Nem látszik a megoldás a környezetbarát repülésre

Nem látszik a megoldás a környezetbarát repülésre
Forrás: Oli Kellett / Getty Images

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!
Facebook
Twitter
Pinterest

Egyelőre egyik technológia sem képes arra, hogy kiváltsa a mostani üzemanyagokat.

Noha a repülőgépipar sok más iparághoz hasonlóan elkötelezte magát a zöld jövő mellett, egyelőre nem nagyon látszik pozitív elmozdulás: egyszerűen azért, mert még nincsenek meg a módszerek.

Ne maradj le cikkeinkről, like-olj minket a Facebookon is!

Követem!

A repülés jelenleg a globális szén-dioxid-kibocsátásnak körülbelül 2,5%-át teszi ki, valójában ennél súlyosabbak az éghajlati hatásai. Eközben a légi utazások iránti kereslet folyamatosan nő, a kereskedelmi repülők száma 2042-re meg fog duplázódni, ha a szolgáltatók lépést szeretnének tartani az igényekkel.

A másik probléma, hogy a repülés nehezen dekarbonizálható, más iparágak sokkal hatékonyabban tudják csökkenteni a kibocsátásukat. Ugyanis egyelőre nem látszik, hogy mi az a szénmentes energiaforrás, amely képes a repülőgép-üzemanyag energiasűrűségét biztosítani, miközben költségben, biztonságban és megbízhatóságban csak megközelítené a most használt üzemanyagokat.

Kép
forrás: Aaron Foster / Getty Images

Környezeti szempontból a közép- és hosszútávú járatok a legproblémásabbak, ezek a légi közlekedés kibocsátásának 73%-áért felelősek, és egy London-Bangkok oda-vissza út több károsanyag-kibocsátást eredményez, mint amennyit egy év vegán étrenddel meg lehet spórolni.

Ezek tükrében a 2050-re kitűzött karbonmentes repülés nem tűnik tarthatónak. Jelenleg leginkább az üzemanyag kiváltásán gondolkodnak, a két járható alternatívának az elektromos hajtás és a hidrogén tűnik, illetve egy harmadik út is létezik, a növényi üzemanyag, amellyel 80%-kal csökkenthető lenne a szén-dioxid kibocsátás. Ezt első körben leghatékonyabban használt étolajból lehet előállítani, de később algákból, hidrogénből vagy közvetlenül a levegőből kivont CO2-ből is lehetne szintetikus üzemanyagot gyártani.

Jelenleg a repülőgépek üzemanyagának a 0,1%-a növényi alapú, amit 2050-re 65%-ra szeretnének növelni, de amíg a növényi alapú üzemanyagok másfélszer drágábbak, az átállás lassú lesz. A másik akadály, hogy jelenleg a szabályozás tiltja a 100%-os növényi alapú üzemanyagok használatát.

A Boeing és az Airbus - a két cég, amely 90%-ban birtokolják a kereskedelmi gépek piacát - megerősítették, hogy 2030-ra minden új repülőjüket alkalmassá teszik, hogy 100%-ig kompatibilisek legyenek a környezetbarátabb üzemanyagokkal.

Ám a növényi üzemanyagok ugyanúgy CO2-t bocsátanak ki, tehát ha valóban karbonsemleges repülést szeretnénk, akkor a hidrogén tűnik a legígéretesebb technológiának. Reálisan a 2030-as évek közepén jelenhetnek meg az első, kisebb hidrogénes repülők, míg a nagyobbakra legalább 2040-ig kell majd várni.

Ahhoz, hogy a hidrogénhajtás valóság legyen, alaposan újra kell gondolni magukat a repülőgépeket is. Jelenleg a repülők üzemanyagát nagyrészt a szárnyakban tárolják. Azonban a folyékony hidrogén nagyon hideg - -253 celsius fokos - ezért a lehető legkisebb felületű tartályra van szükség a hőveszteség és a párolgás minimalizálása érdekében. A szárnyak felülete viszont hatalmas, ha azokban tárolnánk a folyékony hidrogént, akkor felrobbannának a nyomásnövekedés miatt. Emiatt a tankoknak a törzsbe kell kerülniük, ez pedig technikai kihívásokat jelent. Ezen már dolgoznak, és ennek az eredményei a különleges formájú repülők lesznek.

Ám a repülőgépek formai megoldásán túl még rengeteg problémát kell megoldani a hidrogénhajtású repülők üzembe helyezéséig, például a hidrogén gazdaságos előállítását és tárolását is.

Az elektromos repülés fő problémája, hogy az akkumulátorok súlyát a repülőnek végig cipelnie kell, nem lesz könnyebb a gép, ahogy ürül a tank, emiatt ez inkább a rövidtávú utaknál lehet megoldás. Viszont a különböző hibrid hajtásokkal jelentősen lehet javítani a repülők üzemanyag-fogyasztásán, és ez akár már a 2030-as években valóság lehet - a hosszú távú elektromos repülésről viszont a szakértők úgy nyilatkoznak, hogy az a következő generációk feladata lesz.

Videók

Kép
Szórakozás

10 videójáték, amiből megnéznénk egy filmváltozatot

Nemhiába mondják néhány alkotásra, hogy vászonra termett.

Kép
Szórakozás

Hétfő estétől érdemes lesz az éjszakai égboltot figyelni

Látványos meteorzáporral érkezik meg hazánk fölé is a Lyridák.

Kép
Jármű

A Revuelto inspirálta ezt a limitált Ducatit

A Panigale V4-ből készül pár ilyen különleges példány, amit bárki a saját Lamborghinijéhez igazíthat.

Kép
Szórakozás

Ezért hagyta el Hollywoodot az Amerikai pite sztárja

Shannon Elizabeth egy teljes generáció számára marad örökre a dögös cserediák, de talált valamit, ami a filmezésnél sokkal fontosabb.

Kép
Tech

Hordozható lemezjátszóval készül a nyárra a Toshiba

Pontosabban az Aurex almárka dobta piacra az AX–RP10-et, aminek bár létjogosultsága kérdéses, mégis roppant figyelemreméltó.

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!