Teszten az EA Sports FC 26: mennyi futball maradt még benne?

Képkocka az EA Sports FC 26-ból
Forrás: EA

Jármű

A nyers pickup vadiúj köntösben: Ford Ranger PHEV

Promóció

A Depeche Mode dobosa is színpadra lép a 101 Hang Special Tribute koncerten

Promóció

Edifier R1280DB: amikor a hang is stílust ölt

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!

Promóció

Az EVA Air bemutatja új Premium Economy osztályát a Bécsből Tajpejbe tartó közvetlen járatain

Promóció

Edifier W820NB Plus V25: Technológia, ami tartja a ritmust veled

Facebook
Twitter
Pinterest

Tízből kilenc alkalommal ugyanaz lesz a bajnok, és ugyanilyen gyakran csak apró változások történnek egy új EA FC-részben – vajon az idei év kivétel? Eláruljuk nektek az EA Sports FC 26 tesztünkben!

Ó, Futball Király, legyen meg a te akaratod. Generációk óta uralkodsz szívek és elmék felett, nemzeteket késztetsz reszketésre, barátságokat szakítasz szét örömben vagy vitában. Aki követ téged, többen hisz, mint gólokban és tabellákban. Szenvedélyben, elhivatottságban és abban a reményben hisz, hogy az ő csapata egyszer talán megnyeri a hőn áhított trófeát.

Ne maradj le cikkeinkről, like-olj minket a Facebookon is!

Követem!

És ahogy az új Bajnokok Ligája-szezon is indul, természetesen idén szeptemberben ismét startol az EA Sports FC is a következő körre. Beléptünk a futball virtuális katedrálisába, és alaposan megnéztük, mennyi valódi futballszenvedély maradt még benne, vagy hogy itt is beköszöntött-e már a korrupció.

Sok csillogás, kevés tartalom

A leleplező előzetesben az EA közösségi visszajelzésekkel dicsekedett, gyors játékmenet-részletekkel, pörgős zenével és rengeteg animációval megfűszerezve. Ígértek simább cselezést, okosabb kapusokat, jutalmazó időzítést és dinamikusabb játéktempót.

Ez elsőre előrelépésnek és remek víziónak hangzik, de aki legalább két-három EA-focijátékot egymás után játszott, az tudja, hogy ez nem feltétlenül felel meg a valóságnak.

Annyit már most elárulhatunk: az FC 25 játékosainak nem kell túlságosan sok újdonsághoz hozzászokniuk. Az EA Sports FC 26 nagyon hasonlít az előző részhez. Inkább apróságokon csiszoltak. A játékosok gyorsabban reagálnak, a labda kevésbé pattan el, és a kapusok valamivel intelligensebbek – ezek mind olyan dolgok, amelyeket akár egy hagyományos frissítés is hozhatott volna.

Az igazán „nagy” különbséget csak a játékmenet kettéválasztásánál lehet érezni. Bár ezt már tavaly elkezdték, mostanra az EA teljesen bevezette a két módot.

Authentic vs. Competitive

Az EA idén két különálló területre osztotta a játékmenetet: Competitive és Authentic.

Az online játékosok továbbra is frissítéseket kapnak, és így a Competitive játékmenetben játszanak. A játék gyorsabb és arcade-jellegűbb – ahogyan azt elsősorban az Ultimate Teamből ismerhetjük. Emellett kevesebb automatizmus segíti a lövéseket és passzokat. Ugyanakkor játék során úgy éreztük, hogy néhány érték meglehetősen kiegyensúlyozatlan. Az elmúlt évek Ultimate Team-játékosai pontosan tudják, mire gondolunk.

Kép
forrás: PC Games

Ezért a rendszeres javítások a szezon során továbbra is változtatják vagy legalábbis befolyásolják a játékot. Emellett az online játékosok kapnak egy saját kameranézetet is, amellyel okosan áttekinthetik az egész pályát. A tesztünk során ez tetszett nekünk a legjobban! Sajnos azonban jelenleg úgy tűnik, hogy a funkció csak az online módra korlátozódik.

Ezzel szemben ott van az Authentic-játékmenet, amely tulajdonképpen már az EA Sports FC 25-ben is megjelent. A játék érezhetően lassabb, de több taktikai lehetőséget is kínál. Így az EA FC 26 ugyan nem valódi szimuláció, de legalább jobban hasonlít egy vasárnapi focimeccshez, mint egy játékteremhez.

