7,2 milliárdot érhet a Ferrari mesterötöse

Forrás: RM Sotheby's
2024. március 17.
Szerző: Lendvai Zsolt

Big Five: öt különböző korszak, öt fantasztikus sportautó. Külön-külön is értékesek, de vajon lesz-e, aki kifizeti mindet?

Ha Ferrarikról van szó, a Big Five öt egymást követő zseniális sportkocsit takar, ha úgy tetszik, öt szupersportautót, amelyek egymásnak adták a stafétát az olasz gyártónál. Az első a 288 GTO volt 1984-től, amelyet a legendás B-csoport versenyeire szántak, homologizációs céllal legalább 200 darabot kellett gyártani utcai kivitelben, végül 272 készült, egy éven belül gazdára is talált mind. Két IHI turbóval fújták meg a 2855 köbcentis V8-ast, amely így 400 lóerőt tudott közúti változatban.

Ezt követte az F40 1987-ben, amely még brutálisabb, még bitangabb lett. A motort átemelték az elődből, de megnövelték a lökettérfogatot, két turbóval 478 lóerőt hoztak ki belőle. Ezeknek a lovaknak kompozit műanyag kasznit kellett mozgatniuk, és minden elektronikától tartóztatták magukat az olaszok, még egy nyamvadt blokkolásgátlót sem építettek be. Kőkemény autó volt ez, kőkemény embereknek, mindössze 1311-et szereltek össze.

Az F40-et 1995-ben váltotta az F50, amellyel a márka ötvenéves évfordulóját ünnepelték. Ebbe már turbós V8 helyett szívó V14 került, 4,7 literrel és 520 lóerővel. Nagyon sok technikai megoldást egyenesen a versenysportból vettek át. Csupán 349-et gyártottak, aztán 2002-ben átvette a helyét az Enzo, szintén F1-es technikával, ami többek közt a váltót és a karbon-kerámia fékeket illeti. Hatliteres V12-ese 660 lóerővel üvöltött, a gyártás 498 példány után állt le. Utódja a szintén Formula–1-es gyökerekből táplálkozó, hibridhajtású LaFerrari lett. Ez az úgynevezett HY-KERS rendszert használta, amelynek középpontjában 6,3 literes V12 állt, a rendszerteljesítmény 963 lóerő lett. 499-et csináltak belőle.

Na, de a lényeg: ezek az autók egyenként is nagyon ritkák, elképesztően különlegesek, és bármilyen autógyűjtemény központi darabjai lehetnének. Az RM Sotheby’s viszont most egyszerre mind az ötből kínál egyet-egyet eladásra, típustól függően 2,75 és 4,25 millió dollár közötti bevételeket remélve. Ám ha valaki egyben elviszi mindet, az a becsértékek felső határán számolva kábé 20 millió dolláros, azaz durván 7,2 milliárd forintos buli lenne. Az árverést május végén, június elején tartják, itt pedig mindegyik autóról rengeteg képet lehet látni.

Gyönyörködj az öt csodás Ferrariban:

Nézd meg a galériánkat - 24 kép
Ferrari Big Five - öt szupersportautó