Ez a motor nagyon sok sikert hozott a McLarennek

A TAG-Porsche V6-os turbómotorját az 1983-as szezon végén vetették be, majd több világbajnoki címet is nyertek vele.
A Formula–1-ben elsőként a Renault kísérletezett turbómotorokkal: 1977-ben, a Brit Nagydíjon vetették be először az EF1 kódú, 1,5 literes V6-ost. A következő években aztán más csapatok is elkezdtek nyitni a feltöltött motorok felé. A McLaren az 1983-as évadot még háromliteres Ford-Cosworth-féle V8-assal kezdte meg, de már a TAG-Porsche TTE PO1-es jelzésű 1,5-ös, turbós, 90 fokos hengerszögű V6-osával zárta. Igen jól is sikerült ez az egység, ugyanis pár esztendőn belül két konstruktőri és három egyéni vébécímet (Niki Lauda egyet, Alain Prost kettőt) nyertek vele.
Most éppen egy ilyen motort kínálnak eladásra a Bonhams aukciósháznál. Azt nem tudni, pontosan mely versenyeken használták ezt a konkrét darabot, így az is rejtély, melyik pilóta autójában dolgozott. Abban az időszakban Niki Lauda, Alain Prost, John Watson, majd Keke Rosberg és Stefan Johansson is vezetett a McLarennek, tehát van néhány lehetőség. Annyi biztos, hogy összesen 40 ilyen motor készült, ez pedig a 25. volt a sorban.

Az istálló egyébként úgy lyukadt ki a Porschéhoz, hogy az akkori csapatfőnök, Ron Dennis a többi alakulat biztató turbómotoros eredményei nyomán elkezdte keresni a megfelelő partnert, aki nekik is fejlesztene egy ütőképes motort. Mivel a Porsche addigra már komoly tapasztalatokkal bírt a területen, logikus volt velük szerződni. A költségek fedezésére pedig a TAG-ot, azaz a Techniques d'Avant Garde-ot sikerült bevonni.
A végeredmény egy 1496 köbcentiméteres, 90 fokos hengerszögű V6-os lett, alumínium blokkal és hengerfejjel, hengerenként négy szeleppel, elektronikus befecskendezéssel. Korai változata is 11800-ig forgott, 725 lóerőt tudott, a további fejlesztésekkel azonban edzésbeállítások mellett 1075 lovas volt, de versenyre hangolva is 870 ló körül teljesített. A 68 futamból, amelyeken bevetették, 25-öt megnyertek vele. A McLaren 1988-ban Hondára váltott, de ez nem jelentette a sikerkorszak végét: az RA168E jelű turbómotorral is domináltak, a bajnokságot Ayrton Senna nyerte meg nekik csapattársa, Alain Prost előtt.
Tavaly év elején egyébként már cserélt gazdát egy TAG-Porsche V6-os, akkor valaki 14 millió forintnak megfelelő összeget szurkolt le érte. A képek tanúsága szerint ez most egy másik példány, az aukció szervezői szerint kissé hiányos és használati nyomokat sem nélkülöző állapotban. Úgy 7-8 millió forintnyi bevételre számítanak érte.
Semmi extra részlet, szimplán csak klasszikus! Daniel Craig egy szett erejéig visszatért James Bond stílusához
Daniel Craig annak ellenére, hogy egy ideje már maga mögött hagyta a 007-es karakterét, azért nem teljesen vetette el a klasszikus megjelenések lehetőségét.
Ha a pénz nem számít: ezek a legdrágább autók a magyar piacon
Ezeknek a különlegességeknek az árából akár egy egész flottányi hétköznapi autót is megvehetnél. De ezekre sokkal jobban lehet vágyni.
Az Oscar parádés mesterötöse: csak három filmnek sikerült
Az Oscar-díj történetében van pár emlékezetes tarolás, de az öt főkategóriát csak három produkciónak sikerült megnyernie.
Fókaként énekel Seal ebben a bizarr reklámban
Egyik legismertebb slágerét költötte át a Mountain Dew kedvéért az idei Super Bowlra.
Ezt nézi majd a fél világ: a legjobb Super Bowl-reklámok
A cégek vagyonokat fizetnek azért, hogy az év egyik legnagyobb sporteseményén reklámozzanak. Akkor már a szpot sem lehet akármilyen.
Életük baklövése? Színészek, akik visszautasítottak egy Oscar-díjas szerepet
Ezeknek az Oscar-díjas filmeknek a sorsa egészen másként is alakulhatott volna!