Utcára szabadított szörnyeteg az 1030 lovas Ferrari SF90 XX

Az XX-jelzésű Ferrarik eddig kizárólag versenypályán körözhettek, az SF90 XX Stradale és Spider viszont megtöri ezt a hagyományt.
Vadiúj hibrid szupersportautót mutatott be a Ferrari: az SF90-ből készült el a még inkább hergelt, XX-jelzésű változat, amiből lesz zárt kasznis Stradale és nyitható tetejű Spider is. Az olaszok egyszerre két hagyománnyal is szakítanak, ugyanis eddig az XX-ek szigorúan csak versenypályán használható célgépek voltak, ezek viszont rendszámot is kapnak, utcán is minden további nélkül lehet velük villogni. Másrészt pedig a kilencvenes évek F50-ese óta ez az első közútra jóváhagyott modelljük, amely fix hátsó szárnyat kapott.
Amúgy a gigantikus szárnyon kívül az átdolgozott, jókora légbeömlőkkel ellátott orr, valamint az első és hátsó kopoltyúk jelentik a leginkább szembetűnő változást a sima SF90-hez képest, egyébként viszont nagyrészt hűek maradtak a Centro Stile Ferrarinál Flavio Manzoni irányításával megrajzolt formához. Amúgy a beömlőknek kettős funkciójuk van, mivel nemcsak az elektromos komponensek hűtését szolgálják, hanem leszorítóerőt is termelnek az első tengelyen. Összességében is kulcsfontosságú volt a fejlesztés során a minél jobb aerodinamikai tulajdonságok elérése.

Teljesítményben nincs ugrásszerű növekedés az alap SF90-hez képest, de mondjuk annak kerek ezer lóereje sem volt kevés. Erre még harmincat dobtak rá az XX-nél, méghozzá úgy, hogy a négyliteres V8-as 780 helyett immár 797 lóerőt tud, a villanymotorok összesen 233 lovat raknak hozzá ehhez a korábbi 220 helyett. Ebből áll össze az 1030 lóerős rendszerteljesítmény, a 0-100 km/h-s sprint pedig két tizeddel, 2,3 másodpercre javult, kétszázra 6,5 másodperc alatt gyorsul az SF90 XX.
Aki azt gondolja, a V8-as esetében ezt a teljesítménytöbbletet mindössze új szoftverrel érték el, téved: új dugattyúkat, még finomabban megmunkált szívócsatornát, tovább optimalizált égésteret reszelgettek hozzá az olasz mérnökök. A folyamat végén egy 3,5 kilogrammal könnyebb blokkot kaptak a plusz lóerők mellé. Van továbbá egy Extra Boost funkció, amely gombnyomásra két másodpercig ad még némi kraftot – ezt kvalifikációs üzemmódban aktiválhatjuk. A megállást elöl 398, hátul 390 milliméteres karbon-kerámia tárcsák oldják meg, a 296 GTB-ből ismert ABS EVO-val kiegészülve. Százról 29,2 méteres távon áll meg az új Ferrari, kétszázról pedig 108,1 méteren lehet állóra fékezni.

A beltérben a szénszál és az alcantara az uralkodó anyagok, és úgy tűnik, sikerült jó egyensúlyt találni az egyszerű célszerűség és a kényelem között. A versenyülések bizonyos keretek közt állíthatók, így akár a magasabb sofőrök is megtalálják benne a helyüket, miközben szemmel láthatóan komoly az oldaltartásuk is.
Az SF90 XX kétféle kivitelben készül. A zárt Stradale ára 770 ezer euró, vagyis átszámolva 290 millió forint, még ennél is jóval drágább a 850 ezer eurós, azaz 315 millió forintos Spider. Az előbbiből 2024 második negyedévében, utóbbiból 2024 utolsó negyedében kezdik leszállítani az elkészült példányokat, összesen csupán 1398-at terveznek. Mielőtt gőzerővel spórolni vagy lottózni kezdenénk: természetesen már mindnek megvan a gazdája.
Nézd meg galériánkban az utcára szabadított Ferrari-szörnyet:
Minden idők 10 legjobb kalandfilmje a közönség szerint
Abban megegyezhetünk, hogy egytől egyig klasszikusok, amiket bármikor érdemes újranézni.
Neil Armstrong arany Omegája a történelem csodás darabkája
Egy huszonhat darabos különkiadás része volt ez a 18 karátos Speedmaster Professional.
A Bugatti Tourbillon is lehet még vadabb: íme!
A Bugatti új hipersportautója eleve a világ összes pénzébe kerül, de persze, hogy ezt is lehet még fokozni. Például az Équipe Pur Sang csomaggal.
Kiadatlan dalokat lopott Eminemtől – börtönbe kerülhet
Majdnem tizenöt évig dolgozott a rappernek, akár ugyanennyi időt is eltölthet a rács mögött az egykori alkalmazott.
Extravagáns csoda a Richard Mille új Ferrari-órája
Az RM 43–01 Tourbillon Split-Seconds Chronograph Ferrari a két márka együttműködésének legújabb gyümölcse.
Már most odaadhatjuk a McLarennek az F1-es világbajnoki címet?
George Russell szerint igen, de Andrea Stella szavai sem biztatóak a többi csapatra nézve.