Négy motor, hegyomlásnyi nyomaték: itt az elektromos G osztály

Forrás: Mercedes-Benz
2024. április 25.
Szerző: Lendvai Zsolt

Sok szempontból a német prémiummárka egyik legizgalmasabb modellje a G, naná, hogy ebből is készült villanyhajtású.

Igen érdekes utat járt be a Mercedes-Benz G osztály, már ami az autó elsődleges felhasználási körét illeti. Már ránézésre is egy robusztus őslény, katonai gyökerekkel rendelkezik, és tényleges terepképességekkel bír. Mégis kisebbségben vannak talán azok, akik valóban letévednek vele az aszfaltról: manapság sztársportolók és zenészek, politikusok és üzletemberek döntenek mellette. A csúcsot jó ideje az éppen aktuális AMG-változat jelenti. Azonban régóta lehetett már tudni, hogy G osztályból is készül tisztán elektromos változat. Hát, most megérkezett.

A belső égésű motoros modellekhez hasonlóan ez is létraalvázra épül, amiből azért már következtethetünk arra, hogy továbbra sem engedik el a terepjárást a divat kedvéért. Viszont ezt az alvázat megerősítették, és elöl független, hátul De Dion-futóművel szerelték. Kívülről megmaradt a szokásos, baltával faragott karakter, de miért is változtattak volna drasztikusan egy olyan formán, ami időtálló és népszerű? Elöl azért a maszk árulkodik a villanyhajtásról, hátul pedig a pótkerékburkolat helyett egy négyszögletű dobozt találunk, benne a töltőkábellel és más kellékekkel – igaz, ez feláras.

forrás: Mercedes-Benz
A terepet ezzel sem kell majd kerülni

Belül a típusra jellemző kerek szellőzők és kapaszkodók megmaradtak, ezekkel éles kontrasztot mutatnak a képernyők: a vezető előtt egy 12,3-as digitális műszeregység található, ezzel egybeolvad az azonos méretű központi érintőkijelző. Opcionálisak a hátsó utasok szórakoztatásáról gondoskodó 11,6 colos monitorok. Szintén extraként akár fedélzeti kamerát is kérhetünk. Érdekesség a kiterjesztett valóság alkalmazása, amit akár a navigációban is megtapasztalhatunk, ugyanis a központi képernyőn a valódi élőképre helyezi rá a rendszer az utasításokat. De az AR-funkció a terepezésbe is besegít.

Ami a technikát illeti, kerekenként egy, vagyis összesen négy állandómágneses szinkronmotor hajtja a G osztályt, 587 lóerő a rendszerteljesítmény, és egészen brutális, 1064 newtonméteres a nyomaték. Fogyasztása azért nem szerény, 27,7-30,3 kWh száz kilométerenként a WLTP-norma szerint, vagyis az ígéretek szerint a 116 kWh-s nettó kapacitású akkucsomagból 434-473 kilométeres hatótáv jön ki. Az AC-töltés legfeljebb 11 kW-s teljesítménnyel lehetséges, de DC-n akár 200 kilowattal is lehet gyorstölteni, ha van honnan. Tízről nyolcvan százalékra akár 32 perc alatt fel lehet pumpálni a szintet.

forrás: Mercedes-Benz
Ilyen egy prémium terepjáró belseje

Elég izgalmas részlet, hogy megfelelő talajviszonyok esetén akár egy helyben is meg tud fordulni az elektromos G, emellett az Offroad-Crawl funkció afféle terepes tempomatként tud működni. Gázlómélysége 85 centiméter, ami tizenöt centivel több a belső égésű motoros verzióknál, az akkumulátorcsomag házát pedig alulról 2,5 centiméter vastag borítás védi a sérülésektől. Persze az autó összességében egyáltalán nem könnyű, üresen is 3,085 tonnát nyom, a 415 kilós terhelhetőséggel éppen befér a 3,5 tonnába.

A teljesen elektromos G osztályt az előzetes várakozásokkal ellentétben nem EQG-nek hívják, hanem G 580 EQ Technológiával a becsületes neve. A hírek szerint indulóára 200 ezer euró, azaz közel 80 millió forint lesz, de erről még hivatalos információ nincs, illetve ez elvileg az Edition One kivitelre vonatkozik, később ennél olcsóbb variánsok is lesznek.

Nézd meg jól a galériában!

Nézd meg a galériánkat - 120 kép
Mercedes-Benz G 580 EQ Technológiával