Mi az a karbonútlevél, és mire lehet megoldás?

Repülőtéren várakozó férfi
Forrás: Jeshoots.com / Unsplash

Tech

Most érdemes napelemet felszerelni, mutatjuk a részleteket

Promóció

Új tárolóval kiegészített, lakossági napelemes rendszer pályázat: az E.ON-nal egyszerűbb

Promóció

Otthon nélkül nincs pszichés egészség – mit árul el rólunk a hely, ahol élünk?

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!
Facebook
Twitter
Pinterest

A túl sok utazgatás megterheli a bolygót, ezen segítene valamelyest a szén-dioxid-útlevél.

A koronavírus-járvány miatti lezárások alaposan meggyötörték a turizmust, de a Covid lecsengésével fokozatosan magához tért az iparág. Idén július végére már a pandémia előtti szint 84 százalékát érte el a nemzetközi turistaforgalom, egyes európai országokban, így például Franciaországban, Dániában és Írországban meg is haladta a korábbi adatokat. Sok helyen már annyira zsúfoltak a bizonyos attrakciók, hogy korlátozásokat vezettek be a műemlékek védelme érdekében.

Ne maradj le cikkeinkről, like-olj minket a Facebookon is!

Követem!

Például a görögöknél:

Az, hogy ennyire pörög a turizmus, ilyen nagy az utazási kedv, a gazdaságnak nyilván jót tesz, a környezetnek és a bolygónak ellenben már kevésbé. A szektor a globális felmelegedésért felelős üvegházhatású gázok kibocsátásának mintegy tíz százalékáért felelős, vagyis egész komoly szeletet harap ki ebből a keserű tortából. A csoportos utazások és kalandtúrák szervezésével foglalkozó Intrepid Travel várakozásai szerint a hosszú távon fenntartható turizmust úgynevezett karbonútlevelek biztosíthatják.

A névből nem nehéz kitalálni, mit takarhat: lényegében egy kvótáról van szó, amely meghatározná, egy-egy fő évente mennyit utazhat. Az Intrepid Travel feltételezései szerint 2040 környékére válhat valósággá ez a kvótarendszer az idegenforgalom világában, de persze az sem kizárt, hogy addigra már egyébként vastagon átalakulóban lesznek az ehhez fűződő szokások. Egyelőre nem sokat tudni arról, kilométerben vagy alkalomban szabnák meg a határokat, és az is érdekes kérdés lesz, hogy például azok, akik hivatásos túra- vagy idegenvezetők, kapnak-e valamiféle mentességet. Továbbá lesz-e kiskapu, amit majd a gazdagok kihasználnak.

Egyes kutatások szerint ugyanis éppen ők terhelik a legjobban a Földet:

Mindenesetre a kereskedelmi repülés által generált szén-dioxid-kibocsátás 2013 és 2018 között 32 százalékkal növekedett, és bár az újabb repülőgépek üzemanyag-takarékosabbak, de amit ezen megnyernénk, azt elbukjuk az egyre növekvő forgalom miatt. A legkézenfekvőbb gátja a további bővülésnek a jegyárak drágulása lehetne. Néhány országban már kísérleteznek adóemeléssel, vagy a rövid távú, határokon belüli járatok megszüntetésével. De természetesen nemcsak a légi közlekedést éri sok bírálat, a luxushajós utazások is roppant környezetkárosítók.

Mekkora a lábnyomunk?


Világviszonylatban az egyik legnagyobb szén-dioxid-lábnyommal az amerikaiak rendelkeznek, ott ugyanis az egy főre eső mennyiség évi 16 tonna. Ez eszelősen magas, még a britek 11,7 tonnája is kevésnek tűnik mellette, pedig az is ötszöröse a párizsi klímaegyezmény irányszámának. A világátlag négy tonna körül van, ehhez képest nem is állunk rosszul az öt tonnánkkal. Csak éppen le kéne menni kettő alá.

Az Intrepid Travel tanulmánya szerint a jövőben nemcsak az utazások módja és mennyisége, hanem az úti célok is megváltozhatnak. A globális felmelegedés elijesztheti a hagyományosan népszerű tengerparti üdülőhelyekről a vendégeket, akik várhatóan inkább Belgiumot, Szlovéniát vagy akár Lengyelországot veszik majd célba. De már idén is érezhetően megnőtt a kereslet a skandináv, brit, valamint ír utak iránt.

Forrás: CNN

Videók

Tech

Most érdemes napelemet felszerelni, mutatjuk a részleteket

Promóció

Új tárolóval kiegészített, lakossági napelemes rendszer pályázat: az E.ON-nal egyszerűbb

Promóció

Otthon nélkül nincs pszichés egészség – mit árul el rólunk a hely, ahol élünk?

Kép
Szórakozás

Szomorú fordulat: kirúgták a milliós borravalót begyűjtő pincért

Bár állítólag ennek az egésznek semmi köze a borravalóhoz.

Kép
Szórakozás

27 nagyszerű gengszterfilm, amit vétek lenne kihagyni

Valós történeten alapuló maffiatörténet, vagy egyszerű alvilági fikció? A választék bőséges.

Kép
Stílus

Nagyon szigorú lett a halálfejes Depeche Mode-Hublot

Nem ez már az első kollaboráció a brit zenekar és a svájci óragyártó között.

Kép
Stílus

Machine Gun Kelly új tetoválását csak nézed, de nem hiszed el

A rapper egészen masszív testdekorációja 44 tűt emésztett fel, de végigszenvedni sem lehetett gyenge.

Kép
Jármű

III. Károly Jaguarja – a királyi család első elektromos autója

Az angol király még megkoronázása előtt, hercegként vette az I-Pace-t, saját pénzéből.

Kép
Szórakozás

Nicolas Cage mint Pókember? Már tárgyalnak róla

Persze nem a klasszikus, piros-kék hálószövőt játszaná el, hanem Pókember Noirt, akinek a hangját már kölcsönözte.

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!