3,5 óra alatt érne New Yorkból Londonba a NASA új gépe

NASA-Lockheed Martin X-59 Quesst
Forrás: NASA

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!
Facebook
Twitter
Pinterest

Az X–59-et a Lockheed Martinnal közösen fejlesztették, állítólag sikerült mérsékelni a hangsebesség átlépésekor bekövetkező hangrobbanások mértékét.

Quesst küldetés néven zajlott az utóbbi időben a NASA és a Lockheed Martin közös projektje, amelynek középpontjában egy olyan kísérleti repülőgép kifejlesztése állt, amely képes a hangsebességnél gyorsabban közlekedni, ugyanakkor mindezt csöndesen teszi, visszaszorítva a hangsebesség átlépésekor fellépő hangrobbanás mértékét. A NASA célja az X–59-cel, hogy adatokat és tapasztalatokat gyűjtsön a kereskedelmi légi közlekedés forradalmasításához.

Ha elegendő adatot tudnak majd felmutatni, azt remélik, a döntéshozók átgondolják a jelenleg hatályos szabályozásokat – amelyek értelmében például szárazföld fölött nem engedélyezett a szuperszonikus repülés. Az Amerikában és számos más országban mintegy ötven éve rendelték el a tilalmat, éppen a hangrobbanások okozta kellemetlenségek miatt. Azóta a gyártók tesztjeinek céljára bizonyos területeken már engedélyezték.

Noha az X–59 a hangsebességnél gyorsabban, akár közel 1500 km/h-val képes haladni (összehasonlításképpen: a mai utasszállító gépek kb. 950 km/h-val közlekednek), formatervének és technológiai megoldásainak köszönhetően sokkal halkabb hanghatásokat kelt a korábbi szuperszonikus repülőgépeknél. Leginkább csak egy puffanás kíséri a hangsebesség átlépését. A mintegy 30 méteres X–59 teljes hosszának egyébként közel harmadát a hegyes, elvékonyodó orr teszi ki, a pilótafülke majdnem középen kapott helyet. Hagyományos, előrenéző szélvédője nincs, ehelyett az úgynevezett eXternal Vision System áll a pilóta rendelkezésére, amely nagy felbontású kamerák képét jeleníti meg 4K-monitoron.

Egyelőre természetesen csak prototípusról van szó, ám az igen biztató, hogy a New York és London közötti repülőutat kábé három és fél óra alatt lenne képes megtenni. A NASA nemrég arról is beszámolt, hogy ötven olyan repülési útvonalat találtak, ahol 2-4 Mach sebességgel közlekedhetnének a szuperszonikus gépek. Azt persze még vizsgálni kell, mennyire lehetne az utasszállítás ezen formája gazdaságos, de adott esetben igencsak lerövidülhetne a levegőben töltött idő, közelebb kerülnének egymáshoz a távoli városok.

Ne maradj le cikkeinkről, like-olj minket a Facebookon is!

Követem!

Videók

Kép
Szórakozás

Leonardo DiCapriónak is vannak kedvenc filmjei, nem is akármilyenek!

Az Oscar-díjas színésznek érdemes lehet adni a szavára.

Kép
Jármű

Negyven éve nem mozdult, most feltámadhat ez a garázslelet Mustang

Ha van amerikai autó, amelyre nagyon lehet vágyni, akkor a Mustang biztosan egy ezek közül. Talán még ilyen állapotban is.

Kép
Szórakozás

Daniel Radcliffe elmondta, melyik Harry Potter karaktert játszaná el

A hét filmben ő alakította a címszereplőt, de ha most kellene választania, van két szereplő, akinek a bőrébe szívesen bújna.

Kép
Életmód

Alabamában már börtön jár a laboratóriumi húsokért

Mind a gyártásuk, mind a forgalmazásuk törvénybe ütközik, elég komolyan büntetik.

Kép
Szórakozás

Amit szinte senki sem szúrt ki! 9 ikonikus filmjelenet, amit egész egyszerűen egy másik filmből másoltak

Nem is gondolnánk, hogy a filmgyártás történetében számos olyan jelenet van, amit már több alkotásban is láttunk!

Kép
Szórakozás

Marco Rossi kihirdette: itt a keret az Európa-bajnokságra

Nagy meglepetések nincsenek, de két kérdőjel azért még akad a magyar csapat Eb-keretében.

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!