Te játszottál velük? 5 legendás stratégiai játék a 90-es évekből

Forrás: Steam / Xbox Game Studios
2024. április 20.
Szerző: Nesicz Máté

A stratégiai játékok aranykorának vitán felül a 90-es éveket tekintjük, ez az időszak számos felejthetetlen alkotással ajándékozott meg minket. Mutatjuk a kedvenceket.

1. Age of Empires

A játékot 1997-ben adta ki az Ensemble Studios, és kedvező kritikai fogadtatása mellett elképesztő népszerűségre tett szert rövid időn belül. Bő három év alatt 2,2 millió darabot adtak el világszerte, köszönhetően a műfaj akkoriban újnak számító megközelítésének is, mivel az addig jellemzően fantasy és sci-fi elemekre épülő játékok helyett történelmi alapokra fektették a hangsúlyt. A bonyolult játékmenetet egyszerű, de mégis komplex megoldásokra felváltó Age of Empires lehetőséget adott nekünk elképzelni, milyen lehet az ókor nagy hadvezérének lenni. Irányíthattuk többek között a perzsákat, görögöket, babilóniaiakat, köthettünk szövetségeket, szíthattunk háborús viszályokat, és természetesen a világuralmat is megcélozhattuk lehetőségként. Az 1999-ben kiadott második rész aztán mindenre rátett egy lapáttal, az ókori környezetet felváltották a középkorra, és máig az egyik legnépszerűbb játéknak számít az RTS-rajongók körében.

forrás: Steam / Xbox Game Studios

2. Railroad Tycoon

Talán nincs is olyan videójáték-rajongó, aki ne ismerne legalább egy "tycoon" névre hallgató alkotást. Sokak fantáziáját mozgatta meg gyerekként, vajon milyen is lehet vezetni egy mozdonyt. Listánk szereplője, annak is leginkább 1998-ban megjelent 2. része ennél jóval többet kínált nekünk. A MicroProse kiadó játékában saját vasúttársaságot irányíthattunk, a kereslet-kínálat elvét követve a legkülönbözőbb szállítmányokat juttathattuk célba általunk kiépített pályavonalakon. A játék nem volt könnyű, ügyesnek kellett lenni, hogy megtaláljuk az egyensúlyt a bevétel és a kiadások közt, hiszen olyasmikre kellett figyelnünk, mint az üzemanyag megfelelő pótlása, az aktuális gazdasági helyzet, karbantartás és még megannyi dolog, amiért főhet a feje egy vállalat igazgatójának.

forrás: Steam / 2K

3. Dune 2000

Bár Frank Herbert azonos című művével a Westwood Studios játékának nincs szoros kapcsolata a történet szempontjából, a világa hangulatát így is remekül húzza át a képernyőre a 98-ban megjelent RTS. A végtelenül letisztult sivatagos környezetével kontrasztban álló harci egységeink robusztus kinézete, és a fűszermezők kitermelése egyedülálló atmoszférát teremtettek akkoriban. Újdonságként az RTS-ek közt már több egységet is kezelhettünk egyszerre, valamint lehetőségünk volt irányítani az Atreides-, a Harkonnen- és az Ordos-házat is, ahol minden frakciónak megvoltak a különböző előnyei és hátrányai. A filmes franchise körül kialakult népszerűség miatt reméljük, hamarosan ismét elkészülhet egy hasonló játék, ami elrepít minket az Arrakis világába.

forrás: FirstPlays HD / Youtube

4. Red Alert

A Command & Conquer széria képviselőjeként a Red Alert 1996-ban jelent meg a Virgin Interactive kiadásában. Kritikai fogadtatása rendkívül pozitív volt, a kialakuló lelkes rajongótábor pedig odáig volt a játékmenetért és a remek hangulatot teremtő zenei aláfestésért. A történet egy alternatív univerzumban játszódott, ahol a Szövetségesek vagy a szovjetek oldalán kellett a győzelemért harcolnunk. Az újrajátszhatóságot növelte, hogy először ebben a játékban volt igazán markáns különbség a két frakció képességei között. A játékipar mérföldkövének számító RTS a maga korában olyan látványvilággal rendelkezett, ami órákra odatapasztott minket a képernyőhöz.

forrás: Steam / Electronic Arts

5. Heroes of Might and Magic

A sorozat rajongói a mai napig úgy látják, ez a valaha volt legjobb körökre osztott stratégiai játék. A 3DO stúdió által 1996-ban kiadott második rész volt az, ami globálisan ismertté tette a szériát, holott technikailag csak az első rész feljavított grafikájú változata volt. A történet lényege egy királyság irányítása, de ahogy a cím is utal rá, a játék esszenciáját a hősök és azok fejlődése adta. A kampány során elsődlegesen azt kellett eldöntenünk, hogy jók vagy rosszak akarunk lenni, ezen belül pedig 6 frakciót választhattunk magunknak, akik a lovag, barbár, boszorkány, hadúr, nekromanta és varázsló voltak, mind más-más képességgel. Bár szintén nehéz volt, egy-egy jó döntésünk, győztes harcunk után megkaptuk azt a katartikus, euforikus élményt, amiért beleszerettünk ezekbe a játékokba.

forrás: Norovo / Youtube