Biztonságosabb az önvezető autó, mint a hagyományos?

Egy friss kutatás ezt állítja, ugyanakkor azt is mondja, van olyan tényező, amiben az ember a jobb.
Az autóipar nagyon izgalmas korszakában élünk, hiszen sokféle különböző technológia él egymás mellett, legyen szó a belső égésű motorokról, hibrid- és tisztán elektromos hajtásmódokról. Vagy éppen az önvezetésről, ami rengeteg technikai, jogi és erkölcsi kérdést felvet. A legtöbbeket az foglalkoztatja: egyáltalán mennyire lehet biztonságos?
A Nature tudományos folyóiratban éppen erről jelent meg egy tanulmány, a kutatók pedig többéves adathalmaz elemzése után arra jutottak, az autonóm járművek akár biztonságosabbak is lehetnek, mint azok, amelyeket emberek vezetnek. A 2016-2022 közötti időszakból, Kaliforniából származó adatokat vizsgáltak, mégpedig 2100 olyan balesetet, amely önvezető autóval történt, és mintegy 35 ezret, amely során hús-vér sofőr vezetett.
Az eredményekből kiderül, hogy az önvezető járművek arányaiban ritkábban szenvedtek el balesetet például útépítések környezetében, megváltozott forgalmi helyzetekben, de még esős körülmények között, nedves útviszonyok mellett is. Ellenben az adott napszaktól függően nagyon változóan tudtak teljesíteni, a napkelte és a napnyugta gyenge pontjuknak számított. Ezt a szakemberek azzal magyarázták, hogy a szenzorok és kamerák lassabban alkalmazkodtak a megváltozó fényviszonyokhoz, ezért nehezebben észlelnek bizonyos akadályokat, gyalogosokat, tárgyakat és más járműveket. Hajnalban és alkonyatkor pedig kifejezetten könnyen összezavarodhatnak ezek a rendszerek.
Hozzátették, nem minden forgalmi helyzetet tudnak a gépek könnyedén és gyorsan feldolgozni. Van olyan, amikor az emberi gondolkodás hatékonyabb, vagyis valódi vezetővel nagyobb eséllyel elkerülhető a baleset. Itt említhetjük akár a szemből érkezőket, vagy a balra kanyarodást egyenrangú útkereszteződésben, sőt az autonóm járművek a jelek szerint többször sodortak el biciklist vagy gyalogost. Utóbbiak esetében az igazi sofőr saját korábbi tapasztalataira alapozva is képes óvatosabb lenni, míg a gép ugyan felismerheti a jelenlétüket, de mozgásukkal kapcsolatban nincsenek feltételezéseik.
Természetesen ez a technológia is folyamatosan fejlődik, és arra is érdemes rámutatni, hogy e kutatás eredményei egy meghatározott helyszínről származó adatokat tükrözik. Az viszont kétségtelen, hogy vannak még olyan területek, ahol bőven figyelhetünk meg hiányosságokat.
Stílusos keretekből 2025-ben sem lesz hiány: 5 napszemüvegtrend férfiaknak
Mutatjuk is, hogy idén milyen napszemüvegek érnek meg egy próbát!
Alonso is aláírta ezt az őrületesen ritka Aston Martint
A DBR22-ből csupán néhány darab létezik világszerte, ez a példány viszont még ebben a mezőnyben is különlegesnek számít.
Soha nem fizettek annyit Kobe-ereklyéért, mint ezért a mezért
Kobe Bryant újoncmeze szerénytelen összegért talált gazdára, de még így is elmaradt az előzetes becslésektől.
Csendes kirúgás? Létezik, és talán téged is érint
Ha ezeket a jeleket tapasztalod, lehet, hogy már tőled is megválni készülnek a főnökeid.
Ez a kicsi méregzsák lesz minden idők legdrágább Renault-ja
Megnyílt az előrendelés a Renault 5 Turbo 3E elektromos hot hatchre, az árából viszont egy Porsche 911 Carrerát is kaphatnánk.
Az Adidas Samba már a múlt? Ez a cipő lehet az új sláger
Az egyszerű, minimalista cipő hatalmas siker, de most egy másik modell veheti át tőle a stafétát.