Promóció
Szöulban épül a világ legnagyobb küllő nélküli óriáskereke

Az elsődleges célja a szórakoztatás, de emellett jelképnek is szánják.
Fura dolog az óriáskerék. Van, aki imádja, más retteg tőle – és olyan is akad, aki éppen azért szereti, mert fél rajta, ettől kapja meg a szükséges adrenalinadagját. A világ legnagyobbja ebben a műfajban az Ain Dubai a maga 250 méteres magasságával, de a leghíresebbek között találjuk a cím korábbi birtokosaként a Las Vegas-i High Rollert, valamint a Singapore Flyert. A bécsi Prater Riesenradja a világ legrégebbi működő darabja, és a London Eye-t is nagyon sokan ismerik.
Na, de mi a helyzet a küllő nélküli óriáskerekekkel? Elsőre elég elborultnak tűnik már maga az ötlet is, mégsem példa nélküliek az efféle építmények. A jelenlegi leghatalmasabb a kínai Vejfangban működő Eye of Bohai, amely a maga 145 méterével nem sokkal marad el a hagyományos társaktól – amíg Dubaj be nem szállt a játékba, a vegasi például 168 méterrel volt csúcstartó. Most viszont Dél-Koreában akarják túlszárnyalni a vejfangi kereket.

A Seoul Ring nevű óriáskerék – ebből már azért ki lehet találni – Szöulban kap helyet, méghozzá a Haneul Parkban, nem messze a 2002-es foci-világbajnokságra épült Szangnam Stadiontól. Nem volt véletlen a helyszínválasztás, itt ugyanis nagyszerű lesz a kilátás a magasból, könnyen megközelíthetőé és jól illeszkedik a környék turisztikai infrastruktúrájába. Viszont szimbolikus jelentéssel is bír: az egységes Koreát jelképezi, ugyanis viszonylag közel lesz majd az észak-koreai határhoz.
Természetesen a műfajnak megvannak a maga nehézségei. Egyfelől egy nagyon erős, stabil szerkezetet kell kialakítani, ami a gyűrűn belüli merevítések nélkül is elég biztonságos. A kínai óriáskerék is úgy működik, hogy maga a váz nem mozog, csak körülötte a harminchat kocsi. Hasonló lehet majd a szöuli is, de a látványtervek alatt itt a kocsik egy átlátszó búra alatt suhannak majd. Igaz, ezekből a képekből sok minden még nem derül ki, nem egyértelmű például az sem, hogyan képzelik el a talajhoz való rögzítést. Mindenesetre a világ számos tájáról megkerestek már szakembereket, akikkel nemcsak a stabilitásról és a biztonságos üzemelésről, hanem a környezetbarát megvalósításról is egyeztetnek. Ez utóbbi kiemelten fontos a városvezetés számára: a Seoul Ringnek, vagy Szöul Gyűrűnek is helyet adó terület korábban szeméttelep volt, úgy 34 Kheopsz-piramisnyi hulladékkal. Azután viszont ökológiai parkká alakították, öt vidámpark üzemel rajta.

Az építkezés 2025-ben kezdődhet el, és a tervek szerint 2027-re el is készülnek vele. Harminchat kocsival számolnak, ahogyan a vejfangi Eye of Bohai is ennyivel rendelkezik, de itt nem 10-10, hanem 25-25 férőhelyes lesz mindegyik. Teljes kapacitáson közel 12 ezer embernek biztosít majd szórakozást naponta. A végére még egy érdekesség: angolul az óriáskereket Ferris wheelnek mondják, méghozzá George Washington Gale Ferris Jr. után, aki az 1893-as chicagói világkiállításra tervezte és építette az elsőt.
Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket Facebookon is!
Olyan magasra jutott ez a Porsche, ahol még nem járt autó
Egyetlen szárazföldi jármű sem mászott még fel olyan magasra, mint ez a módosított Porsche 911, ráadásul nem is Dakarról van szó.
Günzer Tamás lett az Év Bortermelője Magyarországon
A díj nem egy bor kiváló minőségének elismerését jelenti, hanem a több éven át tartó, kiemelkedő teljesítményért ítélik oda.
Soha nem volt ilyen drága az arany
Megdőlt a 2020-as csúcs, és további drágulás várható.
Filléres építés méregdrágán: Deus W650
A kultikus Deus egyik korai építését árverezte el a Bonhams aukciós ház.
Három egészen elképesztő új Breitling
Az autós vonatkozású Top Time sorozatba érkezett három tourbillonos modell.
Ismét betalált Szoboszlai a Liverpoolban
Küzdelmes mérkőzést nyert meg a Liverpool, a magyar középpályás a 94. percben lőtt a hálóba.