Miért kell a Ducatinak egy krosszmotor?

Miért kell a Ducatinak egy krosszmotor?

Promóció

Szebb mosoly, 150 ezer forinttal kevesebbért

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!
Facebook
Twitter
Pinterest

Hamarosan leleplezik, és jövőre már versenyezni is fognak vele. De miért kell ez egy cégnek, ami sportmotor-gyártóként definiálja magát?

A Ducati a napokban jelentette be, hogy elindítják a motokrossz projektjüket, amihez a krossz egyik legnagyobb alakját, a 2021-ben visszavonult Tony Cairolit szerződteték le, illetve bejelentették, hogy 2024-ben az olasz nemzeti bajnokságban fognak motort indítani. Nagy vonalakban ennyit tudni, magáról a motorkerékpárról is annyi az infó, hogy lesz.

Ne maradj le cikkeinkről, like-olj minket a Facebookon is!

Követem!

Ugyanakkor a napokban bemutatott a Ducati egy új blokkot egy 659 köbcentis, rövid löketű egyhengerest, Desmo vezérléssel, melyet leginkább úgy lehet leírni, hogy a 1299 Panigale V2-esének a fele. Alumínium perselyes hengerrel, titán szívószelepekkel, magnézium deklikkel igazi csúcsmodern alkotás, amely 77,5 lóerőt ad le egyhengerestől egészen szokatlan 10 250-es fordulaton - sőt, versenykipufogó-rendszerrel 85 LE-re képes. Bár egy szóval sem mondták, hogy egy az új krosszmotorjukba fog kerülni, gyanítható, hogy a két hír egymástól nem független - elképzelhető, hogy a nem a 450-es négyüteműeknek kiírt MX1 kategóriában fognak indulni, hanem 650-eseket is megengedő MX3-ban, ami ugyan nem a legmagasabb presztízsű mezőny, de innen a legkisebb ugrás egy utcai használatra is alkalmas enduró, túraenduró és supermoto vonal kifejlesztése.

Az új egyhengeresük esetében a desmodromikus vezérlés nem szimpla hobbi, ilyen szelepméretnél és fordulatnál már indokolt, hogy nem egy szeleprugó húzza vissza a szelepeket, hanem a vezérműtengely bütykei nyomják A megoldás előnye, hogy magas fordulaton nem fordulhat elő, hogy a szelepek belebegjenek - a megoldást az 1800-as évek végén találták fel, és 1910-ben már alkalmazták is speedboatok motorjában, majd 1914-ben a Grand Prix versenyzésbe is átkerült, majd az ötvenes évek közepétől a Mercedes-Benz is bevezette a Formula-1-es autójában. Noha a megoldás a Ducati nevével forrt össze, ők csak 1956-tól használják, és máig kitartanak mellette, igaz, a legtöbb modelljüknél indokolatlan, hiszen azon a fajlagos teljesítményen más gyártók desmodromikus vezérlés nélkül is el tudják kerülni a szeleplebegést - nem véletlen, hogy a Ducati a Multistrada V4 esetében el is engedte ezt a megoldást, és a jövőben egyre több modellnél is így fog tenni.

A krosszmotorjuk kapcsán még sejteni lehet, hogy az anyagválasztásnál is szokatlan megoldásokat láthatunk majd, ugyanis a leírásában külön kiemelik, hogy nagyon könnyű lesz, így ha tippelnem kéne, sok karbon komponensre számíthatunk, például a segédváz környékén, de ez már szimpla spekuláció.

Noha a Ducati alapvetően sportmotor-gyártóként jellemzi magát, még 2011-ben, a Panigale bemutatása előtt a cég egyik vezetője azt mondta nekem, hogy "Ducati számos más gépet gyárt, kezdve a Diaveltől a Hipermotardon át a Multistradáig, de a Ducati igazi védjegye a sportmotor, a versenymotor" - azóta viszont erősen eltolódott a fókusz: a céget azóta teljesen egyértelműen a Multistrada különböző változatai és a retró hangulatú Scrambler modellcsalád viszi a hátán.

A motokrossz a Ducati számára egy új műfaj, eddig motorsportban a gyorsasági versenyzésre koncentráltak, tavaly pedig egyszerre húzták be a Superbike és a MotoGP világbajnoki címeit - és az idei trófeákat is már a zsebükben érezhetik. Így nyugodtan vághatnak bele egy új projektbe. És hogy ezt is sikerre viszik-e végül, abban hatalmas szerepe van a frissen leigazolt Tony Cairolinak, akit leginkább úgy lehet leírni, mint a motokrossz Valentino Rossiját, kilencszeres világbajnok, illetve 2021-ben, karrierje zárásaként még megnyerte az olasz csapattal a Motocrosss des Nations, ami a nemzetek közti csapatvilágbajnokságot jelenti.

Cairoli az elmúlt évtizedet a KTM-nél töltötte, az osztrák márkával érte el a legnagyobb győzelmeit. Cairoli a krosszban a finomabb stílusú pilóták közé tartozott, nem véletlen, hogy direkt az ő stílusához igazított, könnyebb és gyengébb 350 köbcentis motorral tudott világbajnok lenni a 450-esek között. 2024-ben viszont nem őt fogják reaktiválni az olasz bajnokságba, hanem Alessandro Lupino indul majd, aki Cairoli mellett ott volt 2021-ben a világbajnok olasz csapatban.

Hogy pontosan milyen lesz a Ducati krosszmotorja, nagy valószínűséggel még az ősz során kiderül, és az sem kizárt, hogy nem kell sokat várni az utcai változatokra, mellyel a műkedvelő terepmotorosokat fogják megszólítani - és az Apriliától, a KTM és Husqvarnától fognak vásárlókat elorozni.

Videók

Promóció

Szebb mosoly, 150 ezer forinttal kevesebbért

Kép
Otthon

Közös fal hangszigetelése

A közös fal hangszigetelése azért jelenthet kihívást, mert általában nem a zajforrás keltőjét zavarja a zaj – pedig nyilván ott lenne a legpraktikusabb a szigetelés –, ráadásul a tökéletes kivitelezés sem könnyű.

Kép
Otthon

Ezzel a dohányzóasztallal Schumi talán még futamot is nyert

Egy Formula–1-es Ferrari V10-es motorjából készült a különleges asztal, állítólag Schumacher és Barrichello is használta.

Kép
Szórakozás

Ronaldo újra az élen, Messi csak harmadik – ők a legjobban kereső sportolók

A szaúdi szerződés és a személyes szponzorációk nagyon jól hoznak Cristiano Ronaldónak, de a második helyen már nem focista áll.

Kép
Szórakozás

Opera-énekesnő és kém egy személyben: Margery Booth története

A bátor nő többször az életét kockáztatta, hogy információkkal szolgáljon Angliának.

Kép
Szórakozás

A Szabadítsátok ki Willyt! bálnájának igaz története

Keiko élete kevésbé alakult boldogan, mint ahogy azt a film után elképzeltük.

Kép
Szórakozás

Évszázadok után derülhetett fény a Mona Lisa titkára

A világ talán legismertebb festménye egyben az egyik legrejtélyesebb is, hiszen sem azt nem tudni, kit ábrázol, sem azt, mit látunk a háttérben.

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!