Megelőzhető hibák okozzák a legtöbb lerobbanást

Forrás: Marc St / Unsplash
2024. március 18.
Szerző: Lendvai Zsolt

Az esetek csaknem felét az indítóakkumulátorral kapcsolatos problémák idézik elő, legalábbis Németországban.

Az autózásban a legrosszabb, amikor tehetetlenül ott toporgunk az út szélén, várva a segítségre, mert lerohadtunk. Szerencsére ilyenben nem gyakran volt részem, még régen egy tesztautóval kaptam úgy defektet, hogy csak defektjavító volt a csomagtartóban. Ezt leszámítva inkább én ugrok be olykor menteni valaki mást. A mai modern autóknál már amúgy is nehéz bármit a helyszínen orvosolni, se szerszám, se ismeretek nincsenek hozzá a legtöbbeknél.

A német autóklub, vagyis az ADAC minden évben nyilvánosságra hozza lerobbanási statisztikáit, vagyis közli, milyen problémák miatt riasztották a legtöbbször a Sárga Angyalt. A 2023-as adatokból kiderül, hogy több mint 3,5 milliószor kértek segítséget a németországi autósok, vagyis durván 9 másodpercenként csörrent meg a telefont. Viszont az esetek zömében megelőzhető lett volna a baj.

A számok ugyanis azt mutatják, hogy a lerobbanások, az otthontól távol ragadások közel fele, pontosan 44,1 százaléka az indítóakkumulátorral kapcsolatos problémákra vezethető vissza. Persze előfordulhat hirtelen akkuhalál is, de ha időnként ellenőriztetnénk – célműszerrel pár perc alatt megvan –, vagy magunk ellenőriznénk az aksinkat, akkor nagyon sok ilyen kellemetlenség kiszűrhető lenne már előre.

A második leggyakoribb a motorral kapcsolatos hiba a maga 22,8 százalékával. Ide nemcsak – és vélhetően nem elsősorban – a tényleges mechanikai problémákat sorolják, hanem a motorvezérléssel, a befecskendezéssel és a gyújtással összefüggő rendellenességeket is. Sőt, a különféle vonatkozó szenzorok, érzékelők meghibásodását is, továbbá az villany- és hibridautók nagyfeszültségű rendszerének nyűgjeit.

Dobogóra fért még 10,5 százalékkal az elektromos rendszerek lehasalása: lehet szó a generátor haláláról, az önindító letérdeléséről, de még akár a világításról is. Ennél is kisebb, 8,8 százalékos a gumikat, kerekeket érintő gondok aránya, 7,1 százalékot tettek ki a kulcsokkal, zárakkal, indításgátlóval összefüggésbe hozható meghibásodások, végül pedig 6,9 százalékkal zárja a sort a változatos és rejtélyes egyéb kategória – ebbe a kaszni, a kormányzás, a fékrendszer és a futómű is beletartozik.

Érdekesség, hogy ebből a rengeteg riasztásból mindössze 30009-et tettek ki a tisztán elektromos autók, viszont arányaiban igen jelentős, ötvenszázalékos az ugrás az egy évvel korábbi statisztikához képest. Amúgy itt és a hibrideknél (összesen 43565 segélykérés) egyaránt az indítóaksi volt a legjellemzőbb hibaok.

(A borítókép illusztráció.)