Amikor a Volkswagen legyőzte a Mercedest

Hogyan kapkodtak a Ducati után, hogyan járt pórul a Mercedes másodjára is, és miként csinált bomba üzletet az Audi?
Viszonylag friss hír, hogy a Ducati egy limitált kiadást mutatott be a Diavel V4-ből, amellyel a Bentley új formai irányát beharangozó, egyben a márka jelenlegi legsportosabb modelljét, a Mulliner Baturt idézik meg formai elemekkel.
A felnik, a a fényszóró két oldalán látható légbeömlők, az alcantara ülés kontrasztos, piros varrása és a zöld fényezés mind utalások a Baturra. Ezekről egyébként itt olvashatsz, most térjünk inkább rá arra, hogy miért érezte úgy a VW csoport marketingosztálya, hogy az önmagát sportmotor-gyártóként meghatározó, de már rég nem a sportmotorból élő Ducatit összehozzák a dedikáltan nem sportautókból élő Bentley-vel.
A Ducati a történelmét tekintve ízig-vérig sportmárka, és dedikáltan gyorsasági márka: a történelmét a Grand Prix és Superbike győzelmek szegélyezik, idén pedig MotoGP-ben és a Superbike világbajnokságon is megvédték a bajnoki címüket. Felértek a csúcsra, miközben az utcai motorjaikat is viszik a népek. A sportmodellek nem fogynak rosszul, de igazából a Multistrada és a Scrambler család viszik a hátukon a márkát - az előbbi a túrázóknak szól, az utóbbi pedig első sorban életmód-kiegészítő.

Az elmúlt bő tíz évben a Ducati különböző együttműködéseik is a sportosságról szóltak, a lényegesen nagyobb profittal büszkélkedő sportautógyártók olasz motorokkal próbálták vagányabbá és fiatalosabbá tenni az arculatukat. Még 2010-ben találta meg a Mercedes-AMG a Ducatit, és például az SLS GT3 bemutatóját egy Ducati rendezvényen ejtették meg, készítettek a Diavelből AMG limitált kiadást, illetve készült Mercedes SLK 55 AMG Streetfighter Yellow színben, amivel a Ducati őrült naked bike-ját idézték meg. Sőt, sokáig úgy tűnt, hogy végül a Mercedes fel fogja vásárolni a Ducatit - akkor úgy tűnt, hogy ezzel szeretnének felzárkózni a BMW mellé, akiknek volt saját motormárkájuk.

A Ducati végül nem a Mercedeshez került, hanem 2012-ben végül a Volkswagen csoport szerezte meg: hivatalosan a Lamborghini vette meg, aminek az Audi a 100%-os tulajdonosa, az Audi pedig a VW csoport része. Ez után a Mercedes egy új motorkerékpáros partner után nézett, és végül az MV Agusta mellett kötöttek ki: a legendás, elképesztően gazdag történelemmel bíró, de folyamatosan pénzügyi nehézségekkel küzdő olasz márka ideális partnernek tűnt, hiszen exkluzív és csodálatos motorokat készítettek már akkor is, és viszonylag hamar, már 2014-ben be is vásárolta magát a Mercedes az MV Agustába, 25% tulajdonrészt szerezve a cégben.

