"Azt tanácsolom a fiataloknak, hogy piszkolják be a kezüket"

Gordon Murray Goodwoodban
Forrás: James Bearne / Stringer / Getty Images

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!
Facebook
Twitter
Pinterest

Gordon Murray öt F1-es konstruktőri címmel a háta mögött és a McLaren F1 tervezőjeként igazi legenda, aki szerint az elméleti tudás nem elég, meg kell tudni fogni a szerszámot is.

A Robb Report a Monterey Car Weeken készített interjút Gordon Murray autótervezővel, aki az elmúlt 50 évben nagyjából mindent elért, amit sportautók kapcsán el lehet érni: 20 év alatt öt konstruktőri világbajnoki címet gyűjtött, 1992-ben megalkotta a McLaren F1-et, de 77 évesen sem pihen: most éppen a T.50 szupersportautón dolgozik, amelynek a négyliteres V12-es motorja 12000 fölé forog.

Ne maradj le cikkeinkről, like-olj minket a Facebookon is!

Követem!
Gordon Murray
forrás: Alain BENAINOUS / Getty Images
Murray és az első legyártott McLaren F1 1992-ben

A Forma-1-ben tanult legfontosabb leckéről azt mondta, hogy Brabhamnél meg kellett tanulniuk a McLaren, a Ferrari és a Williams költségvetéséhez képest aprópénzből győztes járművet építeni, meg kellett értenie, hogy mi az, ami olcsó, de gyorsan megy tőle az autó.

A Brabham BT44 - amely a kedvenc versenyautója - például ilyen volt, ezzel nyertek először Grand Prix-t, és futóművén kívül a tank elhelyezésében is újat hozott.

Murray elmesélte, hogy miben alapvetően más a T.50 Niki Lauda koncepciója, mint annak idején a McLaren F1-é volt: a McLarennél a legjobb utcai autót akarta megépíteni, de az ügyfelek versenyautót akartak, így sok megoldás kompromisszum volt. Ezzel szemben a T.50-nél eleve egy közúti autót tervezett, míg a T.50 Niki Lauda, amely egy versenyautó, ott üres papírról indulva egy másik autót építenek, melyek ugyan látszólag rokonok, de valójában minden karosszériaelem más, ahogyan a monocoque váz, a sebességváltó, a futómű, a hajtáslánc és a motor hangolása is eltérő - éppen ezért Murray szerint alapvetően egy másik autó, ahogyan annak idején az F1-gyel is tennie kellett volna.

Bár Murray már gondolkodik az elektromos sportautó koncepcióján, egyáltalán nem írná le a belsőégésű motorokat.

Bebizonyítottuk, hogy 9000-es fordulatról fel lehet menni 12 000-ig, mindezt az emissziós előírások betartásával. És még rengeteg lehetőség van az üzemanyagok terén is, a belső égést lehet hidrogénnel is működtetni, jönnek a szintetikus üzemanyagok is. Az elektromos járművek fejlődése meg fog egy kicsit torpanni, amíg nem kapunk egy új akkumulátortechnológiát, ugyanis jelenleg az akkumulátorok energiasűrűsége nagyon kicsi. Úgy gondolom, a belsőégésű motor tovább velünk lesz, mint sokan gondolják.

- mondta Murray.

A fiataloknak is ad tanácsot: érdemes bepiszkolni a kezet, ha valaki tervező lesz, akkor is rendelkeznie kell gyakorlati tapasztalattal.

Menj, és segíts valakinek versenyautót építeni, vagy felújítani egyet.

- hangzik a mester jótanácsa, és ki vitatkozna vele?

Videók

Kép
Jármű

Milliárdokat ért az F1-legenda, Jody Scheckter autógyűjteménye

Jody Scheckter saját kollekciójának tizenkét darabját kínálta eladásra, 1979-es világbajnok Ferrariján kaszált a legtöbbet.

Kép
Életmód

A legújabb nyaralási őrület a sportturizmus

Talán nem is annyira nagy újdonság, de most újra felfutóban van ez az utazási forma.

Kép
Szórakozás

A pokol kapuja: a sziget, amely még James Bond-filmben is szerepelt

Hasima egy elhagyatott sziget, amely Japánhoz tartozik – sötét múltja van, mintegy 1300 ember lelte itt halálát.

Kép
Jármű

100 milliós Rolls-Royce-szal erősített a miami rendőrség

Mindenkit megnyugtatnak: az adófizetőknek egyetlen forintjába sem került az autó.

Kép
Szórakozás

Ok nélkül ütötték meg Steve Buscemit, kórházba került

A színész gyanútlanul sétált New York utcáin, amikor egy ismeretlen különösebb előzmények nélkül behúzott neki.

Kép
Otthon

A lapostető előnyei és hátrányai

A lapostető nem véletlenül számít az egyik legkedveltebb építészeti megoldásnak napjainkban. Építkezés előtt állóknak mindenképpen érdemes ismerniük az előnyeit és a hátrányait, hogy jó döntést tudjanak hozni.

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!