Mint a G Merci, csak férfiasabb – Teszt: Suzuki Jimny
Szögletes? Igen. Kényelmes? Nem. Követi a divatot? Ugyan már! Kéne? Naná! Kipróbáltuk a Suzuki Jimnyt.
A divat elsöpör
Akkora divatnak számítanak manapság a hobbiterepjárók, hogy a józanabb autóvásárlók csak remélni tudják, nem söpörnek el mindent, ami észszerűbb. Mert a bolygót megmenteni nem kéttonnás, kisebb hétvégi háznyi homlokfelületű batárokkal kell, rakteret inkább egy kombiban keresnék, a családi egyterűeket meg lassan a dinoszauruszok mellett találjuk a történelemkönyvben – kihaltak. Értem én, hogy az SUV-kban magasan ülünk, átlátunk mindent, miközben megvan a bármin átgázolás illúziója, de ez az érzet hamis.
Nem mondom, hogy eltörölném az összes SUV-t a Föld felszínéről, de nem nagyon veszi be a gyomrom a jelenséget, hogy mekkora túlsúlyban vannak ma már. Jó, hát a vevőknek ez kell. Elér ez a divathullám mindent, hiszen Mustangból is ott van már a Mach-E, a teljesen elektromos hobbiterepjáró, aminek semmi köze az elődökhöz, és a Mitsubishi is Eclipse Crossként támasztotta fel a korábban jól csengő Eclipse nevet. És bizonyos értelemben a Mercedes G osztályt is megérintette a szellő, na nem mintha nem lenne komoly terepjáró, nagyon is az. Csak a közönsége változott meg az évek során drasztikusan. Nyilván kivétel erősíti a szabályt, de azért sokkal több kétes hírnevű politikus, wannabe gengszter, fukszos rapper mutatkozik G Merciben, mint olyanok, akik tényleg terepeznek vele.
Ne maradj le cikkeinkről, like-olj minket a Facebookon is!
Követem!Bezzeg a Jimny! Azt messziről elkerülik az efféle tulajokhoz kötődő sztereotípiák, hiszen Suzukit nem az vesz, aki mutogatni akarja magát, felvágni a vagyonával, vagy hasonlók. És nem is a luxust keresi benne. Nem más ez, mint egy aránylag puritán, de a legszükségesebb extrákkal azért rendelkező, jó megjelenésű, apró terepjáró. Mármint: igazi terepjáró.
A kocka ehhez képest gömbölyű
A Suzuki Jimny sorsa kiváló példája az Európai Unióban érvényben lévő, igen ellentmondásos szabályozásnak, hiszen ma már csak kétszemélyes teherautóként lehet kapni a modellt, pedig nemrég még volt belőle ötüléses személyautó is. Egyszerűen nem felel meg a környezetvédelmi előírásoknak, miközben – mintha már mondtam volna – kisszobányi behemótokon díszeleg a zöld rendszám, ők aztán megmentik a bébifókákat. De most ne azon keseregjünk, mi nincs, örüljünk annak, ami van: mert ebben a teherautó-formában még itt van velünk a Jimny.
A Suzukinál igen régi hagyománya van a terepjárásnak, a régi Samurai sem véletlenül a hobbisták kedvence a mai napig, de aztán a kilencvenes évek végén jött a Jimny, akkor még egész kedves ábrázattal, lekerekített formákkal, nyitható tetős változatban is. Ehhez képest az aktuális modell, a 2018-ban bemutatott második generáció sokkal közelebb áll egy töppedt G osztályhoz: elődjénél szögletesebb, a sarkok szinte képről is kiszúrják a szemünket, a lámpák kerekek. A maszk enyhén jeepes, de nem hetes, csak ötös osztású, és ebből már – gyárilag legalábbis – nincs kabrió. A tesztautóhoz nagyon illik a dzsungelzöld szín, ezen kívül fekete, fehér, szürke és bézs is akad, de nekem a fura nevű dinamikuslime szolid és az élénkkék metál a kedvenceim.
Az már ránézésre is egyértelmű, hogy a terepképességeket semmiképpen nem akarták feláldozni a japánok. Kicsi az első és hátsó túlnyúlás, ebből adódóan jók a terepszögek (első 37 fok, hátsó 49 fok, rámpaszög 28 fok), még ha a hátsó kivételével nem is hozzák az előd szintjét, a 21 centis alvázmagasság viszont még egy kicsivel nagyobb is az első Jimny 19 centijéhez képest. Továbbra is létraalvázat használnak, a futómű elöl-hátul merev hidas, az összkerékhajtás kapcsolható, és van felező, avagy 4L üzemmód is.
Csak egy kicsit vagyok fakír
A géptető alatt semmi hókuszpókusz nincs, sem turbó, sem enyhe hibrid rendszer, sem start-stop: egy sima, soros négyhengeres, 1,5 literes szívómotor, 102 lóerős teljesítménnyel és 130 newtonméteres nyomatékkal. Így leírva vagy kimondva nem tűnik soknak, de azért használat közben nem érezni kiheréltnek sem. És hogy milyen vele a Jimny? A kábé 3,5 méter hosszú, 1090 kilós kasznit könnyedén mozgatja ez is, de ha nem a természetes környezetében, azaz terepen nyúzzuk, erősen kompromisszumos a dolog. Nem azért, mert ne tudná tartani esetleg az autópálya-tempót. Tudja, csak éppen már száznál háromezret forog, baromi hangos, bár utóbbi tulajdonságát nemcsak a motornak, hanem a difinek, a gumiknak és a szélnek is köszönhetjük. És ennél a tempónál a fogyasztás is megugrik, de még így is 7,5 liter alá jött ki vegyesben. Városban ellenben jól használható, fürge és mindenhova befér.
