Vagány retró-endurót mutatott a BMW

Az R 12 G/S távoli szellemi örököse annak az R 80 G/S-nek, amelynek megszületésében a magyar Peres Lászlónak is fontos szerepe volt.
A BMW motorkerékpáros részlegének palettáján kitüntetett helyet foglalnak el a GS jelölésű modellek. Ez a betűkombináció a Gelände, azaz terep, valamint a Strasse, azaz utca szavakat takarja, a gyakorlatban pedig a túraendurókat fedi. A sztori az 1980-ban bemutatott R 80 G/S-sel indult, amelynek előfutárát a bajor márka tesztrészlegénél dolgozó magyar Peres László alkotta meg, hogy a saját készítésű géppel versenyeken induljon. Hosszú éveken át az R 1200 GS volt a BMW egyik legkelendőbb modellje, majd idővel 1250-es, aztán 1300-as lett belőle.
A villámléptű történeti áttekintés után viszont kanyarodjunk rá arra az elképesztően gusztusos, retró stílusú újdonságra, amit a BMW az említett R 80 G/S afféle szellemi utódaként most bemutatott. Az R 12 G/S-ről van szó, ami formájával, kerek lámpás fejidomával, de még színösszeállításával is pazarul hozza a nyolcvanas évek hangulatát.
Közben viszont modern technikát alkalmaztak. A kéthengeres, lég-olajos bokszermotor ugyanúgy 1170 köbcentiméteres, mint anno az R 1200 GS-ben, és miközben csodásan szól, 109 lóerőt és 115 newtonmétert produkál. A vezetési módok közt Road, Rain és Enduro szerepel, vagyis utcára, terepre, valamint esőre optimalizáltat is kapunk, az Enduro Pro a combosabb kalandoknál jöhet kapóra. A hárombetűs rövidítések közül a DTC a dinamikus kipörgésgátlót, az MSR a motorfék-szabályozást jelenti.

A terepezést nyugodtan gondolhatjuk komolyan a 240 milliméteres szabadmagassággal, valamint az elöl 210, hátul 200 milliméteres rugóúttal. Amúgy elöl 45 mm-es fordított és állítható villa kapott helyet, hátul öntött alu lengőkarhoz társul a BMW-nél jól megszokott Paralever, állítható és progresszív központi rugóstaggal. A kerékméret elöl 21-es, hátul 17-es, de hátra az Enduro Package Pro kipipálásával 18-ast is kaphatunk. A megállást az első keréknél két darab 310-es tárcsa szolgálja kétdugattyús nyergekkel, hátul egy 265-ös tárcsához préseli a betéteket a Brembo kétdugattyús nyerge.

Az egyéb izgalmas részletek közt találunk ABS Prót, váltássegédet, ledes világítást, szóval minden jóval felszerelték az R 12 G/S-t, de közben mégis a puristák választásaként aposztrofálják. A hazai konfigurátorban hétmillió forintról indul a motorkerékpár ára, de Komfort csomaggal, Connected Ride Controllal, digitális kijelzővel, guminyomás-figyelővel, riasztóval, spéci fényezéssel könnyen belenyalhatunk a kilencmillióba is. A garancia alapból három év, de némi apróért ötre is bővíthetjük.
Vagány strapaórát mutatott a svájcibicskás Victorinox
A Victorinox nevét leginkább a svájcibicskák miatt ismerjük, de annál jóval szélesebb a palettájuk.
A sarkkörön hegyezik a legújabb csúcs-McLarent
Noha a McLaren W1 hivatalos bemutatóját már korábban megtartották, azért a tökéletesítés még mindig tart.
Mit köszönhetünk a tanároknak? – TRÚMEN S02E06
A TRÚMEN legfrissebb adásában egy nagyon fontos téma kerül elő: az oktatás.
Az ország, ahol az AI írja a törvényeket
Az Egyesült Arab Emírségekben húztak egy merészet, és azt mondták: rábízzák a törvények megírását a mesterséges intelligenciára.
Miért jó hőszigetelő anyag a kalcium-szilikát?
A kalcium-szilikátot gyakran használják szigetelésre kiváló hőállósága és nagy hőtűrése miatt, de penészgátló hatásáról is ismert. Ezeknek a tulajdonságainak köszönhetően nem csupán lakóépületek szigetelésére alkalmas, hanem akár erőműveknél, olajfinomítóknál, vegyi üzemekben vagy más olyan környezetben is használják, ahol szélsőségesen magas hőmérséklettel kell számolni.
Ennyit kellene hetente szexelned, hogy ne legyél depressziós
Bizony, van összefüggés az együttlétek és a lelki egészség között, a tudomány pedig pontos számot is tud mondani.