Bemutatták az új 5-ös BMW-t, először tisztán elektromosan is

Forrás: BMW
2023. május 25.
Szerző: Lendvai Zsolt

Megérkezett az 5-ös BMW nyolcadik generációja, amelynek már minden kivitelében van egy kicsi villany, de először készült teljesen elektromos: az i5.

Tavaly volt ötvenéves a BMW 5-ös sorozata, vagyis az a modell, amelyik az Audi A6-os és a Mercedes-Benz E osztály ligájában játszik. Az éppen aktuális széria, gyári kódján a G30 már 2017 óta van a piacon, tehát aránylag korosnak számít, vártuk is már nagyon az utódot, a G60-at. Annyit már régóta tudni lehetett, hogy ebből készül az első tisztán elektromos 5-ös, sőt annak a nevét sem titkolták: i5. Most pedig végre megérkezett, októbertől pedig forgalmazni is kezdik.

Szögletesebb forma

Ezekben a nagy példányszámú kategóriákban aligha lehet ugrálni, ami a formaterveket illeti, igen rizikós a radikális változás, tudják ezt a BMW-nél is. Így az új 5-ös sem alakult át a felismerhetetlenségig, de azért markáns különbségeket figyelhetünk meg az elődhöz képest. Összességében szögletesebb lett a G60, igaz ez az adaptív ledes fényszóróra is, amiben opcionális a mátrix-led távfény. A vese méretével ezúttal nem estek túlzásokba, kérésre pedig a BMW Iconic Glow kontúrvilágítás öleli azt körül.

forrás: BMW
Szemből az 5-ös, hátulról az i5-ös

A hátsó oldalablak Hofmeister-knickkel végződik, új formát és L alakú krómbetétet kaptak a hátsó lámpák, az extralistán akár 21 colos felniket vagy éppen panoráma tetőablakot is beikszelhetünk. A teljesen elektromos i5 orrán a hagyományos hűtőrácsot egy másik, zártabb panel váltotta.

A friss 5-ös minden méretét tekintve nőtt egy kicsit. Hosszban közel tíz centit, így most 5,06 méter, szélessége 1,9, magassága 1,5 méter, tengelytávja két centivel, 2995 milliméterre nyúlt. Az 520 literes csomagtér is igen tekintélyes, bár ez speciel tízliteres csökkenést jelent a korábbihoz képest. Nem úgy a konnektoros hibrid esetében: az ugyanezt a térfogatot tudja, ami 100 literes többletnek számít az elődhöz mérten. Az i5-é 490 literes. Aki praktikusabb, jobban pakolható raktérre vágyik, megvárhatja a Touringot.

Vegán belső

A belteret – ahogy az manapság már szokásos – a nagy kijelzők határozzák meg. A vezető előtti digitális műszeregység 12,3 hüvelykes, a központi infotainment-képernyő 14,9-es. A Live Cockpit Plus a BMW Maps felhőalapú navigációval széria, a head-up display kiterjesztett valóság funkcióval rendelhető. Ami pedig a belső anyaghasználatot illeti, az M csomag nélküli kivitelekben, már az alapmodelltől kezdve vegán alapanyagokat választottak. Igaz ez az ülésekre, a műszerfalra, az ajtókárpitokra és a kormányra is.

forrás: BMW
Most először teljesen vegán belső térrel

Minden motorhoz egy kis villany

Ugyan továbbra is meg lehet venni benzines és dízelmotorokkal az 5-öst, minden kivitelt elektromosítottak valamilyen szinten. Az alapot az 520i jelenti, ebben még csupán enyhe hibrid rendszert találunk, azaz 48 voltos indítómotor-generátor segít be a maga 18 lóerejével a 190 lovas, sornégyes turbó-benzinesnek. A csúcsnyomaték itt 330 newtonméter. Szintén 48 voltos lágy hibrid rendszerrel, de akár xDrive összkerékhajtással érkezik az 520d, amelyben a 197 lóerőhöz csak 11 a villanyos többlet, de a nyomaték jelentősen több, 400 newtonméter. Az amerikai piacra 530i és 540i is készül.

Plug-in hibridből az 530e a kisebbik, 299 lóval, 450 newtonméterrel, míg az izmosabb, az 550e xDrive már 489 lóerőt és 700 newtonmétert tud – amúgy mindkettő négyhengeres turbómotorra épül.

Először full elektromosan

Az igazi világújdonságot az i5 jelenti, ugyanis korábban nem készült még tisztán villanyhajtású 5-ös, de mostantól ilyen is van a kínálatban, nem is egyfajta változatban. A kiinduló verzió e téren az eDrive 40, a hátsó kerekeket hajtó szinkronmotorral, fékenergia-visszanyeréssel. Ebben a változatban 340 lóerőt és 400 Nm-t (boost: 430) tud a villany-5-ös, padlólemezbe épített aksija nettó 81,2 kilowattóra kapacitású, WLTP szerint 477-582 kilométeres hatótávot tud, 205 kW-os gyorstöltéssel fél óra alatt tölthető tízről nyolcvan százalékra, de tíz perc alatt belenyomhatunk 156 kilométerre elegendő áramot.

forrás: BMW
Immár minden 5-ösben van egy kis elektromosítás, és itt az i5 is!

Jóval erősebb, 601 lóerős és 795 Nm (boost: 820) nyomatékú az i5 M60 xDrive, amelynek nevéből már következtethetünk arra, hogy itt mindkét tengelyt hajtja egy-egy szinkronmotor. A hátsó amúgy erősebb a maga 340 lóerejével, mint a 261 lovas első. Az akku ellenben ugyanúgy 81,2 kWh-s, a töltésére vonatkozó infók is azonosak, csak hatótávja szerényebb egy lehelettel. A 455-516 kilométer ennél is WLTP-adat, tehát a gyakorlatban majd meglátjuk, mit tud.

A vezetéssegédekben is van újdonság

Világpremier a világpremieren belül – mondhatnánk az Active Lane Change Assistant nevű funkcióra, amely szemmozgással is aktiválható, aktív sávváltó asszisztens. Ehhez elég a külső tükörbe nézni, máris elindítja a rendszer a sávváltás folyamatát, de a tényleges átsoroláshoz természetesen megfelelő forgalmi helyzet és a sofőr jóváhagyása is kell. A Driving Assistant Professional csomag emellett is sok mindent tud, a sávtartó asszisztens a távolságra is ügyel, kormányoz, van stop & go funkciója, az Autópálya Asszisztens pedig több országban is elérhető, és lényegében megoldja helyettünk a sztrádás közlekedés jelentős részét.

Alapfelszereltség a parkolóasszisztens és a tolatássegéd, extraként érhető el a Parking Assistant Professional, amivel okostelefonon keresztül az autón kívülről is végigcsinálható az automatizált parkolás.

A piaci bevezetést idén októberre várhatjuk, a plug-in hibridek jövő tavasszal csatlakozhatnak a kínálathoz. Az árak egyelőre nem ismertek, de a németországi becslések 58 ezer euró (21,5 millió forint) körüli cédulát mondanak az alap-benzinesre, 70 ezreset (26 millió forint) az i5-re.

Nézd meg jobban az új 5-ös BMW-t galériánkban!

Nézd meg a galériánkat - 16 kép
BMW 5-ös sorozat (G60)