól jön azért egy pulóver, ötleteink között pedig lehet, hogy te is találsz neked tetsző darabot.