Miért akkora szó, hogy Márquez otthagyja a Hondát?

Márquez a 2022-es katari szezonnyitón
Forrás: Mirco Lazzari gp / Stringer / Getty Images

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!
Facebook
Twitter
Pinterest

A nyolcszoros világbajnok 11 év után, a szerződése lejárta előtt szakított a csapatával. A cikkünkben bemutatjuk, hogy a közösen megnyert hat világbajnoki cím után mi vezetett a különös szakításhoz.

A múlt héten jelentette be a Honda, hogy az év végén különválnak útjaik a nyolcszoros világbajnok Marc Márquezzel. Bár már lehetett korábban hallani pletykákat, hogy a spanyol motoros jövőre egy privát csapatnál, előző évi technikán fogja folytatni a karrierjét, nem tűnt hihetőnek: a MotoGP legmagasabb fizetésével bíró, legnagyobb aktív bajnoka otthagyná a legsikeresebb márkát, akikkel pár évvel ezelőttig mindenre képes volt, és akik mindent megadtak neki, amit csak kért? Nem tűnt valószínűnek, mégis megtörtént a MotoGP történetének legérdekesebb váltása, úgyhogy érdemes végigvenni, hogyan ért fel Márquez és a Honda a csúcsra, és mi volt az a pont, ahol be kellett látniuk, hogy nincs tovább.

Ne maradj le cikkeinkről, like-olj minket a Facebookon is!

Követem!
Márquez 2013-ban, Valenciában ünnepli a világbajnoki címét
forrás: Mirco Lazzari gp / Stringer / Getty Images
Márquez 2013-ban, Valenciában ünnepli a világbajnoki címét

Marc Márquez 2013-ban debütált, miután Casey Stoner a 2012-es világbajnokság megnyerése után kirakott egy "Horgászni mentem" feliratú táblát a boksz elé, és visszavonult. A Honda mindent megtett, hogy Márquez az övék legyen, a legjobb motort kínálták, és abba is beleegyeztek, hogy Márquez a saját szakembereivel töltse fel a bokszot, akikkel a Moto2-ben is együtt dolgozott. Hozta a saját gárdáját, és a Repsol Honda bokszán belül is állam volt az államban.

A hozzá fűzött reményeket azonnal beváltotta, már az első versenyén dobogóra állhatott és a futam leggyorsabb körét is elhozta. A második futamot már megnyerte, és végül Pedrosa és Lorenzo ellen némi szerencsével a bajnokságot is megnyerte. Már az első szezonjában számtalan rekordot megdöntött, ő lett a legfiatalabb versenyző, aki a királykategóriában futamot nyert és világbajnoki címet szerzett, sőt, a legnagyobb tempójú esés kétes címét is megszerezte. Bár akkor nem volt egyértelmű, de egy új korszak kezdődött, amelyet róla neveztek el.

2014-ben a maláj nagydíj előtti sajtótájékoztatón Rossival - ekkor még kimondottan jó volt a viszonyuk
forrás: Mirco Lazzari gp / Stringer / Getty Images
2014-ben a maláj nagydíj előtti sajtótájékoztatón Rossival - ekkor még kimondottan jó volt a viszonyuk

A második évét egészen elsöprő teljesítménnyel kezdte, az első tíz futamot megnyerte, Brnoban talált először legyőzőre. A szezonban összesen 13 futamot nyert, amelynél azóta sem szerepelt senki jobban.

2015 egy rossz év volt Márquez számára, ráadásul ebben a szezonban romlott meg a kapcsolata Valentino Rossival. A kettejük konfliktusa Malajziában csúcsosodott ki, amikor Rossi végül kivezette a pályáról Márquezt, amiért szezonzárón az utolsó helyről kellett rajtolnia, így nem volt esélye Lorenzo ellen, és elbukta a 10. világbajnoki címét. Bár azóta sem nyert egyértelmű bizonyítást, hogy Márquez célja Lorenzo világbajnoki címe volt, a közönség egy számottevő része ezt máig nem bocsátotta meg a spanyolnak.

