Így készülnek fel a futamokra a Forma-1 modern gladiátorai

Szigorú diéta és specifikus edzésprogram nélkül ma már senki sem lehet világbajnok.
Ahhoz, hogy valaki az autósport királykategóriájában versenyezhessen, nem elég tökéletes reflexekkel megáldott vakmerő tehetségnek lenni. A konstans jó teljesítményhez a fizikai kondíció maximalizálása létszükséglet, főleg napjainkban, amikor egyetlen futam alatt akár öt-hat kilogrammot is veszthetnek súlyukból a pilóták. A kondi és az edzés pedig természetesen kéz a kézben jár az étrenddel, ami a versenyzők esetében grammra pontosan kiszámított fogásokból áll, megspékelve az édességek és a zsíros ételek többségéről való lemondással. Mind a táplálkozás, mind az edzés azt a célt szolgálja, hogy a megbirkózzanak a fizikai és szellemi megterheléssel, valamint a G-erővel, amitől ötször nehezebbnek érzik testüket a gyorsabb kanyarokban. Egy átlagember ilyen terhelés esetén az agy elégtelen vérellátása miatt bármikor elájulna, úgyhogy nem babra megy a játék a rajtvonaltól a leintésig.
A regenerálódás rendkívül fontos a fizikai állapot egészséges mederben tartásához, azonban a pilótáknak egyre kevesebb idejük van erre a sűrűsödő naptár miatt. A szezon után jöhet némi pihenés, de január végén már beindul az edzés, ami ekkor a legintenzívebb az egész szezont tekintve. Heti hat nap folyamatos tréningből áll, az általános izomtömeg felépítésén kívül pedig kitüntetett figyelem jut a nyaknak, ugyanis ez az a testrész, amire a leginkább hatnak a G-erők. Többnyire túlsúlyozott bukósisak viselésével, és a fejre illesztett gumiszalag nyújtásával dolgoznak a nyakizmokra, majd ezek után jöhetnek a karok és a vállak, mint a második legfontosabb terület. Elképesztő terhelés jut az alkarra és a csuklóra, ezért a marokerősítő és az expander ősidők óta képviselteti magát a repertoárban, ahogy az általános súlyzós edzések, a fekvőtámasz és a bicepszgyakorlatok is szettekre lebontva. Bár az izomtömeg növelése is fontos szempont, a fókusz gyakran a kardiógyakorlatokra helyeződik, amivel hatásosan lehet fitten tartani a keringési rendszert. Szintén elengedhetetlen a lábak és combok edzettsége, amit jól prezentál azon lelkes amatőrök döbbent arckifejezése, akiknek volt lehetősége kipróbálni egy Forma-1-es autó fékpedálját. A gyakorlatok alfája és ómegája a guggolás ebből a szempontból, de többen esküsznek a lábujjhegyen állásra, mindezt plusz súlyokkal megfűszerezve.
És hogy mi kerül az étlapra? Mivel a versenyzőknek rengeteg energiára van szükségük, a szénhidrát alapelem, amiből nagy mennyiséget visznek a szervezetükbe a futam és az edzések előtt. Ebben a formában többnyire hüvelyesekről, barna rizsről és gabonafélékről beszélhetünk, így Alonso sem hódolhat kedvenc tésztaételeinek, márpedig ferraris évei alatt igencsak megszerette az itáliai konyhát. A lényeg, hogy lassan égő, magas rosttartalmú szénhidrátok kerüljenek az étlapra, ezzel együtt pedig a kálium és a magnézium is elengedhetetlen a teljesítmény szinten tartásához. Bár Lewis Hamilton vegán, ő marad a tofunál és a hüvelyeseknél, a többiek viszont megengedhetik maguknak az alacsony zsírtartalmú húsokat, mint például a hal és a csirke. Max Verstappen napi étrendje is ezt az elvet követi. Ő reggel zabkásával kezd, amit bogyós gyümölcsökkel és banánnal fogyaszt némi mézzel édesítve, majd ebédre jön a csirkemell salátával és főtt zöldségekkel, majd levezetésnek szezonális gyümölcsök kerülnek az étlapra.
A regnáló holland világbajnok kedvenc étele a paradicsomleves, amivel szerencséje is van, ugyanis ez felkerülhet a menüre vacsoránál, amit aztán grillezett hal követ édesburgonyával és salátával. Persze a variációs lehetőségek adottak, de minden pilótának van olyan személyes preferenciája, ami kompromisszumot képez a kedvenc és a szükséges ételek bevitele között. Amit viszont mindenki egyformán betart, az az ásványvíz fogyasztása a hidratáltság érdekében, mellőzve minden más túlcukrozott folyadékot. A pilóták csak elektrolitokkal teli izotóniás italokat, de legfőképpen sima vizet fogyasztanak többnyire hétköznapokban is üdítők helyett. Na és persze a kiváltságosok pezsgőt a futam végén. A versenyek előtti és alatti hidratálásra azonban nincs egységes rendszer, nem egyforma mennyiségben igénylik a vizet a versenyzők, sőt Norris például egyáltalán nem iszik a verseny alatt, mert állítása szerint hányingere lesz tőle. Nem könnyű a világ húsz legjobb pilótája egyikének lenni az biztos, ahogy az is, hogy ez a húsz modern gladiátor mindent megtesz azért, hogy elsők lehessenek, és hogy szórakoztassák a rajongókat, akiknek nincs más feladatuk, mint bekapcsolni a tévét és hátradőlni a biztonságot nyújtó fotelben, távol a G-erőktől.
(A borítóképen a Red Bull Racing korábbi ausztrál pilótája látható az edzőteremben.)
Robert Downey Jr. 10 legjobb filmje a közönség szerint
Emlékezetes alakításokból nincs hiány a zseni, milliárdos, playboy és emberbarát színész pályafutásában.
Bradley Cooper ruhaválasztása annyira tavaszias, hogy szinte már kihagyhatatlan
Bradley Cooper egy régi klasszikust kapott magára, mi pedig, hogy könnyítsük a dolgodat, hoztunk is hozzá pár jó kis shoppingtippet!
Tűzoltóautóból mobil söröző? Ebből a Mercedesből megcsinálták
Hosszú évekig az életmentést szolgálta, most pedig már a szórakoztatás a fő profilja ennek a Mercedes-Benz LPK 608-nak.
Vasember és Pókember mellszobrával indít új kollekciót a Lego
A jövőben nemcsak szuperhősök mellszobrait építhetjük meg kis kockákból, de ez a kettő is egyértelműen gyűjtői darab.
Már ilyen kevés alkohol is fokozza a demencia kockázatát
Nem feltétlenül kell nagyivónak lenni ahhoz, hogy a pia már a mentális hanyatlásunkat is felgyorsítsa.
10 videójáték, amiből megnéznénk egy filmváltozatot
Nemhiába mondják néhány alkotásra, hogy vászonra termett.