Változó szelepvezérléses Hayabusát szabadalmaztatott a Suzuki

Hayabusa
Forrás: Suzuki

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!
Facebook
Twitter
Pinterest

A legújabb szabadalmi rajzukon a Hayabusa motorja látható egy olyan változó szelepvezérléssel, mint amit a GSX-R1000-nél is használtak.

Noha közeledik a Hayabusa 25. évfordulója, a legújabb szabadalmukat még biztosan nem fogjuk 2024-ben gyártásban látni - pedig éppen az a lényege, hogy látható és érezhető előnyöket hoz a lehető legalacsonyabb gyártási költségek mellett.

Ne maradj le cikkeinkről, like-olj minket a Facebookon is!

Követem!

Az első Hayabusát 1999-ben dobták piacra, 2008-ban leplezték le a második generációt, majd 2018-ban elkaszálták a modellt, amely csak 2021-ben tért vissza. Noha az első és a harmadik generációt bő húsz év választja el, a vázuk ránézésre azonos, és a motor alapjai is megegyeznek, igaz, 1299 köbcentiről szép lassan 1340 köbcentire hízott, és lényegében minden pontján alakítottak és fejlesztettek, a szeleprugók kialakításától kezdve az olajozófuratok irányán át egyészen a menetek kialakításának technológiájáig. A Hayabusa ugyanis erről szól: az apró műszaki részletek végtelen tökéletesítéséről. És ugyanezt a gondolkodásmódot látjuk viszont a Suzuki legújabb szabadalmán, melyen a Hayabusa motorjának a változó szelepvezérlésű változata köszön vissza.

Kép
forrás: Suzuki

Nem ez a Suzuki első változó szelepvezérlése, már a 80-as évek végén és a 90-es évek elején is használtak ilyen megoldást a GSF400 és az RF400 modelleknél, majd szintén változó szelepvezérlést vetettek be a GSX-R1000-nél 2017-ben. Ez utóbbival mentem a megjelenésekor, és akkor azt éreztem, hogy egyszerűen sehol nem akar elfogyni, és simán előfordult, hogy egy tombtetőn 190-es tempónál hirtelen elkezdett kifutni a horizont a látómezőmből, és kellett neki egy kis hátsó fék, hogy visszaejtse az első kereket. Azóta már szinte minden kilós sportmotor többet tud, mint az L7-es GSX-R1000 202 lova, de az abban a pillanatban igen meggyőző volt.

A Hayabusa harmadik generációja ezzel szemben éppen azért volt érdekes, mert a csúcsteljesítménye szerényebb lett, mint az előző generációé, viszont annyira kifinomult és tökéletesre dolgozott motor lett, hogy az általános kellemessége és minőségérzete igen magasan kilóg a Suzuki palettájáról. Maga a szupergyors sport-túra motorok koncepciója 2021-re értelmét veszítette, hiszen kényelmes túraendurók is gyorsabban mennek, de ha valakinek van érzéke a mechanikai kifinomultsághoz, az érteni fogja, hogy mégis miért van helye a Hayabusának a világban.

Kép
forrás: Suzuki

Ezt a nagyon kifinomult motort fogják a tervek szerint egy változó szelepvezérléssel tovább fejleszteni - maga a VVT rendszer egyébként sok újdonságot nem hordoz, ugyanazt a megoldást látjuk, mint a GSX-R1000-nél, vagyis olajnyomást vezetnek a vezérműtengelyhez, amely néhány fokkal elállítja a szívóoldali veztengelyt. Ezzel a megoldással biztosítják, hogy közepes és magas fordulaton is ideális töltéscserével, vagyis a lehető legjobb hatékonysági fokon üzemeljen a motor. Ezzel duplán nyernek: javul a nyomaték és a teljesítmény a teljes fordulatszám-tartományban, illetve csökken a fogyasztás, javul a károsanyag-kibocsátás.

Jogos a kérdés, hogy ha sem a motor, sem a vezérlés nem új, akkor mit kell szabadalmaztatni? A rajzokat megnézve az látszik, hogy a VVT működtetése az új, vagyis egy számítógépvezérelt léptetőmotor nyitja-zárja az olajcsatornát, amelyet ráadásul nem a hengerfejnél helyeznek el - ugyanis akkor újra kéne tervezni a vázat, ami rendkívül sok fejlesztési költséggel járna -, hanem a hengersor oldalához kerül, így nem kell sem a kartert, sem a hengerfejet áttervezni.

Kép
forrás: Suzuki

A megoldás azért jó, mert így megkapjuk a változó szelepvezérlés előnyeit, miközben minimalizálják a szükséges új alaktrészek számát, ezzel együtt az új gyártószerszámokat is.

A Suzuki a motorjait rendkívül megfontoltan fejleszti, így ez a VVT rendszer sem valószínű, hogy pár éven belül megjelenne, sőt, az sem biztos, hogy a Hayabusában fog debütálni - simán lehet, hogy egy teljesen másik modellel vezetik majd be.

Kép
forrás: Suzuki

Videók

Kép
Tech

Jön a svájci bicska, amiből hiányzik a kés

A Victorinox érdekes lépésre szánta el magát, de azért nem kell félni, maradnak a hagyományosabb változatok is.

Kép
Szórakozás

Amikor a csodalámpa nem mese: milliókat nyert egy pár

Egy kincskereső játékba szálltak be, amelynek végén rá is találtak a hatalmas nyereménnyel járó lámpásra.

Kép
Szórakozás

10 párharc a fociban, ami túlmutat a puszta rivalizáláson

Már hetekkel a meccs előtt izzik a levegő a csapatok háza táján

Kép
Tech

7 retró platformjáték, amit imádtunk!

Egytől egyig zseniális alkotások, ezért még ma is érdemes őket elővenni, ha nosztalgiázni támad kedvünk.

Kép
Szórakozás

Emlékszel még Crazy Frogra? Ennyi pénzt termelt az idegesítő béka

A legtöbbünknek az a bizonyos Axel F-feldolgozás jut eszébe erről az animált figuráról, ami amúgy nem is béka. De mi az igazi sztorija?

Kép
Szórakozás

Sörkülönlegességgel ünneplik a legyőzhetetlen Arsenalt

A csapat veretlenül nyerte meg a 2003-2004-es Premier League-et, sőt 2003 májusa és 2004 októbere közt 49 meccset vívott meg vereség nélkül.

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!