Check engine - hibakód mindenhol

Nem indul, bikázni kell. Végre életre kel, de jön a check engine. Sebaj, olvassunk hibakódot. De hol az OBD-csati?
Csütörtök
A délelőtti nap sápadt fénye hidegen csillan meg az alufelni krómozásán. Végigsimítom a gyöngyházmetál fényezést, és érzek néhány szemcsét a kezem alatt. Fújták ezt az idomot. A mellette lévő elem pedig akár egy narancs héja. Ezt is fújták, de nem sikerült jól. A motorháztetőn apró kráterek sokasága – van, akinek ez rossz hír, nekem nem annyira - pályáztak az autóval. A klímahűtő ennek megfelelően erősen hézagos, töröttek, hiányosak a lamellák.
Beszállás után kezembe veszem a hanyagul az ülésre dobott füzetet. Céges autó, vezetett szervizkönyv. Tipikus Octavia. Minden előírást betartottak. Van, akinek ez jó hír, nekem nem. Harmincezrenként cserélték az olajat. A turbós motor ennél több odafigyelést igényel.
Elfordítom a kulcsot a gyújtáskapcsolóban, felmordul életre kel a három henger. Csörög, csattog a rendszer, és a műszerfalon kivillan egy sárga lámpa. Még egy műszert sem vettem elő, de minden porcikám azt üvölti: MENEKÜLJ! Győz a tenni akarás, az agy parancsot ad a kéznek; körbemérem az autót, megcsinálom a diagnosztikát, visszaadom a kulcsot. Ez a történet itt véget is ért.
Csütörtök, két órával később
A déli nap sugara tompán csillan a tescós dísztárcsán. Hármon. A negyedik elveszhetett egy korábbi próbakörön. A felni sötéten ásít, mint azon a bizonyos festményen az inas. A karosszéria fénye megkopott, akárcsak a fékek és a gumik. Körbemérem az autót, gyári fény. Ez nagy dolog tíz év felett. Letérdelek a nedvesen rothadó avarra, orromat megcsapja az elmúlás savanykás bűze.
Rég halott költők versei jutnak eszembe, de a meghitt pillanatot csámcsogás töri meg. A rozsda. Eszi a karosszériát. Szerencsére csak felületi, de azonnali beavatkozás szükséges; egy alváz- és üregvédelem talán még segíthet.
Beindítom az autót. Nem indul. Elballagok a telep másik végén lévő irodába, szólok, hogy mi történt. A kereskedő készséges, mindjárt odaáll egy autóval bikázni. Jelzem, hogy nem szükséges, megoldom a zsebbikámmal, csak szólni szerettem volna. Visszaballagok, bikázok, beindul. Check engine. Vagyis hibalámpa. Visszasétálok a kereskedőhöz a távoli irodába, szólni, hogy mi van. Nem lepődik meg, mondja csináljam csak tovább, biztos a bikázástól van. Ja, persze. Vissza a kocsihoz. Rádugom a műszert az autóra. De nincs hova. Gondolom mindenki járt már így… Konkrétan nincs OBD-aljzat, elnyelte a műszerfal alja. Nem adom fel. Visszasétálok a kereskedőhöz a telep másik, k..va távoli végébe. Idegesen. Elmondom, mi van, engedélyt kérek és kapok a műszerfal bontására. Visszagyalogolok az autóhoz, lassan meglesz a kenyai futóválogatott éves teljesítménye. Csavarozok, pattintok, és lőn OBD-csati. Kiolvasom a hibatárolót: van baj bőven. Gyújtás- és katalizátorhiba. Ügyfél finoman káromkodik, én egyetértek (amúgy másnap találtunk neki egy kiváló állapotú Focust pár apró, de vállalható hibával). Visszaviszem a kulcsot, megköszönöm a lehetőséget.
Hazamegyek, bontok egy üveg Aviationt. Holnap csak jobb lehet. Nem lett.
Péntek
Nagyon korrekt kereskedés (tényleg) jó autókkal (tényleg). Egy Honda Jazzt jövök átvizsgálni. Nem az a kereskedés, amire gondoltok, de ugyanolyan korrekt. Az autó tízéves, futása százezer kilométer. Ez semmi, tegnap simán sétáltam ennyit a másik placcon.
Előre szólnak, két elem fújva, fényképet is mutatnak a sérülésről. Megint nem hagynak kibontakozni. Körbemérem az autót, minden úgy van, ahogy mondták. Szinte unalmas.
Diagnosztika. Csati a helyén, nem kell mókolni semmit. Hibakód sincs. Pontosabban egy korábbi akkumerülés nyomai láthatók. Unalmas.
Élő adatok elemzése, ami hátravan, és ez egy fontos művelet. És lám-lám, a rövidtávú keverékillesztés úgy elszállt, mint az infláció. Túl dús a keverék, jelzem az ügyfélnek és az értékesítőnek. Elmegyünk egy próbakörre, a diag marad az autón. Motor bemelegedve, az érték továbbra sem jó. Visszaérünk, és felvillan a jól ismert hibalámpa. Két nap alatt harmadszor. Úgy érzem, elátkoztak. Egy Jazznél check engine? Mi jöhet még? A hibakód P0172: túl dús a keverék. Mi lehet a baj? Kérdi az ügyfél – nos, a lambda szondán át a gyertyákon keresztül a MAF szenzorig bármi. És még néhány apróság. De szerencsére a szomszédban van egy műhely, a kereskedő vállalja a hiba kijavítását.
Ez két nappal később megtörtént, az ügyfél átvehette az autót, azóta is boldogan használja – így is lehet.
10 videójáték, amiből megnéznénk egy filmváltozatot
Nemhiába mondják néhány alkotásra, hogy vászonra termett.
Hétfő estétől érdemes lesz az éjszakai égboltot figyelni
Látványos meteorzáporral érkezik meg hazánk fölé is a Lyridák.
A Revuelto inspirálta ezt a limitált Ducatit
A Panigale V4-ből készül pár ilyen különleges példány, amit bárki a saját Lamborghinijéhez igazíthat.
Ezért hagyta el Hollywoodot az Amerikai pite sztárja
Shannon Elizabeth egy teljes generáció számára marad örökre a dögös cserediák, de talált valamit, ami a filmezésnél sokkal fontosabb.
Hordozható lemezjátszóval készül a nyárra a Toshiba
Pontosabban az Aurex almárka dobta piacra az AX–RP10-et, aminek bár létjogosultsága kérdéses, mégis roppant figyelemreméltó.
Ha egy elmélet elindul! Paul Mescal megjelenése rögtön új James Bond-pletykákat indított útjára
Paul Mescal Londonban eléggé hozta a 007-es hangulatot!