A hosszabb utaktól nemcsak a zajossága tántoríthat el. Kétszer is lenyomtam vele egy seggel olyan 160-180 kilométert, ennek nagyjából a felénél már fájdalmaim voltak, ugyanis teherautóról lévén szó, az első ülések mögött egy fix (bár kicsavarozható) rácsot találunk. Nem vagyok óriás, de már a 181 centis magasságomhoz is jólesett volna egy picit még hátrébb tolni az ülésemet, vagy legalább a támlát dönteni. Mivel ezekre nincs lehetőség, jórészt vigyázzban ülve töltöttem az időmet, a lábaimnak kevés volt a hely, a derekam, jobb tomporom fájdult meg az úton. Talán egy arasznyi utasteret még elcsenhettek volna nekünk a csomagtartó rovására. Ha már raktér: oda egyszárnyú, de nem felfelé, hanem oldalra nyíló, teleszkóppal is megtámogatott ajtón keresztül jutunk. A 863 liter jókora, vadászok, erdészek, horgászok cuccai javarészt elférnek, bár a pecázást nálam jobban értő Zombi kolléga szerint a horgászbotok elhelyezésével lehetnek bajok.
Neki ez nem kihívás
Brutál terepen ugyan nem jártam az autóval, de azért nagypapám egykori hobbitelkéhez felmásztam: a gyerekkoromban még egész jól járható út egy része még fejlődött is, másik fele azonban egyenetlen, töredezett salakos, poros, földes és meredek. Aszfalt errefelé soha nem is volt. A Jimnyt nem hatotta meg a dolog, a szűkebb helyeken is elfért, a felakadás veszélye sehol nem fenyegetett, ezekre a körülményekre igazán még az összkerékhajtás se volt szükséges. Az elődöt sokkal nehezebb környezetben is volt alkalmam kipróbálni, de szerintem közel ugyanazt tudja az újabb is.
A vezetéssegédek közül terepen is hasznos a visszagurulás-gátló és a lejtmenetvezérlő, de azokra is gondoltak, akik közúton használják a Jimnyt. Van vészfékasszisztens, ami a figyelmeztetéstől akár a beavatkozásig is képes segítséget nyújtani, továbbá táblafelismerő, sávelhagyás-figyelmeztető. Olyan kényelmi extrákat is kapunk, mint az ülésfűtés, a manuális klíma, a hatalmas tömbnyi rádió tud Bluetooth-kihangosítást, bár én itt nagyon nehezen hallottam a beszélőt. A multikormány kezelőszerveit leszámítva a kapcsolók nem valami kifinomultak, de ez az egész autó nem erről szól, hanem a célszerűségről. A repülőgépszerű analóg műszerek jópofák, az utas előtti műszerfali kapaszkodó hasznos.
Nagyon kéne! De kinek való?
A Suzuki Jimny jelenleg tehát kizárólag kétszemélyes teherautóként kapható, egyféle hajtáslánccal, egyetlen felszereltséggel. Ára 9,25 millió forint, már beleszámolva a kedvezményt is, ami elég soknak tűnik egy meglehetősen kompromisszumos autóért. Leginkább annak tudnám jó szívvel ajánlani, aki tényleg kihasználja a terepképességeket, vagy legalább a telekre döcögős, rossz úton jár vele, esetleg erdész vagy vadász, akinek a munkája miatt elengedhetetlen egy hasonló gép. Cserébe hosszú utakon nem gyakran jár vele, és jellegéből adódóan a családot sem ezzel szándékozik nyaralni vinni.
Mindenki másnak, aki a Jimnyre vágyik, de nem találkozik igazán kemény tereppel, szeretne egy kicsit több komfortot, vagy adott esetben nem bánná, ha négy vagy öt ember is beülhetne, ott az Ignis.
Olvasd el tesztünket a Suzuki Ignisről is!
Azt már 6,1 milliótól haza lehet vinni, összkerékhajtással egy hajszállal hétmillió fölötti az alapár, tehát még spórolunk is. Ezzel együtt meg tudom érteni, ha valakinek mégis a szögletes Jimnyre porcosodik, mert bár nem vagyok vele tökéletesen kompatibilis, nekem is mocskosul kéne. 4-5 személyesben, kicsivel jobb ülésállítási lehetőséggel főleg.
Nézegess még képeket a Suzuki Jimnyről galériánkban!
10 felejthetetlen film, ami idén már 30 éves lesz
Akad, amelyik kultstátuszba emelkedett, akad, amelyik hatalmas szériává duzzadt, de feltűnnek olyanok is, amiket már többször rebootoltak.
Szupervékony iPhone-nal bővülhet a paletta – ezt lehet eddig tudni az Airről
Minden eddiginél vékonyabb iPhone érkezhet, ennek minden előnyével és hátrányával.
Történelmi személyek, akikről tévképzetek alakultak ki
Néhány alak nem éppen olyan volt, mint ahogy azt történelemórán megtanultuk.
Ezt üzeni Trump hivatalos portréja a szakértők szerint
A frissen beiktatott amerikai elnök hivatalos portréját pár napja tették közzé, és már ránézésre is erős üzeneteket hordoz.
Keményen beszólt Elon Musknak a Green Day
A zenekar éppen a Tesla-vezér szülőhazájában, Dél-Afrikában koncertezett, amikor egy kissé átírt szöveggel nyomták le az American Idiotot.
Fullba nyomják a retrót a Pac-Man-es Casiók
Minden idők egyik legismertebb videójátéka idén 45 éves, és ezt nagyon klassz Casio órákkal ünneplik.