Márquez Philip Islanden értékes pontokat vett el Rossitól, az olasz ezután kezdte meg a hadjáratát a sajtóban, hogy ellenfele a honfitársát, Jorge Lorenzót szeretné a világbajnokként látni, és őt segíti
forrás: Cameron Spencer / Getty Images
Márquez Philip Islanden értékes pontokat vett el Rossitól, az olasz ezután kezdte meg a hadjáratát a sajtóban, hogy ellenfele a honfitársát, Jorge Lorenzót szeretné a világbajnokként látni, és őt segíti

2016-ban Márquezt ugyan rendszeresen kifütyülték Rossi rajongói, kegyetlenül és rendkívül célratörően motorozta végig a szezont - egy érett, rendkívül tudatos Márquezt láthatott a közönség, és már három fordulóval a szezon vége előtt bebiztosította a bajnoki címét. Ám a Honda és a Yamaha párharcának árnyékában új kihívó jelent meg: a Ducati ebben az évben megszerezte Stoner óta az első futamgyőzelmét, és egyre többen suttogtak arról, hogy már az olaszoké a legjobb motor a paddockban.

2016, Márquez Valenciában ünnepli az ötödik világbajnoki címét
forrás: Mirco Lazzari gp / Stringer / Getty Images
2016, Márquez Valenciában ünnepli az ötödik világbajnoki címét

2017-ben Márqueznek már nem Vinales és Rossi voltak az ellenfelei, hanem Andrea Dovizioso, aki hatszor is el tudta verni a spanyolt - ráadásul Márquez hazai pályáján, Montmelóban és a Honda hazájában, Motegiben is. Végül Márquez kiegyensúlyozottabb teljesítménye meghozta a bajnoki címet, de ekkor már látható volt, hogy ha valaki, akkor Dovizioso és a Ducati még fognak gondokat okozni.

2017, Montmelo
forrás: Quality Sport Images / Getty Images

2018-ra viszont Márquez tanult a korábbi hibáiból. A katari pálya hagyományosan a Ducatiknak kedvez, de ott is harcban volt a győzelemért, majd miután Argentínából pontszerzés nélkül távozott két ütközés után, fejben újra összeállt, és a szezon további részében hat győzelmet és négy dobogót szerzett, és tetemes előnnyel megszerezte hetedik világbajnoki címét.

A nyolcadik világbajnoki cím
forrás: Mirco Lazzari gp / Getty Images

Bár 2014-ben 13 győzelmet motorozott össze, a legjobb Márquezt 2019-ben láthatta a közönség. Minden idők legjobb motorversenyzői teljesítménye miatt kis híján unalomba fulladt a szezon: az Austinban bekövetkezett esését leszámítva minden futamát befejezte, és nem is akár hogyan: 12 győzelemmel zárt, és amikor nem nyert, akkor is a második lett. A szezon során 420 pontot gyűjtött, a második helyen záró Dovizioso pedig csak 269-et. Nyolcadik egyéni világbajnoki címe mellé a hátán vitte az egész Hondát és a HRC-t, lényegében egyedül szerezte meg a csapatának és a gyártónak is a világbajnoki címét. Ekkor már sokan arról beszéltek, hogy a Honda egy szakadék szélén táncol: Márquezen kívül senki nem tud eredményt elérni a motorjukkal, és ha a spanyol zsenivel bármi történik, akkor nincs B-tervük. Márquez csapattársa, Jorge Lorenzo a szezont a 19. helyen zárta, Cal Crutchlow és Takaaki Nakagami pedig a 9. és a 13. helyen. Futamot egyikük sem tudott nyerni.

2021. Misano
forrás: Mirco Lazzari gp / Getty Images
2021. Misano

2020-ban Márquez abszolút esélyesen kezdte a bajnokságot, szinte borítékolva volt, hogy beéri Valentino Rossi kilenc világbajnoki címét. A covid miatt Jerezbe áttett szezonnyitón a mindent elsöprő Márquezt láttuk: miután egy hiba után kifutott a kavicságyba, onnan visszatérve olyan ütemben kezdte meg a felzárkózást, mintha az élete múlt volna rajta. A tempójában benne volt a győzelem, de egy másik megcsúszását már nem tudta megfogni, a motor átdobta, és esés közben eltalálta a felkarját.

A brutális baleset nem csak Márquez felkarját, hanem a karrierjét és kettétörte. Bár megpróbálta a visszatérést, de végül ki kellett hagynia a szezont, majd több műtéten is keresztül ment, de nem lett az igazi. A 2021-es szezon harmadik versenyén már ott volt, 265 nap kihagyás után ismét motoron ült, és a sok bukás mellett három győzelmet be is zsebelt, de végül egy motokrosszos edzésbaleset miatt a szezon utolsó két futamát megint kihagyta. Ekkor már érezhető volt, hogy Márquez fizikai állapotán kívül más sem stimmel: a Honda egyre jobban lemaradt a konkurensekhez képest. A konstruktőrök között a negyedik helyre szorult vissza, és csak a KTM és az Aprilia motorjait tudták maguk mögé szorítani.

