25 év után vége – ismerd meg az Audi TT történetét
Szomorú mérföldkőhöz érkezett az Audi TT: 2023. november 10-én elkészült az utolsó példány Győrben.
662 762 – nem különösebben beszédes szám, se nem kerek, se nem mesebeli. Mégis fontos. Ez volt a sorszáma annak az Audi TT-nek, amelyik 2023. november 10-én gördült le a gyártósorról Győrben. Utolsóként. A sportos modell bő huszonöt év és három generáció után kerül le az Audi modellpalettájáról, aminek persze több oka is van. Az egyik az utóbbi években megcsappant kereslet, a másik pedig, hogy az aktuális változat is már elég öregecske, 2014 óta van piacon. Ahelyett, hogy ki tudja mennyi pénzért fejlesztenének utódot egy ilyen rétegmodellnek, inkább az elektromos átállásba tolják a pénzt.
Ne maradj le cikkeinkről, like-olj minket a Facebookon is!
Követem!Kár érte, és ezt nemcsak azért gondolom, mert a győri gyártás miatt kicsit a mi büszkeségünk is, hiszen részben magyar autó. Hanem azért is, mert jó kocsi. Különösen az első generációja tetszik, de vezetni csak a mostani, utolsót volt módom, abból is a TT RS-t. Nemcsak a teljesítménye, hanem a hangulata, az összeszerelési és anyagminősége is meggyőzött, nagyon nehéz volt a teszthét végén visszaadni.
„Nem rossz, de egy normális embernek túl veszélyes. Ha kétszáznál elveszed a gázt, megpördül, és ezt a világon csak egyvalaki tudja megfogni. Úgy hívják, Walter Röhrl” - Walter Röhrl
Gyönyörű és veszélyes
Az Audi TT tervezése 1994-ben kezdődött, ez volt az az időszak, amikor a márka úgy igazán, rohamléptekben kezdett felzárkózni a konkurens prémiumgyártókhoz. A kaliforniai dizájncentrumban készítette Freeman Thomas az első terveket, a belső teret Romulus Rost rajzolta meg, de a Peter Schreyer vezette dizájncsapat tagja volt J Mays, Hartmut Warkuss és Martin Smith is. A tanulmányt az 1995-ös Frankfurti Autószalonon mutatták meg először a nagyközönségnek, majd Tokióban a Roadstert is leleplezték. Annyira kedvező volt a fogadtatás mind a szakma, mind az egyszerű érdeklődők részéről, hogy hamar eldöntötték: sorozatgyártásba küldik a TT-t.
Abban a folyamatban, amelynek végén a koncepcióból szériamodell lett, kulcsszerepet kapott Torsten Wenzel formatervező, aki később úgy emlékezett vissza, elismerésnek vették azokat a visszajelzéseket, amelyek szerint mindeközben alig történt változás. Pedig igen sok munkájuk volt benne, még az arányok is módosultak, hátsó oldalablakokkal egészült ki a kaszni, Wenzel úgy véli, minden egyes vonalnak funkciója volt. A Bauhaus stílus inspirálta, a dizájner egyenesen guruló, vezethető szoborként tekint rá. És valóban: mai szemmel sem tűnik elavultnak, inkább szép, stílusos klasszikus vált belőle.
Mondjuk az, hogy igazából mennyire volt vezethető, már más kérdés, és a fenti Walter Röhrl-idézet is erre utal. Az ideges viselkedés eleinte sokakat meglepett, elég sok balesetről érkeztek hírek ahhoz, hogy az Audi kivizsgálja a dolgot. Végül idő előtt frissítettek a TT-n, minden autó kapott egy kis hátsó szárnyat, és alapfelszereltség lett a menetstabilizátor. Biztonsági okokból a már legyártott példányokat is visszahívták a módosítások miatt. Ilyen értelemben tehát a TT név nagyon is betalált: az ugyanis világ egyik legkeményebb és legveszélyesebb motorversenyére, a Man-szigeti Tourist Trophyra utal.
