Promóció
A BMW jövőautója beszél hozzánk, és hangulatokat is kifejez
Végre kiderült, mi az a Dee, amit a BMW oly lelkesen harangozott be már hetek óta. Az i Vision Dee elég merész víziója a jövőautózásnak, miközben ránézésre visszafogottabbat elképzelni is nehéz lenne. És Debrecenhez is köze van.
Pár hete elég gyorsan végigszaladt az interneten, hogy feltörték a BMW Instagram-oldalát, megjelentek ugyanis rajta olyan vicces képek, amelyek a fiók adminján élcelődtek, és a profilképet is lecserélték egy Dee feliratúra. Aztán később kiderült, hogy egyáltalán nem hekkertámadásról volt szó, hanem egy elég sajátos reklámfogásról. Amely végül is működött, mert mindenkit roppantul elkezdett érdekelni, mi a fene lehet az a Dee. Most végre kiderült.
Ne maradj le cikkeinkről, like-olj minket a Facebookon is!
Követem!A BMW ugyanis a Las Vegas-i CES elektronikai kiállításon leleplezte az i Vision Dee nevű tanulmányautót, amely a márka jövőautózásról szóló elképzeléseit hivatott megcsillogtatni. És ha belegondolunk, már az is szimbolikus – és egyre természetesebb –, hogy az autógyártók nem egy-egy nagy autószalonon, hanem a CES-hez hasonló rendezvényeken tartják a fontos bemutatókat. A járművekben ugyanis egyre nagyobb teret nyernek a digitális megoldások, az informatikai rendszerek, technológiai innovációk.
Egyszerűbb nem is lehetne
Visszakanyarodva az i Vision Dee-hez: a külső formaterv a végletekig letisztult, az autó vonalvezetése nagyon egyszerű, mégsem nevezhetjük semmitmondónak. A lényeg a részletekben rejlik, ugyanis a márka ikonikus megoldásait próbálták újraértelmezni, csavarni egyet azokon. Így az orr-részen például a vese motívum továbbra is megvan, igaz, teljesen másképp, mint azt megszokhattuk, sőt az utóbbi időkben több típuson is látott, hatalmas hódfogakra emlékeztető variációktól is elképesztően messze áll.
A bajorok autóinak ábrázatát nagyon régóta meghatározó ikerfényszóró is megvan, csak itt két ferde ledcsík tölti be ezt a szerepet. A géptető közepén pedig itt most nem domborítás, hanem épp ellenkezőleg, egy mélyedés fut végig. Oldalról a Hofmeister-knick, azaz az oldalablakok vonalát lezáró hokiütőforma is visszaköszön, tükröket és ajtókilincseket ellenben hiába is keresnénk. Amúgy a sziluettbe egy kissé eltorzított Lancia Stratost is simán bele lehet látni.
A kerekeket amennyire csak lehetett, előre, illetve hátratolták, így a lehető legnagyobb tengelytávot elérve, aminek az utastér tágasságában keresendő a gyakorlati haszna. Egyébként a koncepcióautónak hatalmas kerekei is vannak. Alkalmazták az úgynevezett E-Ink technológiát, amellyel a karosszéria akár 32 különböző színt is meg tud jeleníteni. Ami az autó „arcát” illeti, a BMW-nél figitális ikonról beszélnek, ami a fizikai és digitális elemek elegyét jelenti. Ezek segítségével az orr-rész hangulatokat, érzelmeket is képes kifejezni, és akár beszélgetni is lehet a kocsival. Sőt, az oldalablakokon a sofőr virtuális avatárját is megjeleníti.
A beltérben alig találunk szokványos elemeket. A kormány viszont – még ha ugyan függőleges küllőkkel is, de – megmaradt, ahogy két jókora pedál is. Az ülések formája is messze van a megszokottól, inkább fotelszerűek, igen kagylósak. A műszerfal egy hatalmas, már-már lehangolóan sivárnak is mondható, egybefüggő felület, középen érintésérzékeny részt, de nem klasszikus képernyőt találunk, ezt Mixed Reality Sliderként említik, és öt lépcsőben állíthatjuk, pontosan milyen és mennyi tartalom jelenjen meg a head-up displayen. És ha már HUD, az nemcsak a vezető előtt jelenik meg, hanem a szélvédő teljes szélességében végigfut, annak egész felületére kiterjed. Ez a megoldás 2025-től jön a Neue Klasse platformra épülő BMW-kbe.
Hogy mi is az a Neue Klasse?
A név ismerős lehet, hiszen a hatvanas-hetvenes években egy komplett modellsorozatot foglalt magába a BMW-nél. Most azonban teljesen másról van szó, egy új, villanyautók számára is fejlesztett, de hagyományos üzemhez is alkalmas platformhoz vették elő újra az elnevezést. A tervek szerint az évtized közepétől épülnek majd erre autók, szinte bármilyen méretosztályban, a 2-es BMW kategóriájától az X7-esig. Az eddigi ismereteink szerint egy 3-as BMW méretű szedánnal kezdődik a buli, aztán szépen sorban jön a többi is. Nekünk, magyaroknak azért is fontos mindez, mert a Neue Klasse modellek az épülő debreceni gyárban készülnek először, csak egy évre rá csatlakozik München, aztán a dél-karolinai Spartanburg.
A most bemutatott i Vision Dee műszaki adatait egyelőre nem osztotta meg a BMW, a tanulmánnyal most még nem a teljesítményre vagy hatótávra koncentrálnak, sokkal inkább a dizájnnal és technológiával kapcsolatos ötleteiket helyezik előtérbe. Egyelőre persze nagyon messze van a sorozatgyártástól, a most megvillantott újdonságok fokozatosan csoroghatnak le a megvehető autókba.
Promóció
ASUS Zenbook S 14: A modern férfi tökéletes társa
Promóció
Végre egy számla, amelynél a bank alkalmazkodik az ügyfelekhez
Roppant látványos, egyedi Richard Mille-t árverez Pharrell Williams
A zenész maga is beszállt a piros szíjas RM 65–01 tervezésébe, sőt az aláírása is ott figyel rajta.
A retróhullám tovább szárnyal, érkezik a modern Nintendo 64
Az Analogue gárdája elhozza azt, amire már nagyon régóta várnak a Nintendo-rajongók.
Ilyen mérges Škoda Citigót még sosem láttunk
A csehek városi kiskocsijából 280 lóerős, összkerekes büntetőgépet faragtak, és nem győzzük csodálni.
Egyszerre képernyő is ez az új billentyűzet
A DS Pixel Keyboard nem hagyományos billentyűkkel rendelkezik – ehelyett egy kijelzőből és egy billentyűzet-feltétből áll.
A történelem legnagyobb tévhitei, amit a legtöbb ember készpénznek vesz
Néha egy film a ludas a tévképzetben, de előfordul, hogy a Mandela-effektus a hibás.
Luke Evans a példa: egy sztár is szoronghat a külseje miatt
A népszerű színész nincs teljesen kibékülve a testével, kell némi noszogatás, hogy ledobja a felsőjét.