Készült is néhány különleges fényezésű AMG Edition MV Agusta, amelyek csodásan néztek ki a hasonló fényezésű Mercedes AMG GTS-sel összefotózva, de az az együttműködés sem lett sikertörténet: az MV Agusta többségi tulajdonát birtokló Castiglioni család nem igazán jött ki a Mercedes racionalitást követelő menedzsmentjével, akik nem nézték jó szemmel az elképesztő mértékű eladósodást.
Giovanni Castiglioni - akinek az apja egyébként a Cagiva és a Husqvarna csődbe vitele, valamint a Ducati elkótyavetyélése árán támasztotta fel annak idején az MV Agustát - nem tűnt a németek számára ideális partnernek: pár év alatt 50 millió eurós adósságot halmozott fel, a munkavállalóinak a társadalombiztosítási járulékaiból inkább a beszállítókat fizette ki, és az adóhatósággal is eléggé megromlott a viszonya, majd mindezekre a dolgozói létszám csökkentését és a termelés visszafogását találta ki megoldásnak. Az AMG és az MV Agusta között elmérgesedő viszony feloldásához mindenképpen külső befektetőre lett volna szükség, akik kivásárolják a Mercedes tulajdonrészét. Ilyen viszont nem nagyon jött.
Az MV Agustával korábban a Harley-Davidson égette meg magát, akik két év után inkább egy dollárért visszaadták a céget a Castiglioni családnak, csak hogy szabaduljanak tőle. Így hiába tűnt úgy, hogy majd a Polaris lesz a befektető, az intő jelek miatt az amerikaiak távol maradtak az üzlettől, és inkább az Indian feltámasztásába borították a pénzt, amit azóta sikerre is vittek.
Ekkor jött képbe az orosz-angol hátterű Black Ocean befektetési alap, amit két fiatal playboy vezetett, az angol milliárdos családból származó Oliver Ripley, aki szívesen töltötte szabadidejét a Victoria's Secret-modell barátnőjével különböző jachtokon, és az orosz olajmilliárdos apával rendelkező Timur Sardarov, aki akkoriban ha nem öltönyben bulizott vagy autóversenyeken lógott, akkor a Burning Man-en pózolt extravagáns szettben. Ők végül kivásárolták az MV-t a Mercedestől, a stuttgartiak pedig elengedték a motoros vonalat, amivel rövid időn belül kétszer is befürödtek. Azóta inkább órás együttműködésben utaznak az IWC-vel.
Eközben a Ducati elképesztő fejlődésnek indult a VW csoport ernyője alatt: irgalmatlan pénzeket öltek a fejlesztésbe, sorban jöttek ki az új modellek, melyek megmaradtak ízig-vérig Ducatinak, a németek nem nyúltak bele az arculatba, a vállalat működését viszont alaposan átalakították, mégpedig jó irányba. A rendet tettek a pénzügyi osztályon, új alapokra helyezték a kereskedők és a szervizek kiszolgálását, az intézkedésektől és a globálisan kedvező gazdasági környezettől pedig látványosan felpörögtek az eladások.

Ezzel párhuzamosan a motorsportba is dőlt a pénz, aminek ha nem is azonnal, de meglett az eredménye: 10 év után ismét bajnokok tudtak lenni Superbike-ban, és kínkeserves 14 év után a MotoGP-ben is ismét felértek a csúcsra.

Közben az autós együttműködések sem koptak el, leginkább a közvetlen anyacéggel, a Lamborghinivel voltak közös projektek, de ott volt például a Ducati DesertX és az Audi RS Q e-tron esete, vagy az Audi R8 Ducati Edition.
Ezek az kollaborációk soha nem hoztak nagy profitot, bemutatókról és limitált szériákról van szó, amelyek csak polírozzák az arculatot: az autógyártóknak fiatalos és sportos imázst adnak a motorok, a Ducati kapcsán pedig egyértelműsítik, hogy erre tessék a motorkerékpárok Lamborghinijeként gondolni.

A Bentley és a Ducati mostani együttműködése is ilyen akció: a Bentley arculatára ráfér némi frissítés, a Ducati pedig ehhez ideális partner, a Ducati Diavel pedig első sorban az idősödő vásárlók között hódít, akik már nem akarnak minden kanyart kényszeresen megtérdelni, viszont értékelik a teljesítményt, a jó futóművet és a műszaki kifinomultságot - nem baj, ha ezekhez sikerül a luxus fogalmát is társítani.
10 videójáték, amiből megnéznénk egy filmváltozatot
Nemhiába mondják néhány alkotásra, hogy vászonra termett.
Hétfő estétől érdemes lesz az éjszakai égboltot figyelni
Látványos meteorzáporral érkezik meg hazánk fölé is a Lyridák.
A Revuelto inspirálta ezt a limitált Ducatit
A Panigale V4-ből készül pár ilyen különleges példány, amit bárki a saját Lamborghinijéhez igazíthat.
Ezért hagyta el Hollywoodot az Amerikai pite sztárja
Shannon Elizabeth egy teljes generáció számára marad örökre a dögös cserediák, de talált valamit, ami a filmezésnél sokkal fontosabb.
Hordozható lemezjátszóval készül a nyárra a Toshiba
Pontosabban az Aurex almárka dobta piacra az AX–RP10-et, aminek bár létjogosultsága kérdéses, mégis roppant figyelemreméltó.
Ha egy elmélet elindul! Paul Mescal megjelenése rögtön új James Bond-pletykákat indított útjára
Paul Mescal Londonban eléggé hozta a 007-es hangulatot!