Életmód
20 éve repült utoljára, most Lego lett a Concorde-ból


A repülés történetében mindössze két szuperszonikus utasszállító létezett, a Concorde volt az egyik.
A francia Aérospatiale és a brit BAC együttműködésével készült Concorde-ot általában az első szuperszonikus utasszállító repülőgépként szokták emlegetni, azonban ez nem ennyire egyértelmű. Valójában a szovjet Tupoljev Tu–144 1968 decemberében repült először, míg a Concorde csak 1969 márciusának elején, és a hangsebességet is hamarabb lépte át. Mindenesetre a Concorde 1976. január 21-én teljesítette első menetrend szerinti repülését, Londonból Bahreinbe, valamint Párizsból Rio de Janeiróba párhuzamosan indult el két gép.
Ugyan a Concorde nem volt éppen túl kényelmes, cserébe üzemeltetése és jegyárai is drágák voltak, mégis szerették az utasok, szívesen dolgoztak rajta a légikísérők is. Több mint húsz éven át megbízhatóan és balesetmentesen szolgáltak a gépek, egészen az ezredfordulóig. 2000-ben az Air France 4590-es járata Párizsból New Yorkba tartott, de nem sokkal a felszállás után lezuhant, és egy hotelbe csapódott. A fedélzeten száz utas és kilencfős személyzet tartózkodott, mindannyian életüket vesztették, és a szállodában is meghalt négy ember. Ez volt a Concorde történetének egyetlen halálos balesete – mint később kiderült, a kifutópályán egy másik gépről leszakadt alumíniumdarabtól defektet kapott, egy leváló gumidarab kilyukasztotta az egyik üzemanyagtartályt, az lángra kapott. A pilóták pedig leállították emiatt az egyik hajtóművet, ám így nem tudtak megfelelő repülési sebességet elérni.
Az eset kivizsgálását követően a Concorde-okon biztonsági változtatásokat végeztek, de valamelyest csökkent az utasok bizalma. Ezt súlyosbította még a kerozinárak emelkedése, a korosodó repülőgépek karbantartási költségeinek emelkedése, valamint a 2001. szeptember 11-i terrortámadás miatt bekövetkező keresletcsökkenés a légi közlekedésben. Végül 2003-ban előbb az Air France, majd a British Airways is kivonta a forgalomból a típust. Október 24-én repültek vele utoljára menetrend szerint, november 26-án pedig immár utasok nélkül szállt le az utolsó Concorde a Filton repülőtéren.
A búcsú húszéves évfordulójáról a Lego is megemlékezik. Az Icons sorozat bővült ugyanis egy Concorde-dal, amely igen részletesre sikerült. A készletben 2083 építőelemet találunk, ebből áll össze a 105 centiméter hosszú és 15 centi magas gép, 43 centiméteres szárnyfesztávolsággal. Orrkúpja le- és felhajtható, mint ahogyan az igazi gép – akkoriban újdonságnak számító – droop nose megoldása, nem hiányzik a kiegészítő hátsó futómű sem, valamint az utasteret is bejárhatjuk a maga összesen 100 utasülésével és a mellékhelyiségekkel együtt.
A csomag szeptember hetedikétől lesz kapható, a VIP-tagok pár nappal hamarabb is hozzáférhetnek. Viszont egyáltalán nem számít olcsónak a maga 81490 forintos árával.
Nézd meg alaposabban:

Életmód
5 elit szakma, ahova szinte lehetetlen bekerülni - eddig még egy magyarnak se sikerült
Ennél stílusosabb Nike sneakert hiába keresnél
Harris Tweeddel adtak a Dunk Low-nak egy meglehetősen szokatlan csavart.
Paul McCartney elmondta, melyik a három kedvenc albuma
A 82 esztendős zenészlegenda nem saját munkái közül válogatott, és egyáltalán nem véletlen, hogy ezeket választotta.
Gazdag vagy és lelépnél? Fizess!
Európa számos országában megsarcolják azokat a tehetős polgárokat, akik valamely adóparadicsomban folytatnák életüket.
NES-klasszikusok 3D-ben? Ez az emulátor lehetővé teszi – és ráadásul elképesztően jól néz ki
Super Mario, Zelda Metroid - NES-emulátor ülteti át valódi 3D-be a klasszikusokat. Nemcsak jól néz ki, hanem meglepően modern játékmenetet is kínál.
5 elit szakma, ahova szinte lehetetlen bekerülni - eddig még egy magyarnak se sikerült
A világon számos munkakör létezik, ám ezek között is vannak olyan elit szakmák, amikhez csak keveseknek van meg az a tudása és képessége, hogy ezen munkakörben tevékenykedhessenek.
24 ezer forint helyett ingyen szerezheted be az ikonikus stratégiai játékot
Az Epic Games Store csupán egyetlen hétig kínálja ingyenesen a Civilization VI-ot, érdemes lecsapni rá.