Elkelt az autó, amivel Schumacher berobbant a Formula-1-be

Jordan 191/6 a Bonhams árverésén
Forrás: Bonhams

Promóció

Az amerikai sportmárka, a Gant bemutatja új férfi illatát

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!

Promóció

Mire kell figyelni snowboard kabát vásárlásakor?

Facebook
Twitter
Pinterest

A német versenyzőzseni ezzel a Jordan-Forddal futotta első kvalifikációját a sorozatban 1991-ben. Így aztán nem is csoda, hogy felfoghatatlanul sokat ért valakinek.

Örök és eldönthetetlen kérdés, hogy ki is lehetett a Formula–1 történetének legjobb versenyzője. Talán nem is érdemes ilyen összehasonlításokba bocsátkozni, mert legalább olyan sok múlik a technikán, a csapaton, az ellenfeleken, mint a kimagasló tehetségen és az ihletett formán. Meg aztán ott van az egyéni preferencia, ezért mindig lesz, aki nem hajlandó engedni abból, hogy Ayrton Senna a legnagyobb, mások Alain Prostot, esetleg Niki Laudát istenítik, James Hunt a személyiségével is elképesztő rajongótábort épített fel. Aki viszont a Michael Schumacher-érában nőtt fel, vagy kezdte követni a sportágat, könnyen adja oda a németnek a koronát.

Ne maradj le cikkeinkről, like-olj minket a Facebookon is!

Követem!
Michael Schumacher és Bernie Ecclestone
forrás: Fotopedia.com / Wikimedia Commons
A fiatal Michael Schumacher (b) Mercedes-overallban, középen Bernie Ecclestone. A kép 1991-ben készült, Schumi abban az évben például a Le Mans-i 24 óráson szerepelt a Mercedesszel

Nem akarok – nem is tudnék – igazságot tenni, az viszont egyértelmű, hogy sokáig megdönthetetlennek tűnt a csúcs, amit Schumacher hét világbajnoksága jelentett. Azóta Lewis Hamilton utolérte, de például a sorozatban elnyert címek tekintetében egyeduralkodó, és annak ellenére is számos mutatóban az örökranglista legjobbjai közt van, hogy bő tíz éve, 2012-ben végérvényesen visszavonult. A sérülések sem kerülték el karrierjét, 1999-es kettős lábtörésére emlékezhetünk, akkor az első számú Ferrari-pilótává előlépő Eddie Irvine a végsőkig versenyben volt Mika Häkkinennel a vébécímért. Első, 2006-os visszavonulása után a motorversenyzésbe is belekóstolt, ott is volt csúnya bukása, 2013-ban pedig síbalesetben szenvedett súlyos fejsérülést. Azóta konkrétumokat nem árulnak el állapotáról, csak a világsajtó visszataszítóbb fele próbál ügyeskedni kétértelmű címekkel.

Azon viszont semmi nem változtat, hogy Schumacher ott van az F1 valaha volt legnagyobbjai között, rengetegen bálványozzák – és ebből adódóan elképesztő összegeket fizetnek ki a nevéhez köthető ereklyékért a különböző aukciókon. Most sem volt ez másképp, amikor a Bonhams kínálta eladásra azt a versenyautót, amellyel Schumacher bemutatkozott a sorozatban.

Bertrand Gachot a Jordannel
forrás: Stuart Seeger / Crisp & Clean / Wikimedia Commons
Bertrand Gachot a Jordannel az istálló első versenyén, az 1991-es Amerikai Nagydíjon

Mindez 1991-ben történt, Schumiról akkor már lehetett tudni, hogy tehetséges pilóta, de teljes szezonra szóló üléshez még nem jutott a Formula–1-ben. Volt viszont egy újonc csapat, a Jordan-Ford – Eddie Jordan nevét ma már nagyon jól ismerjük –, amely az olasz Andrea De Cesarisszal, valamint a belga Bertrand Gachot-val vágott neki az évnek. Egész szorgosan gyűjtögették is a pontokat, csakhogy az augusztusi Belga Nagydíj előtt beütött a baj, kiderült, hogy Gachot-nak börtönbe kell vonulnia, nem bizonyíthat hazai pályán.

Miért ültették le Bertrand Gachot-t?

Gachot-ra ma leginkább futottak még kategóriás versenyzőként emlékezhetünk, pedig nem is indult rosszul a pályája. Volt ezüstérmes a brit Formula–3-ban, 1991-ben pedig, mindössze két hónappal az említett belga F1-futam előtt a Mazdával megnyerte a Le Mans-i 24 órást. Az meg nem a fakezűek viccfutama. Viszont 1990 decemberében történt valami, ami könnyen lehet, hogy az egész pályafutására rányomta a bélyegét.

Ahogy később maga a pilóta mesélte, éppen a csapatfőnökkel, Eddie Jordannel tartottak egy szponzori tárgyalásra a Pepsi képviselőihez Londonban. Külön autóban utaztak, Gachot elé pedig be akart sorolni egy taxis, de ő nem hagyta. Végül mégis beszúrta a kocsit a taxisofőr, mire Gachot szándékosan lekoccolta a hátsó lökhárítóját. Az autókban nem keletkezett kár, de a taxis kiszállva fenyegetőzni kezdett, ezért lefújta a barátnője gázspréjével, amit később egy közeli épület vécéjében rejtett el.

