A szegénység környezetbarátabb, mint az extrém gazdagság

Monaco látképe
Forrás: Melody Temple / Unsplash

Jármű

Bringával ingázni nemcsak gazdaságos, menő is

Stílus

Rég nem volt ilyen sima az arcom - Teszt: Braun Series 9 Pro+ 9565cc elektromos borotva

Promóció

Így lépi át az elektromos autózás korlátait a Porsche Taycan

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!

Promóció

Renault Scenic E-Tech, a család új kedvence

Promóció

Tökéletes parfümöt keresel a forró nyári napokra? Nézd meg összeállításunkat, hogy megtaláld kedvenc nyári illatodat!

Promóció

Kívül-belül élénk

Facebook
Twitter
Pinterest

Hiába korszerűtlenebb a szegények fűtése, büdösebbek az autóik, a gazdagok igazán kitesznek magukért, ha a bolygót kell pusztítani.

Amikor arról van szó, hogy a korosodó autók mennyire szennyezőek, és hogy a hagyományosabb fűtési megoldások is durván megterhelik a környezetet, a vélemények nagyon megoszlanak. Egyrészt mert mondjuk két darab kétütemű Trabant és három darab régi dízel valóban több káros anyagot bocsát ki lokálisan, mint öt modern hibrid- vagy villanyautó, és tíz köbméter fa elégetése is sokkal jobban elszomorítja a bébifókákat, mintha ugyanarra a hőmérsékletre akár csak gázzal, de inkább valami még kíméletesebb alternatívával fűtenénk fel a szobát. De közben sokszor éppen azok szállnak át magánrepülőgépbe a háromtonnás „plug-in hibrid” dugongból, vagy pattannak át az otthoni pezsgőfürdőbe a szaunából, akik kitalálják, aktuálisan éppen mivel menthetjük meg legjobban a Földet.

Pedig az Oxfam International friss tanulmánya szerint a leggazdagabb egy százalék sokkal inkább felelős a szennyezésért, és több szén-dioxidot termel, mint a legszegényebb kétharmad. Másképp fogalmazva: az emberiség mindössze egy százaléka többet szennyezett 2019-ben, mint a teljes közúti közlekedés úgy általában. Sőt, abban az évben a világ összes CO2-emissziójának felét a legvagyonosabb tíz százalék produkálta.

Ne maradj le cikkeinkről, like-olj minket a Facebookon is!

Követem!

Többek közt ezeket a sarokpontokat fogalmazták meg:

  • A leggazdagabb egy százalék, azaz durván 77 millió ember felelt a fogyasztásból származó kibocsátás 16 százalékáért 2019-ben. A legvagyonosabb tíz százalék meg az összes emisszió feléért.
  • Egy csúcsmilliárdos egyetlen év alatt annyi szén-dioxid-kibocsátásáért felel, amennyit bárki a maradék 99 százalékból csak 1500 év alatt tudna utolérni.
  • A leggazdagabbak emissziója évről évre kinullázza azt a CO2-megtakarítást, amit közel egymillió szélerőművel el lehet érni.
  • Ennek a rétegnek a CO2-kibocsátása huszonkétszerese annak a szintnek, ami még kompatibilis lenne a párizsi éghajlatvédelmi egyezménnyel.

A kutatást végző Oxfam International egy kenyai székhelyű, az egyenlőtlenségek, a nyomor és az igazságtalanság ellen küzdő nonprofit szervezet. Álláspontjuk szerint a nagyon gazdagok zsigerelik ki és taszítják a pusztulás szélére a bolygót. Miközben évek óta rengetegen dolgoznak azért, hogy véget vessenek a fosszilis energiahordozók korszakának, egyre világosabbá válik, hogy ez mindaddig lehetetlen, amíg a rendkívüli gazdagság korának nem lesz vége.

A szervezet szerint a leggazdagabbak és a nagyvállalatok egyfajta - nem is szerény mértékű - különadója részben megoldást jelenthetne. A legtehetősebb egy százalékra kiszabott hatvanszázalékos adóval akkora csökkenést lehetne elérni a szén-dioxid-emisszió terén, ami megegyezik az Egyesült Királyság teljes kibocsátásával. A pénzt pedig a fosszilis energiaforrásokról való átállásra is lehetne fordítani. Megadóztatnák emellett a magánrepülőgépek és jachtok vásárlását, használatát, de a belső égésű motoros autókra is sarcot vetnének ki.

Megfogalmazták az alábbi javaslatokat is:

  • Az egyenlőtlenségek drasztikus csökkentése. Globális újraelosztási rendszer segítségével napi 25 dolláros (alig 9 ezer forintos) alapjövedelem a nyomorban élőknek.
  • Gyors leszokás a fosszilis üzemanyagokról. A fejlettebb országoknak ebben szerintük nagyobb a felelőssége, hiszen ők sokkal jelentősebb kibocsátást produkálnak. Az átállást segítené a már említett különadó.
  • Az emberiség és a bolygó jólétét kell előtérbe helyezni az egyre nagyobb mértékű termeléssel és fogyasztással szemben. Ne a GDP-növekedés legyen a fejlődés mérőszáma.

Az Oxfam ajánlásai között több olyan elem is van, ami kétségkívül működhetne, de azért az jól látszik, hogy megvalósítani sokkal nehezebb, mint akár a legnagyobb körültekintéssel és szakértelemmel is megfogalmazni. Gondoljunk csak bele: el tudjuk képzelni, hogy azok, akik ekkora luxusban élnek, majd önként lemondanak a megszokott életszínvonalról? Aligha.

Videók

Jármű

Bringával ingázni nemcsak gazdaságos, menő is

Stílus

Rég nem volt ilyen sima az arcom - Teszt: Braun Series 9 Pro+ 9565cc elektromos borotva

Promóció

Így lépi át az elektromos autózás korlátait a Porsche Taycan

Promóció

Renault Scenic E-Tech, a család új kedvence

Promóció

Tökéletes parfümöt keresel a forró nyári napokra? Nézd meg összeállításunkat, hogy megtaláld kedvenc nyári illatodat!

Promóció

Kívül-belül élénk

Kép
Szórakozás

Varga Barnabást megműtik, szerdán hagyhatja el a kórházat

Friss hírek érkeztek a skótok ellen súlyosan megsérülő csatár állapotáról.

Kép
Stílus

Rég nem volt ilyen sima az arcom - Teszt: Braun Series 9 Pro+ 9565cc elektromos borotva

A borotválkozás nagyon kényes kérdés: a nem megfelelő eszközökkel könnyen megvághatjuk magunkat, de a bőrirritáció is csak egy hajszállal kevésbé kellemetlen.

Kép
Jármű

Bringával ingázni nemcsak gazdaságos, menő is

Egy jól kiválasztott elektromos kerékpár segít leküzdeni a nehezebb akadályokat is, miközben sokkal gazdaságosabb, mint az autó.

Kép
Jármű

Szívfacsaró: új gazdát keres Paul Walker projektautója

A tragikus balesetben elhunyt színész barátjával közösen vette a Camarót, de soha nem tudták befejezni.

Kép
Stílus

Menő Omega Seamastert kapott a rúdugrás királya

A svéd Armand Duplantis a szám legnagyobb esélyese a párizsi olimpián is, kijár neki egy svájci luxusóra.

Kép
Tech

Mesterséges intelligencia tanítja randizni a kínai fiatalokat

A szerelmi tanácsadóknak ráadásul fizetnek is. Így vajon felpörög a házasságkötések száma?

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!