Napenergiával hajtva szelték át Marokkót egy SUV-val

Stella Terra a sivatagban
Forrás: Solar Team Eindhoven / Bart van Overbeeke és Rien Boonstoppel

Jármű

Bringával ingázni nemcsak gazdaságos, menő is

Stílus

Rég nem volt ilyen sima az arcom - Teszt: Braun Series 9 Pro+ 9565cc elektromos borotva

Promóció

Így lépi át az elektromos autózás korlátait a Porsche Taycan

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!

Promóció

Renault Scenic E-Tech, a család új kedvence

Promóció

Tökéletes parfümöt keresel a forró nyári napokra? Nézd meg összeállításunkat, hogy megtaláld kedvenc nyári illatodat!

Promóció

Kívül-belül élénk

Facebook
Twitter
Pinterest

A Stella Terrát annak szellemében építették holland egyetemisták, hogy a töltőhálózatot nélkülöző régiókban is használható legyen.

Bár az elektromos autók egyre nagyobb hatótávval és egyre gyorsabb töltési lehetőségekkel bírnak, azért továbbra is az egy töltéssel megtehető távolság, valamint a töltőhálózat hiányosságai jelentik a legnagyobb aggályokat. Az Eindhoveni Műszaki Egyetem, vagyis a TUE hallgatói azonban egy olyan SUV-t építettek, amelynek fejlesztésekor fontos szempont volt a kevésbé fejlett infrastruktúrával rendelkező területek lefedése.

A Stella Terra ezért napelemeket kapott a tetejére, és formáját is igyekeztek aerodinamikailag előnyösen kialakítani. A világ első napelemes offroad-járművének nevezett SUV a projektben résztvevők szerint nagy távolságokat is képes megtenni pusztán a napenergiára támaszkodva, vagyis ott is használható, ahol nem elég megbízható a villamoshálózat, és nem jó minőségűek a közutak. Ennek bizonyítására átszelték Marokkót, összesen mintegy ezer kilométert autóztak, és a Szaharában is csapattak.

Ne maradj le cikkeinkről, like-olj minket a Facebookon is!

Követem!
Stella Terra oldalról
forrás: Solar Team Eindhoven / Bart van Overbeeke és Rien Boonstoppel
Jól látszik, hogy a formatervezés vezérelve az aerodinamika volt

A csapat egyik munkatársa, a rendezvények szervezéséért felelős Thieme Bosman szerint az észak-afrikai ország változatos terepet és sokféle felületet kínált a tesztekhez. Napos időben úgy 710 kilométeres a Stella Terra hatótávja, ha pedig felhősebb az ég, mintegy ötven kilométerrel kevesebbet tud megtenni. Terepes körülmények között is elmegy nagyjából 550 kilométert. A várakozásokat messze felülmúlta, állításuk szerint harmadával hatékonyabbnak bizonyult az előzetes becslésekhez képest.

Stella Terra a homokban
forrás: Solar Team Eindhoven / Bart van Overbeeke és Rien Boonstoppel
Marokkóban sokféle felületen kipróbálhatták az autót

A csapat egyik munkatársa, a rendezvények szervezéséért felelős Thieme Bosman szerint az észak-afrikai ország változatos terepet és sokféle felületet kínált a tesztekhez. Napos időben úgy 710 kilométeres a Stella Terra hatótávja, ha pedig felhősebb az ég, mintegy ötven kilométerrel kevesebbet tud megtenni. Terepes körülmények között is elmegy nagyjából 550 kilométert. A várakozásokat messze felülmúlta, állításuk szerint harmadával hatékonyabbnak bizonyult az előzetes becslésekhez képest.

Szintén előnyként könyvelték el, hogy a viszonylag alacsonyan tartott tömegnek köszönhetően kisebb terhelést kap a futómű, és a sivatagi viszonyok mellett, laza talajon sem ássa el magát az autó. Egy átlagos, közepes méretű SUV-hoz képest hozzávetőleg 25 százalékkal sikerült könnyebbet alkotni, a Stella Terra 1200 kilogramm körül nyom. Ezt részben a napelemeknek hála tudták elérni, mivel ezek menet közben is biztosítanak töltést, vagyis kisebb akkumulátorcsomag is elegendő volt. A fiatalok mindent saját maguk terveztek, a nulláról kezdték, tehát nem valamilyen létező modell átalakításáról szólt a projekt. Legnagyobb nehézségük a kormányzással akadt, de végül sikerült beszerezniük a javításhoz szükséges alkatrészeket, és egy helyi műhelyben megoldották a problémát.

Stella Terra menet közben
forrás: Solar Team Eindhoven / Bart van Overbeeke és Rien Boonstoppel
Felülmúlta a várakozásaikat az eredmény

A TUE hallgatói már évtizedek óta kísérleteznek napelemes hajtással. A fő kihívást az jelenti, miként lehetne tanulmányaikat sorozatgyártásra alkalmassá tenni. Volt már ilyen próbálkozás, de az erre létrehozott cég becsődölt. Azonban nemcsak az a céljuk, hogy saját gyártást valósítsanak meg, hanem az autóipari szereplőket is szeretnék inspirálni.

Videók

Jármű

Bringával ingázni nemcsak gazdaságos, menő is

Stílus

Rég nem volt ilyen sima az arcom - Teszt: Braun Series 9 Pro+ 9565cc elektromos borotva

Promóció

Így lépi át az elektromos autózás korlátait a Porsche Taycan

Promóció

Renault Scenic E-Tech, a család új kedvence

Promóció

Tökéletes parfümöt keresel a forró nyári napokra? Nézd meg összeállításunkat, hogy megtaláld kedvenc nyári illatodat!

Promóció

Kívül-belül élénk

Kép
Szórakozás

Varga Barnabást megműtik, szerdán hagyhatja el a kórházat

Friss hírek érkeztek a skótok ellen súlyosan megsérülő csatár állapotáról.

Kép
Stílus

Rég nem volt ilyen sima az arcom - Teszt: Braun Series 9 Pro+ 9565cc elektromos borotva

A borotválkozás nagyon kényes kérdés: a nem megfelelő eszközökkel könnyen megvághatjuk magunkat, de a bőrirritáció is csak egy hajszállal kevésbé kellemetlen.

Kép
Jármű

Bringával ingázni nemcsak gazdaságos, menő is

Egy jól kiválasztott elektromos kerékpár segít leküzdeni a nehezebb akadályokat is, miközben sokkal gazdaságosabb, mint az autó.

Kép
Jármű

Szívfacsaró: új gazdát keres Paul Walker projektautója

A tragikus balesetben elhunyt színész barátjával közösen vette a Camarót, de soha nem tudták befejezni.

Kép
Stílus

Menő Omega Seamastert kapott a rúdugrás királya

A svéd Armand Duplantis a szám legnagyobb esélyese a párizsi olimpián is, kijár neki egy svájci luxusóra.

Kép
Tech

Mesterséges intelligencia tanítja randizni a kínai fiatalokat

A szerelmi tanácsadóknak ráadásul fizetnek is. Így vajon felpörög a házasságkötések száma?

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!