Végül a tárgyalást a Belga Nagydíj előtti héten tartották, és bár Gachot arra számított, megáll az önvédelemre való hivatkozás, és megússza egy ejnye-bejnyével, nem így lett. 18 hónapra lesittelték, a rács mögött pedig egy börtönőr azt mondta neki, akár nyugodtan ott is maradhat, mert a helyére beugró srác olyan jó volt, hogy rá már nincs is szükség. Ennek ellenére 1992-re a Venturi-Lamborghini szerződtette, és teljes szezont futott, utána azonban már csak epizodista volt az F1-ben.

Ja, legalább a Pepsi-szerződést nyélbe ütötték Jordanék, a csapat szponzora lett a 7Up.

A pótlást kereső Jordan végül a Mercedes színeiben Le Mans-ban is szereplő fiatal Schumachert választotta, hogy Spa-Francorchamps-ban bedobja a mély vízbe. Arra a versenyhétvégére a Jordan-Ford 191 három példányát vitte el a csapat. Schumi eredetileg a 191/5-öset kapta, míg De Cesarisé volt a 191/6-os, de mivel a német az első szabadedzésen gyorsabb volt csapattársánál, De Cesaris a 191/4-esre váltott. Aztán Schumacher autójából folyni kezdett a hűtőfolyadék, ezért átültették a 191/6-osba. Nyolcadik lett a gyakorláson, megelőzve a másik Jordant. Az időmérőn már a kijavított /5-össel lett hetedik, újra megverve De Cesarist.

Michael Schumacher a Jordannel
forrás: Herrick / Wikimedia Commons
Michael Schumacher vezeti a Jordant az esőben. Az orrkúpon nincs rajtszám, de az első szárnyon ott a 32-es

A futamon aztán Schumacher maradt a /5-ös autóban, De Cesarisé volt a /6-os. Az újonc német versenye nem tartott sokáig, már az első körben, az Eau Rouge után kiállni kényszerült kuplunghiba miatt, csapattársa pedig hiába volt versenyben a csapat első dobogós helyezéséért, három körrel a vége előtt motorhiba miatt bukta a második pozíciót. A balszerencsés futam ellenére Schumi teljesítménye annyira meggyőző volt, hogy a szezon hátralévő részére a Benetton ajánlott neki szerződést. Háromszor is pontot szerzett, majd egészen az 1995-ös idény végéig maradt az istállónál, velük nyerte első két világbajnoki címét is, mielőtt Ferrarira váltott.

A sportágtörténeti kitérő után kanyarodjunk vissza magához az autóhoz, és tisztázzuk, melyik kocsiról is van szó pontosan. Az árverésen a 191/6-os szerepel, vagyis eredetileg Andrea De Cesaris versenygépe, viszont való igaz, hogy Michael Schumacher ezzel teljesítette Formula–1-es karrierje első időmérő edzését, és ezzel szerezte meg a hetedik rajtkockát bemutatkozó futamára – a versenyen viszont már újfent nem ő ült benne. Sőt, rajtuk kívül Alessando Zanardi is ment vele – őt CART-bajnokként, továbbá a túraautó-vébéről, valamint sikeres parasportolóként is ismeri a világ.

Eddie Jordan és Michael Schumacher
forrás: Hoch Zwei / Corbis / Getty Images
Eddie Jordan csapatfőnök és Michael Schumacher a spái versenyhétvégén

A Gary Anderson irányítása alatt tervezett Jordan 191-essel végül a konstruktőri vébé ötödik helyét csípte el a csapat. 3,5 literes, 650 lóerős Ford V8-as hajtja. Összesen hetet építettek, amiből egy összetört a Brit Nagydíjon, egyet pedig Schumacher saját gyűjteményében őriznek. Egy brit szavazáson megválasztották minden idők legszebb Formula–1-es versenyautónak. A most eladott példány működőképes, teljes dokumentációval rendelkezik. 2021-ben Schumi fia, Mick is vezette Silverstone-ban, egy SkyF1-rendezvényen. 1 millió 495 ezer eurót adtak érte, vagyis majdnem 580 millió forintot.

Videók

Promóció

Az amerikai sportmárka, a Gant bemutatja új férfi illatát

Promóció

Mire kell figyelni snowboard kabát vásárlásakor?

Kép
Jármű

A Mikulás meghozta az új Suzuki Swiftet!

A magyar piac egyik kedvenc kisautója immár a hetedik generációval folytatja.

Kép
Jármű

A legmegbízhatatlanabb autók toplistája

Az autó az ingatlan után sokaknak a második legnagyobb értéke, ezért is nagyon bosszantó, ha mindig baj van vele.

Kép
Jármű

Erre a ralis filmre vágytunk, csak nem tudtunk róla

A Race for Glory: Audi vs. Lancia zseniálisnak ígérkezik, a legendás B csoport dicsőségét és megpróbáltatásait idézi fel.

Kép
Szórakozás

150 év után először kelt ki vadon élő kivi Új-Zéland fővárosában

A behurcolt ragadozók miatt a vadon élő kiviket a kihalás fenyegeti.

Kép
Stílus

Miért vadult meg a világ másodjára is egy műanyag tokos órától?

A Moonswatch sikerét ugyan nem sikerült megismételni, de a Swatch második, Blancpainnal közös kollaborációja is nagyot szólt.

Kép
Stílus

A sztárok egyik klasszikus kedvencét most szuperkedvezményesen vásárolhatod meg

A vörös szőnyeges események egyik főszereplőjéből a te gardróbodban sem árthat egy darab.

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!