Promóció
Így nyomta le egy gyógyszergyár a luxus-óriást

A fogyást ígérő gyógyszerek gyártója így nőtt a legnagyobb luxusmárkákat tömörítő óriás fölé, és lett Európa legdrágább cége.
Az LVMH csoport volt Európa legértékesebb tőzsdén jegyzett vállalta, de idén szeptemberben elvesztette eddig biztosnak hitt helyét. A kihívó, Novo Nordisk gyógyszergyár portfóliója nem is állhatna messzebb a Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH) csoport luxus termékeitől, ám ha közelebbről vizsgáljuk, a végfelhasználóik közel azonosak. De hol a kapocs?
Idén augusztusban lódult meg nagyon a Novo Nordisk piaci kapitalizációja, azaz a vállalat forgalomban lévő részvényeinek teljes piaci értéke, amikor kutatások kimutatták, az Ozempic és Wegovy névre hallgató, ugyanazt a hatóanyagot tartalmazó készítményekkel hatékonyan lehet fogyni. Erre tett még egy hatalmas lapáttal, amikor bejelentették, hogy az Egyesült Királyságban, Európa egyik legelhízottabb országában is forgalmazni fogják a Wegovy-t, ezzel már öt kulcsfontosságú piacon értékesítve a gyógyszert. Szeptember elsején 428 milliárd dollárra rúgott a Novo értéke, ezzel beelőzve a 419 milliárdos LVMH-t, akik a kínai piac körüli aggodalmak miatt vesztettek lendületükből. A Novo azóta 452 milliárdnál jár, jóval meghaladva anyaországának, Dánianak 400 milliárd dollár körüli GDP-jét, miközben az LVMH tovább esett, egészen 364 milliárdig, a cikk írásakor.

Hiába cukorbetegeknek készült, Anglia is azzal a reménnyel engedélyezte a Wegovy-t, hogy súlyosbodó elhízási problémáikat mérsékelje. Mind az Ozempic, mind a Wegovy 2. típusú diabétesz kezelésére készült, ám annyira hatékonyan csökkentik az étvágyat, hogy Amerikában hamar olyan toplistás celebek kedvenc fogyós csodaszere lett, mint Elon Musk vagy Amy Schumer. A gyógyszer terjedése odáig fajult, hogy az Egyesült Államokban komoly hiány lépett fel, a cukorbetegek már nem tudtak hozzájutni, a tehetősek pedig átjártak Mexikóba feltölteni készleteiket, amíg lehetett. És itt a két kapocs: aki ezeket a költségeket megengedheti magának, az jó eséllyel az LVMH csoport vásárlója is egyben.
Hamar beleállt a Novo is készítményük új felhasználási módjába, az Egyesült Királyságba már egyenesen fogyasztószerként kerül be, de Amerikában már régóta ódákat zengenek étvágycsökkentő hatásáról a reklámok. Olyan szintű hullám indult el az Egyesült Államokban, ami akár 3%-os csökkenést is okozhat az üdítők, pékáruk és sós ropogtatnivalók piacán a Morgan Stanley szerint. De nem csak az olyan nagyvállalatok, mint a Walmart üzletlánc érzik már most a változást, legnagyobbat a gyógyszerhez hozzájutni képtelen cukorbetegek buknak.
Mivel sem az Ozempic, sem a Wegovy nem célzottan fogyasztószerként készült, így fejlesztése során nem sok figyelmet fordítottak arra, milyen hatással van a gyógyszer használata nem cukorbetegekre, ezt lényegében most teszteli saját magán minden fogyni kívánó. Az amerikai Élelmiszer és Gyógyszer Engedélyeztetési Hivatal (FDA) a napokban adta ki jelentését, amely alapján frissíteni kell ezen készítmények betegtájékoztatóját és figyelmeztetni kell a felhasználókat az esetleges komplikációkra. Szintén aggasztó a gyomorhűdés esetleges előfordulása, ami a gyomor normál funkciójának, a táplálék továbbításának zavara. Amiatt, hogy ezt a lehetséges mellékhatást nem tüntették fel, jelenleg is zajlik egy per Amerikában a Novo Nordisk ellen. A befektetők viszont továbbra is lelkesek: az elhízás elleni gyógyszerek piaca jelenleg 2,4 milliárd dollárt hoz világszerte, ami a Morgan Stanley becslése szerint 2030-ra elérheti az 50 milliárd dollárt is.
A Mikulás meghozta az új Suzuki Swiftet!
A magyar piac egyik kedvenc kisautója immár a hetedik generációval folytatja.
A legmegbízhatatlanabb autók toplistája
Az autó az ingatlan után sokaknak a második legnagyobb értéke, ezért is nagyon bosszantó, ha mindig baj van vele.
Erre a ralis filmre vágytunk, csak nem tudtunk róla
A Race for Glory: Audi vs. Lancia zseniálisnak ígérkezik, a legendás B csoport dicsőségét és megpróbáltatásait idézi fel.
150 év után először kelt ki vadon élő kivi Új-Zéland fővárosában
A behurcolt ragadozók miatt a vadon élő kiviket a kihalás fenyegeti.
Miért vadult meg a világ másodjára is egy műanyag tokos órától?
A Moonswatch sikerét ugyan nem sikerült megismételni, de a Swatch második, Blancpainnal közös kollaborációja is nagyot szólt.
A sztárok egyik klasszikus kedvencét most szuperkedvezményesen vásárolhatod meg
A vörös szőnyeges események egyik főszereplőjéből a te gardróbodban sem árthat egy darab.