Miért kell a Ducatinak egy krosszmotor?

Miért kell a Ducatinak egy krosszmotor?

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!
Facebook
Twitter
Pinterest

Hamarosan leleplezik, és jövőre már versenyezni is fognak vele. De miért kell ez egy cégnek, ami sportmotor-gyártóként definiálja magát?

A Ducati a napokban jelentette be, hogy elindítják a motokrossz projektjüket, amihez a krossz egyik legnagyobb alakját, a 2021-ben visszavonult Tony Cairolit szerződteték le, illetve bejelentették, hogy 2024-ben az olasz nemzeti bajnokságban fognak motort indítani. Nagy vonalakban ennyit tudni, magáról a motorkerékpárról is annyi az infó, hogy lesz.

Ne maradj le cikkeinkről, like-olj minket a Facebookon is!

Követem!

Ugyanakkor a napokban bemutatott a Ducati egy új blokkot egy 659 köbcentis, rövid löketű egyhengerest, Desmo vezérléssel, melyet leginkább úgy lehet leírni, hogy a 1299 Panigale V2-esének a fele. Alumínium perselyes hengerrel, titán szívószelepekkel, magnézium deklikkel igazi csúcsmodern alkotás, amely 77,5 lóerőt ad le egyhengerestől egészen szokatlan 10 250-es fordulaton - sőt, versenykipufogó-rendszerrel 85 LE-re képes. Bár egy szóval sem mondták, hogy egy az új krosszmotorjukba fog kerülni, gyanítható, hogy a két hír egymástól nem független - elképzelhető, hogy a nem a 450-es négyüteműeknek kiírt MX1 kategóriában fognak indulni, hanem 650-eseket is megengedő MX3-ban, ami ugyan nem a legmagasabb presztízsű mezőny, de innen a legkisebb ugrás egy utcai használatra is alkalmas enduró, túraenduró és supermoto vonal kifejlesztése.

Az új egyhengeresük esetében a desmodromikus vezérlés nem szimpla hobbi, ilyen szelepméretnél és fordulatnál már indokolt, hogy nem egy szeleprugó húzza vissza a szelepeket, hanem a vezérműtengely bütykei nyomják A megoldás előnye, hogy magas fordulaton nem fordulhat elő, hogy a szelepek belebegjenek - a megoldást az 1800-as évek végén találták fel, és 1910-ben már alkalmazták is speedboatok motorjában, majd 1914-ben a Grand Prix versenyzésbe is átkerült, majd az ötvenes évek közepétől a Mercedes-Benz is bevezette a Formula-1-es autójában. Noha a megoldás a Ducati nevével forrt össze, ők csak 1956-tól használják, és máig kitartanak mellette, igaz, a legtöbb modelljüknél indokolatlan, hiszen azon a fajlagos teljesítményen más gyártók desmodromikus vezérlés nélkül is el tudják kerülni a szeleplebegést - nem véletlen, hogy a Ducati a Multistrada V4 esetében el is engedte ezt a megoldást, és a jövőben egyre több modellnél is így fog tenni.

A krosszmotorjuk kapcsán még sejteni lehet, hogy az anyagválasztásnál is szokatlan megoldásokat láthatunk majd, ugyanis a leírásában külön kiemelik, hogy nagyon könnyű lesz, így ha tippelnem kéne, sok karbon komponensre számíthatunk, például a segédváz környékén, de ez már szimpla spekuláció.

Noha a Ducati alapvetően sportmotor-gyártóként jellemzi magát, még 2011-ben, a Panigale bemutatása előtt a cég egyik vezetője azt mondta nekem, hogy "Ducati számos más gépet gyárt, kezdve a Diaveltől a Hipermotardon át a Multistradáig, de a Ducati igazi védjegye a sportmotor, a versenymotor" - azóta viszont erősen eltolódott a fókusz: a céget azóta teljesen egyértelműen a Multistrada különböző változatai és a retró hangulatú Scrambler modellcsalád viszi a hátán.

A motokrossz a Ducati számára egy új műfaj, eddig motorsportban a gyorsasági versenyzésre koncentráltak, tavaly pedig egyszerre húzták be a Superbike és a MotoGP világbajnoki címeit - és az idei trófeákat is már a zsebükben érezhetik. Így nyugodtan vághatnak bele egy új projektbe. És hogy ezt is sikerre viszik-e végül, abban hatalmas szerepe van a frissen leigazolt Tony Cairolinak, akit leginkább úgy lehet leírni, mint a motokrossz Valentino Rossiját, kilencszeres világbajnok, illetve 2021-ben, karrierje zárásaként még megnyerte az olasz csapattal a Motocrosss des Nations, ami a nemzetek közti csapatvilágbajnokságot jelenti.

Cairoli az elmúlt évtizedet a KTM-nél töltötte, az osztrák márkával érte el a legnagyobb győzelmeit. Cairoli a krosszban a finomabb stílusú pilóták közé tartozott, nem véletlen, hogy direkt az ő stílusához igazított, könnyebb és gyengébb 350 köbcentis motorral tudott világbajnok lenni a 450-esek között. 2024-ben viszont nem őt fogják reaktiválni az olasz bajnokságba, hanem Alessandro Lupino indul majd, aki Cairoli mellett ott volt 2021-ben a világbajnok olasz csapatban.

Hogy pontosan milyen lesz a Ducati krosszmotorja, nagy valószínűséggel még az ősz során kiderül, és az sem kizárt, hogy nem kell sokat várni az utcai változatokra, mellyel a műkedvelő terepmotorosokat fogják megszólítani - és az Apriliától, a KTM és Husqvarnától fognak vásárlókat elorozni.

Videók

Kép
Stílus

Hangulatos és stílusos: 3 pulóver, ami 2025 tavaszán biztosan ott lesz a felkapott darabok között

Tavasszal még jól jön azért egy pulóver, ötleteink között pedig lehet, hogy te is találsz neked tetsző darabot.

Kép
Jármű

Rózsaarannyal ütötték fel ezt az egyedi Bentley-t

A Bentley Batur önmagában is lenyűgöző luxusautó, a Black Rose-t azonban némi rózsaarannyal tették még látványosabbá.

Kép
Szórakozás

Történelmet írt az NBA hárompontos-királya

Steph Curry az első ember a liga történetében, aki eljutott négyezer tripláig. Vagyis összes karrierpontjának csaknem felét így szerezte.

Kép
Életmód

Sosem látott filmfelvétel került elő a Nemzeti Színház 60 évvel ezelőtti felrobbantásáról

A Blaha Lujza téri Nemzeti Színház 1965. március 15-én történt felrobbantását azóta sem tudta kiheverni a magyar társadalom. Pontosan 60 év telt el azóta, hogy a metró építkezésére hivatkozva lerombolták Budapest ikonikus épületét, amelyre egyre kevesebben emlékeznek már. Az NFI Filmarchívumban most feldolgozott filmfelvételek segítenek abban, hogy azok is átélhessék az élményt, akik sosem járhattak az épületben.

Kép
Életmód

A spermád megmondja, meddig élsz?

Úgy tűnik, a spermiumok száma és mozgékonysága is összefüggésben van a várható élettartamunkkal.

Kép
Szórakozás

„Az emberek 90 százaléka nem alkalmas együttélésre” - TRÚMEN S02E03

A TRÚMEN legfrissebb adásában a városi élet előnyeit és hátrányait boncolgatja Törőcsik Dani és Tóth Szabi.

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!