2023. Algarve
forrás: Steve Wobser / Getty Images

A szenvedései 2022-ben tovább folytatódtak, aminek egy újabb, negyedik karműtét lett a vége, és szezon nagy részét kívülről figyelte, összesen hét versenyt hagyott ki. Egy második helyezés volt a legjobb eredménye, de ekkor már tejesen nyilvánvaló volt, hogy hatalmas gondok vannak a Hondánál, a gyártók versenyében az utolsó helyen zártak. A helyzet teljesen reménytelennek tűnt.

2023-ra senkinek nem voltak illúziói: hiába egy újra formában lévő Márquez tért vissza, a Honda akkora lemaradást halmozott fel az európai gyártókhoz képest, hogy csak nagyon speciális körülmények között tudnak versenyképesek lenni. A várt fejlesztések nem működtek, és egyre többen arról pletykáltak, hogy hiába kötött a Honda még 2019-ben egy rekordösszegű és rekordhosszú szerződést Márquezzel, mind a két félnek jobb lenne, ha az útjaik elválnának.

A Honda és Márquez szövetsége sokáig megbonthatatlannak tűnt - bár látszódtak repedések, őszintén meglepett, amikor a Japán Nagydíj után bejelentették, hogy közös megegyezéssel felbontják a szerződésüket, és a nyolcszoros világbajnok 2024-től, 11 év után másik gyártónál folytatja.

Valószínűleg nem kell sokáig várni, hogy bejelentsék a folytatást: Márquez valószínűleg egy privát csapatnál, a Gresininél folytatja az öccse csapattársaként. A motorja egy Ducati lesz - de a gyári és a Pramac versenyzőinél egy generációval régebbi technikát kap. A hivatalos bejelentésre minden bizonnyal az Indonéz Nagydíjig kell várni, ugyanis a Gresini legnagyobb szponzora maga az indonéz állam, és valószínűleg Márquez fizetését is ők dobják össze a Redbullal és a Ducatival karöltve.

Márquez egy évente 12,5 millió eurós szerződést bontott fel, ami kétszer több, mint a MotoGP második legnagyobb gázsija. A Gresininél egy pilóta körülbelül 350-400 ezer eurót keres, tehát ha Márquez alaposan vissza is vett a fizetési igényeiből, a csapata akkor sem engedhetné meg saját zsebből a nyolcszoros bajnokot. Az viszont látszik, hogy Márquezt már nem a pénz hajtja, hanem a győzni akarás, teljesen mindegy, hogy hol és mivel, de újra a csúcson akar lenni.

Már csak az a kérdés, hogy láthatunk-e még olyan Márquezt, mint 2019-ben, vagy azóta változtak annyit a motorok az aerodinamikával és a Michelin gumikkal, hogy ahhoz már nem tud úgy alkalmazkodni, nem tud úgy építeni az erősségeire, és a világ laza elverése helyett már csak verítékkel átitatott küzdelem marad?

Videók

Kép
Szórakozás

Minden idők 10 legjobb kalandfilmje a közönség szerint

Abban megegyezhetünk, hogy egytől egyig klasszikusok, amiket bármikor érdemes újranézni.

Kép
Stílus

Neil Armstrong arany Omegája a történelem csodás darabkája

Egy huszonhat darabos különkiadás része volt ez a 18 karátos Speedmaster Professional.

Kép
Jármű

A Bugatti Tourbillon is lehet még vadabb: íme!

A Bugatti új hipersportautója eleve a világ összes pénzébe kerül, de persze, hogy ezt is lehet még fokozni. Például az Équipe Pur Sang csomaggal.

Kép
Szórakozás

Kiadatlan dalokat lopott Eminemtől – börtönbe kerülhet

Majdnem tizenöt évig dolgozott a rappernek, akár ugyanennyi időt is eltölthet a rács mögött az egykori alkalmazott.

Kép
Stílus

Extravagáns csoda a Richard Mille új Ferrari-órája

Az RM 43–01 Tourbillon Split-Seconds Chronograph Ferrari a két márka együttműködésének legújabb gyümölcse.

Kép
Jármű

Már most odaadhatjuk a McLarennek az F1-es világbajnoki címet?

George Russell szerint igen, de Andrea Stella szavai sem biztatóak a többi csapatra nézve.

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!