Rájött, hogy szennyező, eladja magángépét az üzletember

Forrás: Andre Wadman / Wikimedia Commons
2023. május 31.
Szerző: Lendvai Zsolt

A dollármilliomos Stephen Prince úgy döntött, a Cessna 650-esnek mennie kell.

Viszonylag forró téma, hogy miként alakul át az autóipar: egyre hangosabbak azok a vélemények, amelyek a környezetterhelés miatt bírálják a belső égésű motoros járműveket, és sorra jönnek ki az elektromos átállással kapcsolatos határidők. Sokkal kevesebb szó esik viszont a luxusjachtokról és magánrepülőgépekről, pedig ha belegondolunk, ezek sokkal kevésbé szükségesek a mindennapok megoldásához, egy szűk kör kikapcsolódását vagy érdekeit szolgálják, miközben méreteik hatalmasak, fogyasztásuk irdatlan. Egyszóval, egy főre eső károsanyag-kibocsátásuk sem elhanyagolható.

Erre ébredt rá Stephen Prince georgiai üzletember is, aki a magánrepülős közlekedést a kokainhoz hasonlította: szerinte ez is függőséget okoz, aki pedig erre nincs felkészülve, inkább bele se kezdjen a röpködésbe. Ő maga egy Cessna 650-essel utazgatott egyre többet és többet, márpedig egy ilyen gép óránként akár bő 900 liter üzemanyagot is benyel, vagyis finoman szólva sem takarékos és környezetkímélő az üzemeltetése. Prince szerint ezzel kábé tízszer nagyobb karbonlábnyomot produkált, mintha egy nagyobb légitársaságnál vett volna jegyet az első osztályra.

Mindamellett, hogy az első osztály sem olyan hitvány dolog, nyilván a magángép kényelemben többet tud, és az sem utolsó szempont, hogy nem kell menetrendekhez igazodni. Ezt viszont Prince a jelek szerint már el tudja engedni, hiszen úgy döntött, megválik a Cessnától. Ez amúgy már nem az első magángépe: egy Mitsubishi MU-2 volt a kapudrog, amit egyik barátjával közösen vettek meg, de mivel nem mindig tudták összeegyeztetni a naptáraikat, hamar váltott egy Cessna 560-ra, azt követte a mostani 650-es.

A felmérések szerint egyébként a magánrepülő-tulajdonosok vagyona jellemzően (nem átlagról, hanem mediánértékről van szó) 140-190 millió dollár, tehát 47-64 milliárd forint. A 2021-es adatok szerint amúgy a repülésből származó összes károsanyag-kibocsátás feléért a Föld lakosságának mindössze egy százaléka felelős. A magánrepülők éves szinten 37,1 millió tonna üvegházhatású gázt termelnek.

Nyitókép: Cessna 650 Citation III, illusztráció