Kép
forrás: PC Games

A beállításokban a szimuláció tovább finomhangolható – például a szél és az időjárás hatásai is állíthatók. Az eső és a hó rögtön felidézik a régi futballemlékeket, amikor megint rossz cipőt vittünk magunkkal. A szél viszont eddig inkább idegesítő volt. Bár egy kis kijelző megmutatja, honnan fúj és milyen erősen, a játékosaink hiányos lövőkészségével kombinálva túl gyorsan a megyei bajnokság szintre süllyed a színvonal.

Elméletben a kettéválasztás egy okos megoldás arra, hogy az állandó javítások ne mindkét célcsoportot egyszerre érintsék. A gyakorlatban viszont ezzel kikerülik azokat a játékosokat, akik online és offline mód között váltogatnak.

Könnyebb az Authenticről a Competitive játékmenetre váltani – ha az ember legalább röviden ráhangolódik. Ha viszont online játékról offline módra váltunk, a játék nagyon lomha érzést kelt, és azok a lövések, amelyek online a hálóban kötnek ki, itt könnyen néhány méterrel a kapu mellett mennek el.

Az EA ugyan kínál lehetőséget arra, hogy offline is a Competitive játékmenettel játszhassunk, de ez még messze nem tökéletes megoldás. Egyelőre tehát nem marad más, mint egyszerre kétféle játékstílust megtanulni.

Nézzük azonban meg, mi változott érezhetően. Először is feltűnik, hogy ritkábban fordulnak elő clipping-problémák az animációkban és az átvezetőkben. A bírói kamera már nem egy horrorfilmre emlékeztet, és a kamera sem akad bele olyan gyakran a lelátókba.

Előrelépés a változatlanságban

Aki abban reménykedett, hogy a mesterséges intelligenciával irányított játékosaink okosabbak lettek, az csalódni fog. Továbbra is a taktikai beállításokon keresztül kell pontos feladatokat kiosztani. Aki tehát csak lazán szeretne egy kört játszani a barátaival, az továbbra is buta csapattársakkal találkozik majd, akik nem érzékelik a megfelelő futóútvonalakat.

Kép
forrás: PC Games

A Timed Finish helyett idén egy dupla kattintással a lövésgombon visszatért a lapos lövés – hibákkal együtt. Ahogyan annak idején a bevezetésnél is tapasztaltuk, ez a lövéstípus túl gyakran megy be a kapuba. Ha pedig még van egy olyan lövőnk is, mint Haaland, akkor a kapusoknak vége.

Elvileg a hálóőrök intelligensebbek és agilisabbak, mint valaha, de ebből eddig alig láttunk valamit – inkább úgy dőltek el, mint egy sorompó, és minden labdabirtoklásnál rettegtünk az öngóltól.

A pontrúgásokhoz alig nyúltak, ahogyan a labdaérzethez, a pályához és a védekezéshez sem. Utóbbit valamivel jobban meg kell tervezni, mert a csatárok sebessége jelenleg túlságosan meghatározza a játékot – ez pedig egy olyan probléma, amit tíz éve már elvileg megoldottak.

Van azonban egy változtatás, ami nagyon pozitívan tűnt fel: meccs közben most már láthatjuk egy játékos állóképesség-sávján, milyen magas a skill-értéke, melyik a domináns lába, és mennyire erős vagy gyenge a másik.

Ha valaki amúgy is mindig ugyanazokkal a játékosokkal játszik, ez elsőre nem jelent nagy különbséget, de új igazolásoknál vagy barátokkal játszott véletlenszerű csapatoknál ez igazi gamechanger lehet – feltéve, hogy a domináns láb nem okoz csalódást.

Szeresd vagy utáld – kabalafigurák

Az egyik legfurcsább újdonság: kabalafigurák a pálya szélén, sőt a gólöröm-animációk részeként is. Egyrészt vicces kiegészítés, ami fokozza a hangulatot, másrészt viszont fennáll a veszélye, hogy ezek az animációk az online játékban gyorsan idegesítővé vagy túlhasználttá válnak.

Kép
forrás: PC Games

Néha a jelmezes emberek eléggé oda nem illőnek tűnnek – különösen, amikor a rossz oldalon állnak, vagy épp az ellenfél szurkolói előtt ünnepelnek. Legalábbis mi nem ismerünk olyan kabalafigurát, aki ilyesmit normális esetben csinálna.

A „gólöröm” amúgy is kulcsszó, ha a hibalehetőségekről van szó. Különösen, ha trófeákról beszélünk: az EA ugyanazokat az animációkat használja, mint az elmúlt években – beleértve minden hibát. A kamerások továbbra is a semmibe bámulnak, és a játékosok helyett inkább az eget fényképezik.

