Jobb az új, kínai Moszkvics, mint a régi szovjet?

Nagyon veszik, jól is néz ki, de aligha lenne ekkora siker, ha lenne helyette más.
Háborúval kezdődött
A Moszkvics története meglehetősen érdekes, hiszen a szovjetek a második világháború után jóvátételként, vagy ha úgy tetszik hadizsákmányként csaptak le az akkori Opel Kadett tervrajzaira, gyártósoraira, szerszámaira, és bár azt ígérték a szövetségeseknek, hogy Lipcsében fognak autót gyártani, valahogyan mégiscsak Moszkvában fogtak hozzá. Így született a Moszkvics 400. A későbbi évtizedekben számos típusa terjedt el mifelénk is, sőt a rendőrség állományában is voltak Moszkvicsok. A legismertebbnek mai szemmel talán a 408, a 412, majd a 2140 számított. Meg a pedálos, naná!

Ahogyan az a keleti blokkos autóiparra jellemző volt, sokkal tovább voltak gyártásban az egyes modellek, mint azt a – nyugati mércével számított – technológiai fejlődés indokolta volna, vagyis az elavult járműveket is javában árulták, ráadásul minőségi kifogásokból sem volt hiány például a 408-as és a 2140-es esetében sem. Azért az beszédes, hogy a Merkúrtól bizonyos időszakokban várakozás nélkül lehetett Moszkvicsot elvinni. Az MZMA (Moszkovszkij Závod Malolitrazsnyi Avtomobilej) 1968 őszétől AZLK (Avtomobilnij Závod Imenyi Lenyinszkovo Komszomola) néven működött, még a hetvenes években is a második legnagyobb szovjet autógyártó volt a VAZ mögött, ám a kilencvenes években inkább már csak vegetált, a kétezres évek elején csődbe ment.
Újabb háború, újabb mérföldkő
Azóta felmerült a feltámasztás ötlete, méghozzá a Renault vezetőiben. A franciáknak van egy komolyabb kattanásuk a KGST-s márkanevek megszerzése iránt, a Daciát sikerre is vitték, ezt bátran kimondhatjuk, és a Lada is hozzájuk tartozott, míg 2022-ben ki nem vonultak Oroszországból a háború miatt. Így aztán a Moszkvicsot végül nem ők hozták vissza, hanem Moszkva önkormányzata és az Orosz Autóipari Kutatóintézet.

Nyilván elég gyanús volt, hogy 2022 tavaszán röppentek fel erről az első hírek, októberben megvolt a hivatalos bejelentés, novemberben pedig már a gyártás is beindult, és még abban az évben lehetett új Moszkvicsot venni. Ebből elég egyértelműnek tűnik, hogy nem egy alapjaiban új típust fejlesztettek ki az orosz mérnökök, és a háborús szankciók miatt nyugati partnerekre vagy alkatrészbázisra sem támaszkodhattak. Mondhatnánk, hogy az orosz autóknak sehol nincs párjuk, de éppen a Sehol lett a megoldás: a kínai JAC Motors ilyen márkanéven is forgalmazza azokat a kocsikat, amelyekből egy elegáns átcímkézéssel elkészültek a modern Moszkvicsok.
Moszkvics 3
Logikus, hogy az első típus nem a Moszkvics 1 lett, hanem rögtön a 3. Az viszont vitathatatlan, hogy kategóriát jól választottak, a kompakt crossover ugyanis nemcsak nyugaton, hanem az egész világon sláger. A JAC-tól ehhez a Sehol X4-et kapták meg, teljesen vállalható külső és belső dizájnnal, szemre tök kényelmesnek tűnő ülésekkel, fedélzeti komputerrel, multikormánnyal, érintős középső kijelzővel. Első ránézésre szinte bármelyik, alacsonyabb árfekvésben utazó gyártó modellje lehetne.

1,5 literes, négyhengeres turbómotorja 136 lóerőt és 200 newtonmétert tud, hatos kézi vagy CVT-váltóval is megvehető, összkerekes viszont nincs belőle. Érdekesség, hogy valamivel gyengébb a Moszkvics, mint ugyanennek az autónak más változatai, hiszen Kínában és Mexikóban 150 lóval, Brazíliában 169-cel forgalmazzák. Sőt, Mexikóban még 1,6-os szívó is van. Noha az eredeti ígéretek egy kimondottan olcsó modellről szóltak, azért a 7 millió forintnak megfelelő alapárával egyáltalán nem filléres.
Moszkvics 3e
A Legyen ön is milliomosban nem a negyvenmilliós kérdés lenne, hogy vajon mit takar ez a név. Értelemszerűen ugyanannak a kompakt SUV-nek az elektromos változatát. Ennél már alapfelszereltség a panoráma üvegtető, a 18-as alufelnik, az elektromosan állítható, fűthető vezetőülés, 360 fokos kamerarendszer, szóval azért nem rossz a csomag.

