Így készülnek fel a futamokra a Forma-1 modern gladiátorai

Mark Webber az edzőteremben
Forrás: Mark Thompson/Getty Images

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!
Facebook
Twitter
Pinterest

Szigorú diéta és specifikus edzésprogram nélkül ma már senki sem lehet világbajnok.

Ahhoz, hogy valaki az autósport királykategóriájában versenyezhessen, nem elég tökéletes reflexekkel megáldott vakmerő tehetségnek lenni. A konstans jó teljesítményhez a fizikai kondíció maximalizálása létszükséglet, főleg napjainkban, amikor egyetlen futam alatt akár öt-hat kilogrammot is veszthetnek súlyukból a pilóták. A kondi és az edzés pedig természetesen kéz a kézben jár az étrenddel, ami a versenyzők esetében grammra pontosan kiszámított fogásokból áll, megspékelve az édességek és a zsíros ételek többségéről való lemondással. Mind a táplálkozás, mind az edzés azt a célt szolgálja, hogy a megbirkózzanak a fizikai és szellemi megterheléssel, valamint a G-erővel, amitől ötször nehezebbnek érzik testüket a gyorsabb kanyarokban. Egy átlagember ilyen terhelés esetén az agy elégtelen vérellátása miatt bármikor elájulna, úgyhogy nem babra megy a játék a rajtvonaltól a leintésig.

Ne maradj le cikkeinkről, like-olj minket a Facebookon is!

Követem!

A regenerálódás rendkívül fontos a fizikai állapot egészséges mederben tartásához, azonban a pilótáknak egyre kevesebb idejük van erre a sűrűsödő naptár miatt. A szezon után jöhet némi pihenés, de január végén már beindul az edzés, ami ekkor a legintenzívebb az egész szezont tekintve. Heti hat nap folyamatos tréningből áll, az általános izomtömeg felépítésén kívül pedig kitüntetett figyelem jut a nyaknak, ugyanis ez az a testrész, amire a leginkább hatnak a G-erők. Többnyire túlsúlyozott bukósisak viselésével, és a fejre illesztett gumiszalag nyújtásával dolgoznak a nyakizmokra, majd ezek után jöhetnek a karok és a vállak, mint a második legfontosabb terület. Elképesztő terhelés jut az alkarra és a csuklóra, ezért a marokerősítő és az expander ősidők óta képviselteti magát a repertoárban, ahogy az általános súlyzós edzések, a fekvőtámasz és a bicepszgyakorlatok is szettekre lebontva. Bár az izomtömeg növelése is fontos szempont, a fókusz gyakran a kardiógyakorlatokra helyeződik, amivel hatásosan lehet fitten tartani a keringési rendszert. Szintén elengedhetetlen a lábak és combok edzettsége, amit jól prezentál azon lelkes amatőrök döbbent arckifejezése, akiknek volt lehetősége kipróbálni egy Forma-1-es autó fékpedálját. A gyakorlatok alfája és ómegája a guggolás ebből a szempontból, de többen esküsznek a lábujjhegyen állásra, mindezt plusz súlyokkal megfűszerezve.

És hogy mi kerül az étlapra? Mivel a versenyzőknek rengeteg energiára van szükségük, a szénhidrát alapelem, amiből nagy mennyiséget visznek a szervezetükbe a futam és az edzések előtt. Ebben a formában többnyire hüvelyesekről, barna rizsről és gabonafélékről beszélhetünk, így Alonso sem hódolhat kedvenc tésztaételeinek, márpedig ferraris évei alatt igencsak megszerette az itáliai konyhát. A lényeg, hogy lassan égő, magas rosttartalmú szénhidrátok kerüljenek az étlapra, ezzel együtt pedig a kálium és a magnézium is elengedhetetlen a teljesítmény szinten tartásához. Bár Lewis Hamilton vegán, ő marad a tofunál és a hüvelyeseknél, a többiek viszont megengedhetik maguknak az alacsony zsírtartalmú húsokat, mint például a hal és a csirke. Max Verstappen napi étrendje is ezt az elvet követi. Ő reggel zabkásával kezd, amit bogyós gyümölcsökkel és banánnal fogyaszt némi mézzel édesítve, majd ebédre jön a csirkemell salátával és főtt zöldségekkel, majd levezetésnek szezonális gyümölcsök kerülnek az étlapra.

A regnáló holland világbajnok kedvenc étele a paradicsomleves, amivel szerencséje is van, ugyanis ez felkerülhet a menüre vacsoránál, amit aztán grillezett hal követ édesburgonyával és salátával. Persze a variációs lehetőségek adottak, de minden pilótának van olyan személyes preferenciája, ami kompromisszumot képez a kedvenc és a szükséges ételek bevitele között. Amit viszont mindenki egyformán betart, az az ásványvíz fogyasztása a hidratáltság érdekében, mellőzve minden más túlcukrozott folyadékot. A pilóták csak elektrolitokkal teli izotóniás italokat, de legfőképpen sima vizet fogyasztanak többnyire hétköznapokban is üdítők helyett. Na és persze a kiváltságosok pezsgőt a futam végén. A versenyek előtti és alatti hidratálásra azonban nincs egységes rendszer, nem egyforma mennyiségben igénylik a vizet a versenyzők, sőt Norris például egyáltalán nem iszik a verseny alatt, mert állítása szerint hányingere lesz tőle. Nem könnyű a világ húsz legjobb pilótája egyikének lenni az biztos, ahogy az is, hogy ez a húsz modern gladiátor mindent megtesz azért, hogy elsők lehessenek, és hogy szórakoztassák a rajongókat, akiknek nincs más feladatuk, mint bekapcsolni a tévét és hátradőlni a biztonságot nyújtó fotelben, távol a G-erőktől.

(A borítóképen a Red Bull Racing korábbi ausztrál pilótája látható az edzőteremben.)

Videók

Kép
Szórakozás

Robert Downey Jr. 10 legjobb filmje a közönség szerint

Emlékezetes alakításokból nincs hiány a zseni, milliárdos, playboy és emberbarát színész pályafutásában.

Kép
Stílus

Bradley Cooper ruhaválasztása annyira tavaszias, hogy szinte már kihagyhatatlan

Bradley Cooper egy régi klasszikust kapott magára, mi pedig, hogy könnyítsük a dolgodat, hoztunk is hozzá pár jó kis shoppingtippet!

Kép
Jármű

Tűzoltóautóból mobil söröző? Ebből a Mercedesből megcsinálták

Hosszú évekig az életmentést szolgálta, most pedig már a szórakoztatás a fő profilja ennek a Mercedes-Benz LPK 608-nak.

Kép
Szórakozás

Vasember és Pókember mellszobrával indít új kollekciót a Lego

A jövőben nemcsak szuperhősök mellszobrait építhetjük meg kis kockákból, de ez a kettő is egyértelműen gyűjtői darab.

Kép
Életmód

Már ilyen kevés alkohol is fokozza a demencia kockázatát

Nem feltétlenül kell nagyivónak lenni ahhoz, hogy a pia már a mentális hanyatlásunkat is felgyorsítsa.

Kép
Szórakozás

10 videójáték, amiből megnéznénk egy filmváltozatot

Nemhiába mondják néhány alkotásra, hogy vászonra termett.

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!