Légy (megint) sztár a pályán!

Ha már úgyis különválasztjuk idén az online és offline játékmenetet, akkor nézzünk rá végre a karriermódokra. A játékoskarriernél rögtön feltűnik, hogy lényegében semmi sem változott. A karrier elején választhatunk egy új játékos, egy aktuális, létező és aktív futballista vagy egy ikon közül, és elérhetjük álmai klubját.

Kép
forrás: PC Games

Sajnos az animációk és átvezetők továbbra is előre gyártottak, így senki sem csodálkozik azon, ha hirtelen egy Fernando Torres „újoncként” az 1. FC Magdeburgban tűnik fel.

Ahogy megszokhattuk, a játékosunknak két személyiségtípust adhatunk, és a pályán kívül foglalkozhatunk olyan dolgokkal, mint a befektetések és a saját életstílus. Egyetlen újdonságként most bekerültek az archetípusok. Ezek váltják le a játékmenet-stílusokat, és a személyiségfejlődést hivatottak szolgálni. Tulajdonképpen azonban csak egy apróságról van szó. Így itt inkább egy játékos- és licencfrissítésről beszélhetünk, nem pedig valódi fejlesztésről.

Jóval több változás történt viszont a menedzserkarrierben. Az EA „váratlan eseményekkel” és Manager Live elemekkel hirdeti a karriermódot, amelyek állítólag élettelibbé teszik azt. Az első előzetesekben ez meglehetősen zavarosnak tűnt, ami valószínűleg annak is köszönhető, hogy nem kommunikálták optimálisan.

A menedzserkarrier két részre oszlik: a klasszikus karrierre és a live-karrierre. Az első esetben a már az FC 25-ből ismert karriermódról van szó. Minden oldalról optimalizálási lehetőségekkel halmoznak el bennünket.

Papíron úgy alakíthatjuk a játékosainkat, ahogyan csak szeretnénk. Pozíciókat lehet váltani, ennek megfelelően pedig a futballista értékei is változnak. Ugyanez vonatkozik a taktikai felállásokra, az új edzőkre, akiket szerződtetünk, és természetesen a csapattal való kommunikációra is.

Kép
forrás: PC Games

Az Excel-táblázatok és a személyzetmenedzsment rajongói valószínűleg itt jobban fogják élvezni a játékot, mint a játékmenet szerelmesei – még ha a karriermód továbbra sem éri el a tisztán menedzsment-szimulációk, például a Football Manager szintjét.

Az új Manager Live Career

Teljesen új funkció a Live-karrier. Itt először egy edzőt választunk vagy létrehozzuk a saját avatárunkat, majd belevetjük magunkat különböző kihívásokba. Mielőtt tehát kiválasztanánk a klubunkat, először a feladatot kell meghatározni.

A kihívástól függően a karrier rövidnek, közepesnek vagy hosszúnak számít. Ilyen lehet például: „Készülj fel jól az idényre”, ahol edzőként öt felkészülési mérkőzést kell megnyernünk.

A kezdés előtt láthatjuk a kapcsolódó korlátozásokat is. Például, hogy nem szabad szimulálni, bizonyos átigazolási bevételeket kell elérni vagy nem hozhatunk létre saját klubot.

Kép
forrás: PC Games

A valósághű keretek mellett ikonokat is elhelyezhetünk a csapatunkban. Ezt azonban nem minden feladathoz és nem minden csapattal tehetjük meg.

Láthatjátok tehát: a Manager Live Career inkább azoknak a játékosoknak szól, akiknek a hagyományos karrier már túl unalmas lett, és szeretnének egy kisebb, történetközpontú módot. Nem egészen olyan, mint a The Journey, de legalább néhány különleges kihíváson végig lehet haladni.

Sajnos mindhárom karriermódnak vannak még mindig kisebb gyengeségei, amelyeket az EA valószínűleg továbbra sem tud kijavítani. Bármilyen szépek is az új taktikai lehetőségek, nagyon hiányoznak azok a kisebb szabadságok, mint például a saját felállások, amelyek korábban megvoltak. A játékosokat már nem lehet szabadon mozgatni a pályán. És továbbra is 15 év után ér véget a karrier. Így a sokéves játékoskarrier utáni edzői álom továbbra is elérhetetlen marad.

Az új live-események is inkább furcsák, mint innovatívak. Kétségtelen, hogy vannak játékosok, akik rosszkedvűek, valami rosszat ettek vagy honvágyuk van, de ezek az események inkább idegesítőek, mint ösztönzőek.

