Az autókba márpedig kellenek az igazi, fizikai gombok

Forrás: F.J. Jimenez / Getty Images
2024. március 8.
Szerző: Lendvai Zsolt

Az érintőképernyők uralmának egy új szabályozás szabhat gátat Európában.

Bizonyos funkcióknak mindenképpen fizikai gombokkal vezérelhetőnek kell maradniuk annak érdekében, hogy az adott autó a legmagasabb biztonsági osztályzatot kaphassa meg Európában. A háttérben legalábbis már zajlik az új szabályozás kidolgozása, a rendelkezés valamelyest szigorúbb feltételekhez kötné az EuroNCAP ötcsillagos minősítését.

Igaz, egyelőre tényleg nagyon alapvető funkciókról van szó, mint az irányjelzés, az elakadásjelző ki- és bekapcsolása, az ablaktörlő-mosó berendezés vagy a segélyhívó. Ezeket az EuroNCAP friss tervezete szerint a jövőben nem lehet érintőképernyőre költöztetni – vagyis persze lehet, de azzal kapásból elbukja a legjobb értékelést az adott autó a törésteszten. A tervek szerint 2026-tól lép életbe a változás, ami nem jelent tilalmat.

Mindezek mögött az a gondolat áll, hogy visszaszorítsák a vezető figyelmét elterelő tényezőket. Az utóbbi években szinte minden gyártó az érintőkijelzők felé mozdult el, sokan akár gyakran használt funkciókat is oda helyeztek át, márpedig ez arra készteti a sofőröket, hogy levegyék a szemüket az útról – ez nyilván balesetveszélyes.

Természetesen nagyon sok autóban leginkább nem is ezek, hanem inkább a klímavezérlés, az ülésfűtés, vagy akár a rádió kezelőszervei kerülnek be az infotainment menüjébe. Azt pedig két évvel ezelőtt a svéd Vi Bilägare autós újság munkatársai tesztelték le, mennyivel több időt vesznek igénybe ugyanazok a beállítások touchscreenen, mint fizikai gombokkal. Az eredmény azt mutatta, hogy egy régi, kizárólag valódi gombokkal felszerelt Volvo 306 métert tett meg, amíg a sofőr befejezte a meghatározott feladatokat. Ezzel szemben a legjobb érintős adat 400 méter fölötti, a legrosszabb pedig 900 méternél is több volt.