"Azt tanácsolom a fiataloknak, hogy piszkolják be a kezüket"

Gordon Murray öt F1-es konstruktőri címmel a háta mögött és a McLaren F1 tervezőjeként igazi legenda, aki szerint az elméleti tudás nem elég, meg kell tudni fogni a szerszámot is.
A Robb Report a Monterey Car Weeken készített interjút Gordon Murray autótervezővel, aki az elmúlt 50 évben nagyjából mindent elért, amit sportautók kapcsán el lehet érni: 20 év alatt öt konstruktőri világbajnoki címet gyűjtött, 1992-ben megalkotta a McLaren F1-et, de 77 évesen sem pihen: most éppen a T.50 szupersportautón dolgozik, amelynek a négyliteres V12-es motorja 12000 fölé forog.

A Forma-1-ben tanult legfontosabb leckéről azt mondta, hogy Brabhamnél meg kellett tanulniuk a McLaren, a Ferrari és a Williams költségvetéséhez képest aprópénzből győztes járművet építeni, meg kellett értenie, hogy mi az, ami olcsó, de gyorsan megy tőle az autó.
A Brabham BT44 - amely a kedvenc versenyautója - például ilyen volt, ezzel nyertek először Grand Prix-t, és futóművén kívül a tank elhelyezésében is újat hozott.
Murray elmesélte, hogy miben alapvetően más a T.50 Niki Lauda koncepciója, mint annak idején a McLaren F1-é volt: a McLarennél a legjobb utcai autót akarta megépíteni, de az ügyfelek versenyautót akartak, így sok megoldás kompromisszum volt. Ezzel szemben a T.50-nél eleve egy közúti autót tervezett, míg a T.50 Niki Lauda, amely egy versenyautó, ott üres papírról indulva egy másik autót építenek, melyek ugyan látszólag rokonok, de valójában minden karosszériaelem más, ahogyan a monocoque váz, a sebességváltó, a futómű, a hajtáslánc és a motor hangolása is eltérő - éppen ezért Murray szerint alapvetően egy másik autó, ahogyan annak idején az F1-gyel is tennie kellett volna.
Bár Murray már gondolkodik az elektromos sportautó koncepcióján, egyáltalán nem írná le a belsőégésű motorokat.
Bebizonyítottuk, hogy 9000-es fordulatról fel lehet menni 12 000-ig, mindezt az emissziós előírások betartásával. És még rengeteg lehetőség van az üzemanyagok terén is, a belső égést lehet hidrogénnel is működtetni, jönnek a szintetikus üzemanyagok is. Az elektromos járművek fejlődése meg fog egy kicsit torpanni, amíg nem kapunk egy új akkumulátortechnológiát, ugyanis jelenleg az akkumulátorok energiasűrűsége nagyon kicsi. Úgy gondolom, a belsőégésű motor tovább velünk lesz, mint sokan gondolják.
- mondta Murray.
A fiataloknak is ad tanácsot: érdemes bepiszkolni a kezet, ha valaki tervező lesz, akkor is rendelkeznie kell gyakorlati tapasztalattal.
Menj, és segíts valakinek versenyautót építeni, vagy felújítani egyet.
- hangzik a mester jótanácsa, és ki vitatkozna vele?
Semmi extra részlet, szimplán csak klasszikus! Daniel Craig egy szett erejéig visszatért James Bond stílusához
Daniel Craig annak ellenére, hogy egy ideje már maga mögött hagyta a 007-es karakterét, azért nem teljesen vetette el a klasszikus megjelenések lehetőségét.
Ha a pénz nem számít: ezek a legdrágább autók a magyar piacon
Ezeknek a különlegességeknek az árából akár egy egész flottányi hétköznapi autót is megvehetnél. De ezekre sokkal jobban lehet vágyni.
Az Oscar parádés mesterötöse: csak három filmnek sikerült
Az Oscar-díj történetében van pár emlékezetes tarolás, de az öt főkategóriát csak három produkciónak sikerült megnyernie.
Fókaként énekel Seal ebben a bizarr reklámban
Egyik legismertebb slágerét költötte át a Mountain Dew kedvéért az idei Super Bowlra.
Ezt nézi majd a fél világ: a legjobb Super Bowl-reklámok
A cégek vagyonokat fizetnek azért, hogy az év egyik legnagyobb sporteseményén reklámozzanak. Akkor már a szpot sem lehet akármilyen.
Életük baklövése? Színészek, akik visszautasítottak egy Oscar-díjas szerepet
Ezeknek az Oscar-díjas filmeknek a sorsa egészen másként is alakulhatott volna!