Promóció
Ami régen a Trabant volt, az ma már az Opel? Így változott a magyar autópark az évtizedek során

Hatvan év alatt hatvanszorosára nőtt a személyautók száma idehaza, erről készített érdekes videót a KSH.
Szinte felfoghatatlan növekedésen ment át a hazai autópark mérete, derül ki a Központi Statisztikai Hivatal adataiból. Az utóbbi hatvan évben hatvanszorosára emelkedett a személykocsik száma, az 1963-as 71 ezer darabhoz képest 2023-ban már 4,2 millió volt regisztrálva Magyarországon. A KSH egy izgalmas infografikát is közzétett ezzel kapcsolatban, videó formájában.
A hatvanas években nem meglepő módon még a keleti blokk autói voltak az uralkodók, 1963-ban például a Škoda és a Moszkvics vezetett 14 ezer fölötti példányszámmal, ami a 71 ezres össz-darabszámhoz viszonyítva is igen magas arány. 1966-ra átvette a vezetést a Trabant – ez jórészt az 1963-ban bemutatott, majd egyre növekvő példányszámban gyártott 601-esnek volt köszönhető.

A Trabi a hetvenes évek közepéig őrizte meg pozícióját, ekkor azonban bitang nagyot erősödött a Lada. Az olyan nyugati márkák, mint a Volkswagen, a Renault vagy az Opel részesedése igen csekély volt. A rendszerváltás idején félmilliónál is több Lada volt a magyarok tulajdonában, a dobogóra bő 300 ezerrel a Trabant és 200 ezer fölötti eredménnyel a Wartburg fért fel.

A kilencvenes években aztán ugrásszerűen gyarapodtak a nyugati modellek. Előzni viszont csak az ezredfordulót követően tudtak: 2002-ben állt az élre az Opel, amely feljutott 300 ezer példány fölé, a Lada viszont beesett ez alá, nem sokkal később a Suzuki is megelőzte. 2005-ben fordult elő először, hogy már nem volt a top 3-ban klasszikus keleti blokkos márka.

Az Opel uralma még ma is érezhető, a 2023-as számok szerint legalábbis több mint 480 ezer autójuk rótta a magyar utakat, 420 ezer Suzuki és 410 ezer Volkswagen mellett. Őket a Ford, a Toyota, a Škoda, a Renault, a BMW, a Mercedes és a Peugeot követi a legjobb tízben. A régi KGST-márkák közül a top húszban csak a Škoda és a Dacia maradt meg, de jól tudjuk, hogy ők már alaposan átalakultak az évtizedek során, előbbi a VW-csoport, utóbbi a Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance részeként fejlődik.
(A borítóképek a Merkur használtautó-telepe látható, 1986-ban.)
Bár lassan a tél is megérkezik, galériánkban mutatjuk, milyen autókkal jártunk nyaralni régen:
Vagány strapaórát mutatott a svájcibicskás Victorinox
A Victorinox nevét leginkább a svájcibicskák miatt ismerjük, de annál jóval szélesebb a palettájuk.
A sarkkörön hegyezik a legújabb csúcs-McLarent
Noha a McLaren W1 hivatalos bemutatóját már korábban megtartották, azért a tökéletesítés még mindig tart.
Mit köszönhetünk a tanároknak? – TRÚMEN S02E06
A TRÚMEN legfrissebb adásában egy nagyon fontos téma kerül elő: az oktatás.
Az ország, ahol az AI írja a törvényeket
Az Egyesült Arab Emírségekben húztak egy merészet, és azt mondták: rábízzák a törvények megírását a mesterséges intelligenciára.
Miért jó hőszigetelő anyag a kalcium-szilikát?
A kalcium-szilikátot gyakran használják szigetelésre kiváló hőállósága és nagy hőtűrése miatt, de penészgátló hatásáról is ismert. Ezeknek a tulajdonságainak köszönhetően nem csupán lakóépületek szigetelésére alkalmas, hanem akár erőműveknél, olajfinomítóknál, vegyi üzemekben vagy más olyan környezetben is használják, ahol szélsőségesen magas hőmérséklettel kell számolni.
Ennyit kellene hetente szexelned, hogy ne legyél depressziós
Bizony, van összefüggés az együttlétek és a lelki egészség között, a tudomány pedig pontos számot is tud mondani.