Mit tudott műszakilag?
Az első TT a Golf IV keresztmotoros platformjára épült, de azért erős túlzás felcicomázott Volkswagennek nevezni. Magától értetődő, hogy az 1,4-es alapmotort nem örökölte meg a Golftól, az 1.8 T-vel kezdődött a kínálat, ez az évek során többféle teljesítményszinttel is létezett 150-től 190 lóerőig, sőt az összkerekes Quattróban akár 240-ig. A skála csúcsán a 3,2-es VR6 figyelt 250 lóval, 320 newtonméterrel. Akkoriban ezek azért nem voltak rossz számok, főleg, hogy 1,3-1,5 tonna körüli tömeg tartozott hozzájuk.
A gyártással kapcsolatos érdekesség, hogy az a kezdetektől Győrben folyt, pedig 1993-ban eredetileg motorgyárként hozták létre a magyar üzemet. A fényezett kasznik ellenben Ingolstadtból érkeztek vonaton, hogy aztán a végső összeszerelés már hazánkban történjen meg. 1998. február 8-án készült el az első TT, a bemutatkozó generációból 178765 Coupé és 90733 Roadster volt a megoszlás, és ahogy a bevezetőben említettük, a végső darabszám 662762 lett. Motorból a harminc év alatt 40 milliónál is többet raktak össze a győri dolgozók.
A modellváltásokkal durvult is
A második generáció 2006-ban követte elődjét, a dizájnhoz láthatóan viszonylag óvatosan nyúltak, a sziluett megmaradt, bár szerintem pont a különleges karakterből vesztett, cserébe talán szélesebb réteget szólított meg. A lemezek alatt nagyobb változások mentek végbe, hiszen eleve a konszernnél is volt egy platformváltás, azaz a friss TT sem a Golf IV-gyel, hanem a Golf V-tel osztozkodott az alapokon. Na, meg a kettes A3-mal. Rendelhető extraként alápakolták a Magnetic Ride adaptív lengéscsillapítást, az Audi Space Frame pedig az alumínium és az acél olyan kombinációját jelentette, aminek köszönhetően ugyanolyan merevség mellett könnyebb karosszériaszerkezetet tudtak elérni.
A motorok terén is volt egy erősebb váltás, az addigi 1.8 T-t nyugdíjazva megjelentek a kétes hírű TFSI-k, ebből 1,8-as és 2,0-s volt választható a sima TT-hez, ám megérkezett a kínálatba a TTS is, amelyben szintúgy a 2.0 TFSI dolgozott, de a 200 vagy 211 lóerő helyett 272-vel. Mégsem ez, hanem a TT RS volt a legbitangabb kivitel, immár az amerikai Jetta 2,5 literes turbómotorjával, 340 (Plus változatban 360) lóerővel. Ekkor azért már sportos helyett egész bátran lehetett akár sportautónak is nevezni. Valamint ekkor gondoltak először a spórolós-villantósokra: a kétezres CR TDI dízelt is bekanalazták az autó orrába. Ej, ha az elsőből is lett volna 1.9 TDI!
A 2014-es Genfi Autószalonon leleplezett harmadik TT, vagyis az, amelyik némi frissítgetés után a végsőkig velünk maradt, már a moduláris MQB padlólemezen nyugszik. Még tovább izmosodott, ehhez a korábbiaknál agresszívabb megjelenést kapott. Megjelent benne az Audi Virtual Cockpitje, azaz teljesen digitális műszeregysége, az MMI rendszer vezérlése – amit persze más Audikban is megtalálunk – pedig az iparág egyik legjobb megoldása, ami az infotainment-kezelést illeti. Persze, ahogyan a technológiai színvonal változott, ahhoz folyamatosan alkalmazkodott a TT is, de az igazi benzinvérűeket nem ez érdekli. Hanem az, hogy a TT RS egészen 400 lóerőig szabadult el, és egy igen drámai menettulajdonságokkal rendelkező, nagyon hangos és nagyon kemény cucc lett belőle.