Kép
forrás: PC Games

Talán előbb néhány alapdologra lenne érdemes koncentrálni és ezeket megerősíteni, mielőtt olyan innovációkkal próbálkoznak, amelyek inkább elfedik a valódi problémákat. Mindenesetre az offline játékosokat az Authentic játékmenet révén már nem zavarják a folyamatos javítások, amelyek biztosan ebben a szezonban is érkeznek majd.

Ultimate Team – a pénztermelő tehén új köntösben

Az Ultimate Team továbbra is az EA szíve. Ugyanakkor itt változott talán a legkevesebb dolog – miért is változtatnának, ha dől a pénz?

Ahogy már említettük, itt most kizárólag Competitive játékmenetben játszunk. Ezáltal a játék gyorsabbnak és kevésbé véletlenszerűnek érződik. Ugyanakkor talán a legjobban egy játékterem-látogatáshoz hasonlítható. Gyorsan belecsöppenünk, érezzük, ahogy az adrenalin és a dopamin megugrik, és legkésőbb a mérkőzés végén járó jutalom után még többre vágyunk.

Ezt támogatja egy új kamera is, amelynek köszönhetően a játékosok és a nézők optimálisan áttekinthetik a pályát és a labdarúgókat. Az EA tehát valóban igyekezett a módot még vonzóbbá tenni.

Az arcade-hangulatot különösen a Timed Finish hiánya erősíti. Eddig úgy volt, hogy egy lövést egy második kattintással optimalizálni lehetett. Ez természetesen ügyességet és gyakorlást igényelt. Ettől az évtől azonban – ahogyan említettük – ezt a funkciót felváltotta a lapos lövés. Ez egyrészt hozzáférhetőbbé, másrészt furcsamód kevésbé kompetitívvé teszi a játékot.

A játékmeneten kívül kevés változás történt az Ultimate Teamben. Továbbra is vannak evolúciók, amelyekkel a játékosok fejleszthetők, van átigazolási piac, Squad-Building-Challenges és természetesen egy bolt.

A Season Passre és az online módokra tekintve az EA még néhány apróságot is kitalált: a Live-eseményekkel most minden eddiginél erősebben célozzák meg a játékosok FOMO-ját (félelem attól, hogy kimaradnak valamiből). Egy adott időszakban olyan tornák zajlanak, amelyeket csak meghatározott csapatokkal lehet játszani. Emiatt speciálisan a versenyhez kell csapatokat építeni, hogy egyedi tárgyakat szerezzünk. A csavar: az események néha csak néhány napig tartanak.

Elképzelhető, hogy az események a szezon későbbi szakaszában hasonlóan befolyásolják majd a játékot, mint a Squad-Building-Challenges. Itt is játékosokat kell vásárolni, hogy egy bizonyos feltételekhez illeszkedő csapatot állítsunk össze, és így szerezzünk egy különleges játékost.

Ez nemcsak az online játékot, hanem az egész játékospiacot is befolyásolja. Aki tehát elég pénzzel rendelkezik ahhoz, hogy ilyen csapatot összerakjon, exkluzív kártyákat kap, amelyek csak ezekben a módokban érhetők el. Ügyes húzás, EA.

Kép
forrás: PC Games

Az új versenyek mellett a Rivals és a Champions módokat is átdolgozták. A Play-Off szakaszok helyett mostantól bárki kvalifikálhatja magát a Championsbe. Ezzel időt és frusztrációt szeretnének megspórolni. Aki nem tud a Champions szintjén játszani, az a Challengers-formátumban tombolhat – ez tulajdonképpen egy „Weekend-League-light”.

Profik és amatőrök

Természetesen itt is megvan a felosztás: profi és amatőr szint. Aki valahol a kettő között helyezkedik el, annak hosszú távon valószínűleg nehéz dolga lesz, mivel az amatőr kategória díjai nem elegendők ahhoz, hogy pusztán játéktudással feljebb lehessen jutni. A profik viszont vonzóbb díjakat kapnak, így könnyebben meg tudják védeni a helyüket.

Legalább a fejlesztőknek van egy kis szívük az amatőrök iránt, ugyanis visszatértek a kiesések. Az elmúlt években a matchmaking inkább egyirányú utca volt: minél tovább játszottál, annál erősebb ellenfeleket kaptál. Most viszont újra a klasszikus képességalapú matchmakingre térnek vissza. Aki rosszul játszik, az kiesik, és hozzá hasonló játékosokkal találkozik. Úgy, ahogyan annak lennie kell, és ahogyan logikusan is hangzik.

