Jó hogy volt, örüljünk, hogy vége: eladó egy Honda CX650 Turbo
A motorkerékpároknál a turbókorszak pár évig tartott csak, és zsákutcának bizonyult. De milyen izgalmas volt a zsákutca!
A Bonhams katalógusában bukkant fel ez a teljesen gyári állapotú 1983-as Honda CX650 Turbo, ami a motorkerékpárgyártás egy nagyon rövid és nagyon izgalmas korszakának egy igen ritka, de nagyon érdekes lenyomata. Az autógyártást egy időben maga alá gyűrő turbókorszak hatására a motorgyártók is tettek egy óvatos próbát a feltöltött motorokkal - a Honda, a sikerei csúcsán természetesen belevágott, övék volt a világ, így nem sajnálták a pénzt a fejlesztésre, és 1982-ben bemutatták a CX500 Turbót - az alap CX500-hoz képest a Turbo egy gonosz vadállat volt. Mindenki, aki ment vele, egy alattomos és gonosz motorként írta le, aminél a hirtelen, rúgásszerűen megérkező teljesítmény miatt nem volt kérdés, hogy esés lesz-e a vége, csupán arról lehetett alkudozni, hogy hányadik kanyarnál következik majd be.
Ne maradj le cikkeinkről, like-olj minket a Facebookon is!
Követem!A visszajelzések alapján továbbfejlesztették a modellt, és 1983-ban bemutatták a CX650 Turbót, melyből mindössze 1777 példányt építettek - a 673 köbcentiből 100 lóerőt hoztak ki, ami abban az időben rengeteg volt. Miheztartásnak: a Honda akkori csúcsmodellje, a VF1000F Interceptor 116 lóerőt tudott. Veszett vad volt, és a japán gyártók hamar elengedték a turbót. Akkoriban egyszerűen nem volt meg, hogyan lehet kiküszöbölni a turbólyukat, és hogyan lehet kellően lágy reakciókat biztosítani, és mindezt piacképes áron tartani.
Van húzása
Bár sokszor felmerült az elmúlt negyven évben, hogy a különböző feltöltéses motorok visszatérnek, a Kawasakin kívül nagy szériában senki nem készített ilyet az utóbbi időkben - és a Kawasaki sem turbófeltöltőt tett a H2-re, hanem kompresszort, éppen a lineárisabb erőleadás miatt, és hogy ne legyen késés a gázreakcióban.
Mind a H2 SX-hez, mind a Z H2-höz volt szerencsém, és ezeknél már meg tudták oldani, hogy a használatuk ne legyen folyamatos életveszély, és a fordulatszámtól függetlenül bármikor jelenlévő elképesztő nyomatékot a vezetést segítő rendszerek nagyon szépen megszelídítik. Vezettem egyébként utólag turbósított Triumph Rocket III-at is - ott a kezességet úgy oldották meg, hogy egy kicsi, golyóscsapágyas turbófeltöltőt tettek fel, viszonylag alacsony töltőnyomással. A 2,3 literes blokk amúgy sem szenved nyomatékhiányban, ott a turbó inkább a csúcsteljesítményben segített, és körülbelül 220-230 lóerőt tudott. Az sem volt félelmetes, inkább csak lehengerlően erős. Tehát ma már meg lehetne oldani, csak túl drága.
Az első, gyárilag turbós motor egyébként éppen a Honda CX500 Turbo volt - a Kawasaki ugyan megelőzte a Z1R-TC-vel, de ott a turbó igazából utólag került a motorokra az Egyesült Államokban az Alen Masek Turbo Cycle Company-nél.
Nem igazán tudni, hogy CX650 Turbóból mennyi maradt fent - ezek rendkívül karbantartás-igényes motorok voltak, ráadásul sokat össze is törtek belőle, már egy projektnek számító alapért is igen szép összegeket fizetnek, ha nagyjából megvan hozzá minden fő egység.
A Bonhams aukcióján felbukkanó 1983-as példány jó eséllyel a legszebb állapotban fennmaradt darab, 6177 kilométerrel az órájában, és ennek megfelelően kifogástalan állapotban. A leírás szerint az egyik gyenge pontját, az üzemanyagszivattyút nemrég cserélték, és most pöcc-röff a gép. A becslések szerint 4-6 millióért fog elmenni - ennyiért pedig befektetésnek sem rossz, hiszen CX650 Turbóból most már csak kevesebb lesz.
Három az egyben! Justin Bieber egy szetten belül rögtön három 2025-ös trendet is hozott
Justin Bieber összeállításának elemei együtt, de akár külön-külön is jó befektetések lehetnek 2025-ben.
Ez az apró szokás segít energikusabbnak maradni reggel
Nem mindegy, mikor kelünk fel – és ezt most nem úgy kell érteni, hogy aki tovább alszik, kipihentebb.
Ezzel a feltétellel játszana Marvel-filmben Adrien Brody
A brutalista főszerepéért Oscar-díjra jelölt színészzseni egyáltalán nem zárkózik el a szuperhősfilmektől, de nem vállalna el akármit.
Nagyon vagány lett az új porschés Honor-csúcsmobil
A Honor Magic 7 Pro jelentette az alapot a Porsche Design-féle Magic7 Pro RSR-hez.
Chevy kisbuszból készült a legkirályabb hómobil
Talán nem a leggyorsabb, de mindenképpen a legsokoldalúbb, ha a havas akadályok leküzdéséről van szó.
10 elképesztően furcsa idegen lény a sci-fi filmek történetéből
Nem minden esetben a külső a fontos, de azért akadnak fantáziadús teremtmények.