Amerikai vagányság, német precizitás – ez az új, elektromos Ford Explorer
A Ford egyik ikonikus modellje az Explorer: az SUV az USA-ban évtizedek óta hódít, Európában most új, kompakt crossover modellként, tisztán elektromos hajtással teheti ugyanezt.
Miközben Európában csak az utóbbi években lettek igazán népszerűek és divatosak az SUV-k, addig az Egyesült Államokban már évtizedek óta nagyon pörögnek ezek az autók.
Noha már az első Explorert is elhozták több európai piacra, itt azért jelentősen más a környezet, mások az igények, a legnagyobb sikereket nem kontinensünkön aratták vele. Viszont az idők változnak, ezekre a változásokra pedig a Ford is folyamatosan reagál. Ennek köszönhetően született meg az új, elektromos Explorer, amit immár Európában fejlesztettek a helyi igényekre szabva, ráadásul a gyártás is itt, egészen pontosan a kölni elektrifikációs központban zajlik. Közben megtartotta az amerikai stílust, persze kissé átszabva.
Ne maradj le cikkeinkről, like-olj minket a Facebookon is!
Követem!Vagány és tekintélyes
Noha az új Explorer a kompakt SUV-k kategóriáját erősíti, megjelenése igen robusztus. Elsőre szembetűnő a hagyományos értelemben vett hűtőmaszk hiánya – villanyautóról van szó, ahol ez amúgy sem lenne funkcionális elem. Az új Ford Explorer Premium alapfelszereltségéhez tartoznak az adaptív mátrix-LED fényszórók, amelyek leveszik a folytonos kapcsolgatás terhét a sofőr válláról, alkalmazkodnak a látási viszonyokhoz, és nem vakítják el a szembejövőt. A formaterv még a Red Dot Design díjat is elnyerte, karakterét klassz színválaszték emeli ki, a visszafogottabb szürke, fehér és fekete mellett látványos piros és a kék árnyalatai is elérhetők.
A dizájn viszont csöppet sem ment a biztonság rovására, hiszen az EuroNCAP töréstesztjén a maximálisan elérhető öt csillagot kapta meg az új Explorer. Ehhez ma már nem elegendő a gondosan megtervezett gyűrődőzónákkal ellátott karosszéria, kellenek a naprakész vezetéssegédek is. Az autóban fejlett vezetéstámogató rendszer működik, amit 360 fokos kamera, tizenkét ultrahangos szenzor, valamint három radarérzékelő szolgál ki jelekkel és adatokkal. A rendszer figyeli a keresztforgalmat, szükség esetén a fékezésbe is besegít, tartja a sávot, felismeri a táblákat, szól, ha esetleg rossz irányból hajtanánk be valahova. Az adaptív tempomat akár állóra is fékez, ha kell, majd el is indul az autó magától, ha elhárult az akadály.
Társunk a technológia
A közel 2,8 méteres tengelytáv a beltérben is érződik, az új Ford Explorer nemcsak elöl tágas, de a hátul ülőknek sem kell szűkölködniük, ráadásul a térérzetet akár tovább is javíthatjuk az egy négyzetméteres panorámatetővel. Az ülések kényelmesek, elöl nemcsak fűthetőek, még masszázsfunkciót is kínálnak. Ahogy az napjainkban már szinte elvárás, úgy a Ford új SUV-jában is a nagy képernyők dominálnak. A szokatlan formájú, Sensico vegán bőrrel borított kormány mögött 5,3 colos digitális műszeregység mutatja a legfontosabb információkat, amikre a vezetőnek szüksége lehet.
Azonban a tekinteteket inkább a 14,6 colos, érintőképernyős központi képernyő vonzza. A függőleges tájolású egység nagyobb, mint a laptop, amin ezeket a sorokat éppen írom, kényelmesen elfér rajta az alapvető kezelőszerveken – mint a klíma – kívül a zenelejátszó és a navigáció is, utóbbi felhő alapú, és kifejezetten a villanyautózáshoz igazodva is tudunk útvonalat terveztetni vele. A nagy kijelző mozgatható, mögötte pedig megbújik egy rejtett tárolórekesz, ami alkalmas értéktárgyaink megőrzésére, amíg távol vagyunk, az autót bezárva ugyanis ez külön lezár. Apropó, tárolórekesz, hosszabb utakon igazán nagy hasznát vesszük az első ülések közötti óriási MegaConsole-nak, ami 17 literes, befogad akár három másfél literes palackot, egy laptopot vagy egy nagyobb kézitáskát is. Sok villanyautónál megszokhattuk az első csomagteret, azaz az úgynevezett frunkot, ami az új Ford Explorerben ugyan nincs, a hátsó csomagtartó viszont alapból 470 literes.