Amikor a sok sem elég
Az évek alatt rengeteg különkiadást is faragtak a TT-ből. Ezek között voltak, amelyek csupán megjelenésükben tértek el a többitől, például egyedi fényezést vagy szokatlan felnit kaptak. Nem úgy a 2015-ös TT Clubsport Turbo Concept, amely a Wörthi-tónál hagyományosan megrendezett, hatalmas Volkswagen-dzsemborira állt össze, szerénytelen 600 lóerővel és 650 Nm nyomatékkal. Ez persze csupán prototípus maradt, és a sors szomorú iróniája, hogy pont idén jelentették be a Wörtherseetreffen elkaszálását is.
Szintén érdemes megemlékezni a 2012-es TT Ultra Quattro Conceptről, amelyre talán még Colin Chapman is csettintett volna, ugyanis itt nem a motorerő – bár abból sem volt hiány –, hanem a súlycsökkentés volt a központi téma. A karosszériaelemek szénszálas műanyagból és magnéziumból volt, ehhez karbonfelnik is jártak. A motorba nagy szilárdságú acélból kovácsolt főtengely és titán hajtórudak jutottak, a spirálrugók üvegszál erősítésű műanyagok voltak, a fékrendszer kerámia, a kipufogó ugyancsak titán. 300 kilót dobott le ezeknek a módosításoknak köszönhetően a TT, összesen 1111 kilogrammot nyomott, 310 lovas turbómotor mozgatta.
Egy ikon halála
Akárhogy is nézzük, a TT mindig különleges darabja volt az Audi kínálatának, igazán semmi másra nem hasonlított. Utoljára egy Kronosz-szürke autó gördült ki a gyárból 2023. november 10-én, sötét krómbetétekkel, húszcolos felnikkel. Egy TTS Coupéról van szó, kétliteres TFSI négyhengerese 320 lóerőt tud. De nem fogják eladni: az Audi Tradition gyűjteményébe kerül, minden bizonnyal kiállítási darab lesz. Ki tudja, talán néhány évtized múlva óriási összegért cserél gazdát egy árverésen.
Nézegess még Audi TT-ket a galériában is!
(A borítóképen az Audi TT RS 40 Years of Quattro látható, amely Walter Röhrl Pikes Peak-i győztes Sport Quattro S1-esét idézi színvilágával.)
Keanu Reeves 10 legjobb filmje - szerintünk
Hollywood egyetlen olyan szupersztárja, aki inkább választja a metrót, mint a luxusautókat, és mi pontosan ezért imádjuk!
Hogyan lett 120 év alatt a 10 km/óra sebességhatárból 130? – avagy érdekességek a KRESZ történetéből
Tudtad, hogy egészen 1941-ig Magyarországon is bal oldali közlekedés volt? És azt, hogy a KRESZ megalkotásával egy évvel megelőztük a mobilizációban akkor élen járó Nagy-Britanniát?
Ha a sima okosgyűrű snassz, akkor itt a 18 karátos arany
Ma már több gyártó is kínál efféle hordható okoseszközöket, de az Ultrahuman elképzelése kicsit más.
Százával küldik vissza érmeiket az olimpikonok
Pár hónappal a versenyek után máris borzasztóan néztek ki a medálok, de a NOB kicseréli annak, aki kéri.
Így keményítene be a részeg utasokkal szemben a Ryanair
A legnagyobb európai légitársaságnál betelt a pohár az ittasan problémássá váló utasokkal szemben.
Generációk kedvenc ezermestere volt: így néz ki ma MacGyver, azaz Richard Dean Anderson
Ki ne emlékezne a titkosügynökre, aki mindenféle szorult helyzetben feltalálta magát. Ennyit változott MacGyver megformálója.