BMW R 1300 GS: új sheriff a városban

BMW R 1300 GS: új sheriff a városban
Forrás: BMW Motorrad

Jármű

Bringával ingázni nemcsak gazdaságos, menő is

Stílus

Rég nem volt ilyen sima az arcom - Teszt: Braun Series 9 Pro+ 9565cc elektromos borotva

Promóció

Így lépi át az elektromos autózás korlátait a Porsche Taycan

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!

Promóció

Renault Scenic E-Tech, a család új kedvence

Promóció

Tökéletes parfümöt keresel a forró nyári napokra? Nézd meg összeállításunkat, hogy megtaláld kedvenc nyári illatodat!

Promóció

Kívül-belül élénk

Facebook
Twitter
Pinterest

Könnyebb, kompaktabb és erősebb lett mint az előd, a cél pedig továbbra is az, hogy ehhez mérjenek minden konkurenst.

Hónapok óta tudott volt, hogy érkezik a BMW legkelendőbb modelljét, az R 1250 GS-t leváltó R 1300 GS, melynek a hivatalos bemutatóját éppen a BMW motorkerékpáros részlegének 100. évfordulójára időzítették. Hogy halmozzák a dicső pillanatokat, ezzel együtt jelentették be, hogy elkészült az egymilliomodik bokszermotoros GS, mely 2023. június 21-én gördült le a gyártósorról.

Ne maradj le cikkeinkről, like-olj minket a Facebookon is!

Követem!
Kép
forrás: BMW Motorrad

A BMW GS-ek története 1980-ban indult az R 80 G/S-sel, amellyel a BMW lényegében megteremtette a túramotorok és a terepmotorok fúzióját. A típusnak a kezdetektől rengeteg rajongója volt, de igazán nagyot 2004-ben robbantak az eladási statisztikák, amikor Ewan McGregor és Charley Boorman a Long Way Round sorozatban R 1150 GS-ekkel keltek útra. Érdekesség, hogy McGregorék eredetileg a KTM-et keresték meg, hogy adjanak nekik motort - az osztrákok elhajtották színészt, akit aztán a BMW örömmel kiszolgált. A többi - ahogyan a közhely tartja - már történelem, azóta minden konkurens a GS-hez méri magát.

Kép
forrás: BMW Motorrad

Az R 1300 GS technológiában és dizájnban is hatalmasat változott. A formaterv radikálisan szakít az eddigi aszimmetrikus koncepcióval, és ugyan vannak ismerős fajtajegyek - tehát továbbra sem fogja senki KTM-nek vagy Hondának nézni -, mindenhol belenyúltak.

Ugyanez igaz műszaki oldalon is, az új blokk pontosan 1300 köbcentis, és csak a blokkon 6,9 kilót fogtak az előző modellhez képest. A változó szelepvezérléses kéthengeres csúcsteljesítménye 145 LE, míg a legnagyobb nyomatéka 149 Nm - az előbbit 7750-es fordulaton adja le, míg az utóbbit 6500-nál. Bár a számok azt mutatják, hogy teljesítményben elmarad a Ducati Multistrada V4-től és a KTM 1290 Super Adventure-től, csúcsnyomatékban mind a kettőt veri. De ami az csúcsértékeknél fontosabb, hogy a BMW állítása szerint 3600-től 7800-as fordulatig a nyomaték mindig legalább 130 Nm. Ez azt jelenti, hogy bármikor megindul, mint a disznó, ha rávered a tüzet.

Kép
forrás: BMW Motorrad

Bár blokkot az alapjaitól újratervezték, az alapvető architektúrája nem változott, továbbra is léghűtéses hengerekkel és folyadékhűtésű hengerfejjel rendelkezik, a kompresszióviszonyt viszont alaposan megemelték 13,3:1-re, ami komoly eltérés a 1250 GS 12,5:1-éhez képest. Az elődhöz képest nagyobb lett a furat és rövidebb a löket (106,5 x 73 mm). A sok vajákolás eredménye, hogy bár a teljesítmény nőtt, a fogyasztás nem változott.

A futóműnél megtartották a Telelever első és Paralever hátsó rendszert, igaz, fejlesztettek rajtuk, a Telelever EVO állítólag jobban elszigeteli a kormányzást a futómű reakcióitól, míg a Paralever EVO pedig merevebb lett, ezáltal biztosítva jobb tapadást. A futómű másik újítása az Electronic Dynamic Suspension Adjustment (DSA) névre hallgat, ami az adaptív magasságállítást jelenti, vagyis a jármű magasságát automatikusan az adott vezetési stílushoz és körülményekhez igazítja.

Kép
forrás: BMW Motorrad

Az R 1300 GS kapcsán a BMW fő állítása, hogy könnyebb és kompaktabb lett, ami például terepen sokat számít, és összesen 12 kilót faragtak le belőle. Menetkészen így 237 kiló, míg az előd 249 volt.

Ahogyan a BMW-nél szokás, minden aktuális technológiai fejlesztés megrendelhető hozzá, a radaros tempomattól kezdve a holttérfigyelőig, és örömmel hagyják, hogy a tulajdonosok a világ összes pénzét elköltsék kiegészítőkre, például dobozokra, ködlámpákra, védőelemekre vagy kényelmi extrákra.

Kép
forrás: BMW Motorrad

Videók

Jármű

Bringával ingázni nemcsak gazdaságos, menő is

Stílus

Rég nem volt ilyen sima az arcom - Teszt: Braun Series 9 Pro+ 9565cc elektromos borotva

Promóció

Így lépi át az elektromos autózás korlátait a Porsche Taycan

Promóció

Renault Scenic E-Tech, a család új kedvence

Promóció

Tökéletes parfümöt keresel a forró nyári napokra? Nézd meg összeállításunkat, hogy megtaláld kedvenc nyári illatodat!

Promóció

Kívül-belül élénk

Kép
Szórakozás

Varga Barnabást megműtik, szerdán hagyhatja el a kórházat

Friss hírek érkeztek a skótok ellen súlyosan megsérülő csatár állapotáról.

Kép
Stílus

Rég nem volt ilyen sima az arcom - Teszt: Braun Series 9 Pro+ 9565cc elektromos borotva

A borotválkozás nagyon kényes kérdés: a nem megfelelő eszközökkel könnyen megvághatjuk magunkat, de a bőrirritáció is csak egy hajszállal kevésbé kellemetlen.

Kép
Jármű

Bringával ingázni nemcsak gazdaságos, menő is

Egy jól kiválasztott elektromos kerékpár segít leküzdeni a nehezebb akadályokat is, miközben sokkal gazdaságosabb, mint az autó.

Kép
Jármű

Szívfacsaró: új gazdát keres Paul Walker projektautója

A tragikus balesetben elhunyt színész barátjával közösen vette a Camarót, de soha nem tudták befejezni.

Kép
Stílus

Menő Omega Seamastert kapott a rúdugrás királya

A svéd Armand Duplantis a szám legnagyobb esélyese a párizsi olimpián is, kijár neki egy svájci luxusóra.

Kép
Tech

Mesterséges intelligencia tanítja randizni a kínai fiatalokat

A szerelmi tanácsadóknak ráadásul fizetnek is. Így vajon felpörög a házasságkötések száma?

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!