Hajtásáról egy állandó mágneses szinkronmotor gondoskodik 193 lóerővel és 340 newtonméteres nyomatékkal, ami a többlettömeg ellenére is dinamikusabb közlekedést ígér, mint a benzines. Hatótávja katalógus szerint 410 kilométer, ráadásul ez nem is valami jóféle keleti adat, hanem rendes WLTP, de persze valós körülmények között ennél azért kevesebbre van kilátás. Viszont gyorstöltővel 45 perc alatt lehet húszról nyolcvan százalékra tölteni a 65,7 kWh-s aksit. Otthoni hálózatból 6,5, míg DC gyorstöltővel 1,5 órás időtartamot mondanak a teljes töltésre. Mindezért már jóval többet, 11,5 millió forintnyi rubelt kell kiizzadni, ám ez azt is jelenti, hogy az utóbbi hónapokban valamelyest csökkent az ár.
Moszkvics 6
Hogy ne csak egyféle kasznit kínáljanak, átcímkézték a Sehol A5 Plust is, amely egy kompakt lépcsőshátú. Nem szedán, inkább ötajtós, hiszen a csomagtérajtó együtt nyílik a hátsó üveggel, viszont ez praktikusabbá, jobban pakolhatóvá teszi az autót. Ennek is abszolút rendben van a külső formaterve, odabent pedig mintegy teslásan megoldott, álló formátumú középső kijelzőt, valamint virtuális műszeregységet is találunk.

A 6-ost kétféle teljesítményszinttel lehet megvenni. Ugyanabból az 1,5-ösből van 136 lovas, mint ahogyan a Moszkvics 3-ban, de a magasabb felszereltségekhez közvetlen befecskendezéses 174 lovas jár, hatgangos, duplakuplungos automata váltóval. Ebből már fullosat kapunk a villanyos 3-as áránál egy picivel többért, 11,9 millióért, míg az alapmodell 8,1 millióba kerül.

Veszik, viszik
Ahhoz képest, hogy durván egy éve tért vissza a piacra, máris top tízes az oroszországi újautó-piacon a Moszkvics. Az eladott kocsik csaknem harmada az AvtoVAZ-tól jön, de a rangsorban kilencedik a Moszkvics, ami részben azt mutatja, hogy a márkanév megütött bizonyos nosztalgikus húrokat. Ám ne feledjük, hogy volumenében alig haladta meg az orosz piac a magyart, ami egy akkora országhoz mérten nagyon durván alacsony számokat, 110 ezer autót jelent. És persze a Moszkvics hirtelen jött népszerűsége nemcsak a kellemes (?) emlékeknek köszönhető, hanem annak is, hogy eléggé beszűkültek a lehetőségek. Az európaiak kivonulása után maradt a hazai termék, valamint a kínaiak – és ha már úgyis kínait kell venni, akkor legyen rajta legalább orosz embléma, mint a Moszkvicsnál.
Idén a tervek szerint tovább bővítenének, a Moszkvics 5-tel, vagyis egy újabb kompakt hobbiterepjáróval válhatna szélesebbé a kínálatuk. Műszakilag nagy forradalmat ettől sem kell várni, ugyanis jelenleg Sehol X6-ként vagy JAC JS5-ként a kínaiak ugyanúgy 1,5 literes turbó-benzinessel tukmálják a világra, mint a fent említett típusokat. Hogy aztán ezek a mostani Moszkvicsok hol tartanak megbízhatóságukat, tartósságukat tekintve, mint a régi szovjetek, csak évek múlva derül ki, de a kínai autóiparra egyre inkább érdemes odafigyelni, szóval még az is lehet, hogy nem lesznek rosszak.
Az osztatlan siker elmaradt! Timothée Chalamet cipőválasztásán kiakadtak a rajongók
Szerinted is túltolta kicsit a divatozást?
Autógyűjtők Szent Grálja ez a gyönyörű sárga Ruf CTR
Már maga a Ruf CTR is egészen ritka és különleges sportautó, ebben a színben viszont még kevesebb készült.
Belekortyolhat a sörbe a gyerek, vagy ettől lesz alkoholista?
Egy kicsi kortyocska teljesen ártatlannak tűnhet, mégis úgy fest, ez nyitja meg a kaput az alkoholproblémák előtt.
Ellopott Buddha-szobor kerülhet végre vissza Nepálba
A 12. századi alkotást 1997 óta láthatta a közönség egy chicagói múzeumban, de alapos kutatómunka bizonyította be, hogy valaha ellopták.
Folytatást kap Tim Burton Batman-története – egy csavarral
A zseniális rendező 1989-es produkciójával megreformálta a szuperhősfilmek műfaját, ez a stílus most nem a vásznon élhetne tovább.
Hangulatos és stílusos: 3 pulóver, ami 2025 tavaszán biztosan ott lesz a felkapott darabok között
Tavasszal még jól jön azért egy pulóver, ötleteink között pedig lehet, hogy te is találsz neked tetsző darabot.