Promóció
A CD annyira haldoklik, hogy a vinyllemez beelőzte

1987 óta először történt ilyen, a vinyl igazi reneszánszát éli.
Néhány évvel ezelőtt rám tört a késztetés, hogy márpedig nekem lemezjátszó kell. Miközben Teslát szerettem volna, a nagyszülőktől kikönyörögtem a náluk már nagyon régóta nem használt RFT Ziphonát, ami mondjuk gyári állapotban, saját hangszóróival kissé dobozhangon szól. Párhuzamosan vettem egy kollégista sráctól egy kicsit pimpelt Videotont. Lemez is van jócskán, többségében hatvanas-nyolcvanas évek közötti rock és blues. Valamiért aztán mégse hallgattam sokat ezeket az utóbbi időben, az viszont feltűnt, hogy a legtöbb műszaki bolt kínálatába visszaszivárogtak a lemezjátszók.

Mondjuk van is mit lejátszani velük, ugyanis az Amerikai Hanglemezgyártók Szövetségének (RIAA) éves beszámolója szerint tavaly a vinyllemezek eladásai durván megelőzték a CD-ket: 41 millió kelt el előbbiből, utóbbi megállt 33 milliónál. Persze amerikai számokról van szó, de az igen beszédes, hogy 1987 óta először fordult elő, hogy nem CD-ből ment el több. Miközben ez a műfaj egyre inkább haldoklik, és 18 százalékos volt a visszaesés az egy évvel korábbihoz képest, addig a vinyl reneszánszát éli, az értékesítések tizenhat esztendeje folyamatosan emelkednek, a belőlük származó bevételek 17 százalékkal nőttek egy év alatt. Ez az összes kézzel fogható zenehordozó – azaz nem stream vagy letöltés – árának háromnegyedét teszi ki.

De nemcsak a tengerentúlon jellemző ez a folyamat. Nemrég az Entertainment Retailers Association (ERA) hozta nyilvánosságra, hogy az Egyesült Királyságban is hasonló a helyzet, de egyértelműen emelkedő pályán vannak a vinylek Németországban, Japánban, illetve Dél-Koreában is. Az okok összetettek. A vájt fülűek szerint szebben szólnak, részletgazdagabbak ezek a felvételek, másoknak meg simán csak a nosztalgiát jelenti, fiatalkorukat idézi ez a fajta zenehallgatás.

A 2022-es – amerikai – toplista élén egyébként Taylor Swift áll, az ő lemezeiből 1,7 millió talált gazdára. A legnépszerűbb új, Midnights című albuma lett 945 ezerrel, de hat másik is bekerült a legjobb negyvenbe. A friss Swift-albumot a második helyen Harry Stilestól a Harry's House, a harmadikon Olivia Rodrigótól a Sour zárta a tavalyi esztendőt. Michael Jackson Thrillere a kilencedik, a Beatles Abbey Roadja a tizedik volt. Az offline marketinggel foglalkozó Oppizi kutatása szerint új lendületet kapott az Oscar-jelölt életrajzi filmmel Elvis Presley is. A cég tíz népszerű amerikai előadó eladásait vizsgálta, náluk a Király az első helyezett, összesítve már 320 millió fizikai adathordozón értékesített albumnál jár, amiből 212 millió volt vinyl.

Az viszont szintén jól látszik az RIAA adataiból, hogy az összes fizikai zenehordozó még együtt is csak tizenegy százalékát teszi ki a vásárlásoknak. Ha azt hinnénk, a letöltések szárnyalnak, nagyot tévedünk, mivel ennek a módszernek csupán három százalék a részesedése – megint más kérdés persze az illegális letöltés. A bevétel legnagyobb része, 84 százaléka a stream szolgáltatásokból ered. A maradék két százalékot a Synch hozza be, vagyis amikor valamilyen képpel – legyen az fotó, film, tévésorozat, reklám, satöbbi – kombinálva fogyasztják a zenét.
Tetszett a cikk? Hasonló tartalmakért kövess minket Facebookon is!
Olyan magasra jutott ez a Porsche, ahol még nem járt autó
Egyetlen szárazföldi jármű sem mászott még fel olyan magasra, mint ez a módosított Porsche 911, ráadásul nem is Dakarról van szó.
Günzer Tamás lett az Év Bortermelője Magyarországon
A díj nem egy bor kiváló minőségének elismerését jelenti, hanem a több éven át tartó, kiemelkedő teljesítményért ítélik oda.
Soha nem volt ilyen drága az arany
Megdőlt a 2020-as csúcs, és további drágulás várható.
Filléres építés méregdrágán: Deus W650
A kultikus Deus egyik korai építését árverezte el a Bonhams aukciós ház.
Három egészen elképesztő új Breitling
Az autós vonatkozású Top Time sorozatba érkezett három tourbillonos modell.
Ismét betalált Szoboszlai a Liverpoolban
Küzdelmes mérkőzést nyert meg a Liverpool, a magyar középpályás a 94. percben lőtt a hálóba.