De milyen vezetni?
Hatalmas különbség az amerikai piacon népszerű Explorerhez képest, hogy míg az négy- és hathengeres Ecoboost benzinmotorokkal, valamint teljes és plug-in hibrid változatban készül, addig az Európában gyártott új Explorer tisztán elektromos. Ez jó hír a városi levegőminőség szempontjából, hiszen lokálisan nincs károsanyag-kibocsátása, felhasználói oldalról azonban ilyenkor mindig a hatótáv és a töltés gyorsasága a kulcskérdés, ezek alapjaiban határozzák meg egy villanyautó használati értékét.
Itt háromféle teljesítményszint közül választhatunk. A belépőmodell a 170 lóerős, hátsókerekes kivitel, 52 kWh-s akkucsomaggal, a mindennapokban már ez is teljesen jól használható, de sokkal dinamikusabb autózást tesz lehetővé a megnövelt hatótávú, Extended Range kivitel, amely ugyanúgy hátul hajt, de immár 286 lóerővel, és akkuja is jelentősen nagyobb, 77 kilowattórás kapacitású. A csúcsváltozat a kétmotoros, 340 lovas, összkerekes Explorer 79 kWh-s aksival. A hatótávkirály az erősebbik hátsókerék-hajtású, amely akár 602 kilométert is elmegy egy töltéssel. Ez nyilván a külső hőmérséklettől, a vezetési stílusunktól, a körülményektől és a bekapcsolt fogyasztóktól (mint a klíma, a fűtés, az ülés- és kormányfűtés) is függ, de a WLTP-adatot nézve a kategória egyik legjobb értékéről beszélünk.
Ami a töltést illeti, a fedélzeti rendszer 11 kilowattos váltóáramú energiavételezést tesz lehetővé, de természetesen a köztéren található gyorstöltőkkel ennél sokkal fürgébben is visszacsorgathatjuk az elhasznált mennyiséget. Egy Ionity oszlopra csatlakozva például tíz perc alatt kábé 190 kilométernyi plusz hatótávot nyerünk, 26 perc alatt pedig tíz százalékról nyolcvanra ugrik a szint. Tehát egy hosszabb úton sem kell attól tartani, hogy kifogyna alólunk a kilowattóra, amíg nyújtózunk és megiszunk egy kávét, az autó máris kész lesz a továbbindulásra. Végszükség esetén akár háztartási 230-as aljzatot is használhatunk, de érdemes azért beruházni egy otthoni töltőre, és akkor mindig teli tankkal indulhatunk útnak.
A Ford híres arról, hogy a futóműre külön odafigyelnek, és az Explorer sem kivétel ez alól. A mérnökök nem elégedtek meg a Volkswagen modellek alapjaival, más rugókat és lengéscsillapítókat alkalmaztak, hogy az autó minden helyzetben magabiztosan viselkedjen. Elöl MacPherson, hátul multilink felfüggesztés gondoskodik arról, hogy az autó ne csak egyenesben, hanem kanyarokban is otthon érezze magát. Elöl tárcsafékek, hátul dobfékek lassítják az autót, ami talán meglepő lehet, de a Ford szerint ez a kombináció tökéletesen megfelel a mindennapi használatra és a gyakorlatban is elégnek bizonyult, egyedül azt kell megszokni, hogy a fékpedál az elején hosszabb utat tesz meg, mielőtt hirtelen harapni kezd.
Az Explorer kormányzása városi forgalomban ideális, hiszen a 9,7 méteres fordulókör révén könnyedén manőverezhetünk vele, de nagyobb sebességnél sem érződik túlszervózottnak. A városi közlekedésnél ebből annyit érezni, hogy mindenhova beférünk, ahova korábban meg sem próbáltunk beállni. A szögletes kormány elsőre talán szokatlan, de második alkalommal már természetesnek hat, és a fogása is éppen megfelelő. A rajta található érintős, de egyben nyomásérzékeny gombok azonban megszokást igényelnek.