Kép
forrás: PC Games

Az Ultimate Team továbbra is az EA Sports FC fő játékmódja, és ez inkább az apró, mintsem a nagy változtatásokon érződik. A játék folyamatosan kis falatkákat dob elénk játékoscsomagok formájában, amelyekkel gyorsan a boltban kötünk ki. Az animációkat is átdolgozták, így még szebbek lettek. A gyors játékmenettel kombinálva mindez méltóbbá teszi a kompetitív online focit, ugyanakkor érezhető, milyen – részben alattomos – eszközökkel dolgozik itt az EA.

Az Ultimate Teamnek idén is van egy keserű mellékíze. Végül is egy teljes árú játékról beszélünk, amely az online módban további pénzköltésre csábít. Ha az Electronic Arts különálló, ingyenes játékként kínálná ezt a módot, a vita nem szűnne meg, de legalább más alapokra helyeződne. És bár a mód most Competitive játékmenettel rendelkezik, továbbra is ott vannak a lootboxok, klasszikus szerencsejáték- és „Pay-2-Win” mechanikákkal.

Megszokás és játékélmény között

A végén felmerül a kérdés: az FC 26 valódi továbbfejlesztés, vagy csak a soron következő éves kiadás friss köntösben?

Kép
forrás: PC Games

Soha nem éreztük még ennyire egy EA-focijátékról, hogy teljesen az előző részre hasonlít, mint idén. Legalább néhány olyan problémát sikerült kijavítani, amelyek tavaly még jelen voltak. Különösen az animációk és mozgások javultak, és valamivel kevésbé hajlamosak a hibákra.

A játékmenet kettéválasztása alapvetően jó ötlet, de talán némileg elbizonytalanítja az online és offline játék rajongóit. Bár a karriermódokban kevés változás történt, a Live Career bevezetése kedves gondolat, amely jelentősen feldobja a módot anélkül, hogy befolyásolná a meglévő menedzserkarriert.

A legtöbb játékos számára a vásárlás amúgy is hagyomány. Az offline játékosok nem fognak sok mindenről lemaradni. Itt csak akkor éri meg a váltás, ha kíváncsiak vagytok a Manager Live Careerre. Az Ultimate Team rajongói valószínűleg már rég előrendelték a játékot, az alkalmi focirajongók pedig nyugodtan várhatnak még néhány hónapot.

(A cikk eredetileg a német pcgames.de oldalon jelent meg.)

Videók

Jármű

A nyers pickup vadiúj köntösben: Ford Ranger PHEV

Promóció

A Depeche Mode dobosa is színpadra lép a 101 Hang Special Tribute koncerten

Promóció

Edifier R1280DB: amikor a hang is stílust ölt

Promóció

Az EVA Air bemutatja új Premium Economy osztályát a Bécsből Tajpejbe tartó közvetlen járatain

Promóció

Edifier W820NB Plus V25: Technológia, ami tartja a ritmust veled

Kép
Stílus

Ha Jacob Elordit kérdezed, idén ősszel a mokaszin a legmenőbb cipő

Jacob Elordi egyik kedvenc cipője ráadásul könnyen téliesíthető is.

Kép
Jármű

Végre egy Ferrari-átépítés, amitől nem borzongunk

Az olasz sportkocsigyártó autóihoz nehéz úgy nyúlni, hogy ne legyen a vége szentségtörés, de ezt a GTC4 Lussót azért meghajtanánk.

Kép
Tech

Elkényezteti a gamereket jövőre a Valve

A 2022-ben piacra dobott Steam Deck után most három izgalmas, új eszközzel indítanak egész pályás letámadást.

Kép
Szórakozás

Még idén összecsaphat Anthony Joshuával Jake Paul

Mike Tyson után egy újabb nagy skalpot gyűjtene be a youtuberből lett bunyós, de ez azért nehezebb meccsnek ígérkezik.

Kép
Tech

Resident Evil: új mobiljáték érkezik néhány napon belül

A Resident Evil: Survival Unit a legendás horror franchise legújabb mobiljátéka, és most hivatalosan is bejelentették a megjelenési dátumát.

Kép
Szórakozás

Lottón lehet sírhelyet nyerni Jim Morrison és Oscar Wilde mellé

Párizsban morbid, de izgalmas nyereményjátékot hirdettek. Pénz helyett végső nyughelyet lehet nyerni.

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!