Természetesen a modern technológia sem maradhatott ki: sávtartó, táblafelismerő és adaptív tempomat alapáron jár, így az autó szinte magát vezeti. Ha pedig még több extrára vágyunk, kérhetünk head-up displayt, 360 fokos kamerát, automata parkolórendszert, sőt olyan adaptív sávtartót is, ami a szokásainkhoz igazodva tartja az autót a sáv közepén vagy szélén. A hőszivattyús klíma egy hasznos extra, ami télen javíthat a fogyasztáson, és melegen tartja a lábujjainkat.
Az indítás pedig egyszerűbb már nem is lehetne. Csak rálépünk a fékre, kiválasztjuk a úti célt és már indulhatunk is. Nincs szükség külön gombokra vagy bonyolult procedúrákra – ez az egyszerűség minden indulásnál másodperceket spórol meg nekünk. És hidd el, miután megszoktad ezt a kényelmet, minden más autó indítása olyan lesz, mintha visszamennél az időben.
Összességében az új, elektromos Ford Explorer olyan, mintha a Ford mérnökei egy unalmas hétfő reggel helyett egy vidám péntek délután tervezték volna: tele van élettel, vezetési élménnyel és modern technológiával. Ideális választás lehet a mindennapokra, hiszen miközben elég tágas, külső méretei kompaktak, városban is könnyen kezelhető, viszont ha egy-egy hosszabb utazás is beugrik, attól sem kell megijedni. Közben pedig biztonságos, hangtalan, sem zajjal, sem kipufogógázzal nem terheli a környezetet.
Mennyibe kerül?
Az új, teljesen elektromos Ford Explorer ára 15.9 millió forintról indul, ami a Standard Range 52 kWh-s modellre vonatkozik. A kipróbált 286 lóerős kivitel kedvezményes induló ára 18.2 millió forint, míg az összkerékhajtású, 340 lóerős változat 19.4 millió forintról indul.
Az alapváltozatok felett a Premium felszereltségi szint választható, amely mindhárom esetben plusz 1,45 millió forintos felárat jelent. Az alapfelszereltség is nagyon jó; a felárért a 10 hangszórós B&O hifi, a 19 colos helyett 20 colos abroncsok, az elektromos csomagtérajtó és a LED helyett adaptív LED fényszórók járnak.
Az extralista sem átláthatatlan; a fontosabb tételek közé tartoznak az AGR ülések (125 ezer forint), az 500 ezer forintos hőszivattyú, az ugyanennyibe kerülő vonóhorog és az 550 ezer forintos panorámatető. A head-up display, az automata parkolás és a 360 fokos kamerarendszer a szintén 550 ezer forintra beárazott vezetéstámogató csomaggal vásárolható meg.
De Niróval néz szembe De Niro ebben az új gengszterfilmben
A The Alto Knightsban nagyon érdekes koncepció mellett tér vissza a műfajhoz a színészlegenda.
A Playstation már a következő lépésedet is tudja
A mesterséges intelligencia már azelőtt kitalálja, mit akarsz csinálni egy videójátékban, hogy a kontroller gombját érintenéd.
Plüss szívecskék Valentin-napra? Adj inkább élményt helyette
Közeleg a Valentin-nap, és újra itt van az ideje a szokásos kérdésnek: mit adj a kedvesednek? Egy újabb plüss szívecskét, esetleg csokoládét? Túl kiszámítható! Mi lenne, ha idén valami igazán különleges ajándékkal lepnéd meg a partneredet? A válasz: tantra masszázs! És hogy miért érdemes ezt választanod? Tarts velem, és fedezd fel, hogyan válhat egy ilyen masszázs a legemlékezetesebb Valentin-napi élménnyé!
Farmer helyett! Nicholas Hoult nadrágja 2025-ben erősen kihagyhatatlan lesz majd
Nicholas Hoult összeállítása annyira jól sikerült, hogy bebizonyította, messze nem kell annyira tartani ezektől a daraboktól.
10 remake, ami jobban sikerült, mint az eredeti film
Közkeletű vélekedés, miszerint egy remake film sosem érhet fel az alapjául szolgáló műhöz, és valljuk be, a legtöbb esetben ez az állítás megállja a helyét, de most elhoztuk az ellenpéldákat.
Elérhetőbb változat is jön a Forrest Gump-féle Nike-ból
Igaz, ez most nem pont egy Cortez, hanem egy Book 1, de a színek azért stimmelnek.