„Kevesebb agresszió, több előzékenység” – interjú: Talmácsi Gábor, világbajnok motorversenyző
Ki ne emlékezne arra a 2007-es novemberi hétvégére, amikor Talmácsi Gábor megnyerte a világbajnokságot a valenciai Ricardo Tormo versenypályán? Minden idők legsikeresebb magyar motorversenyzője emellett két harmadik hellyel is büszkélkedhet, ráadásul minden kategóriában rajthoz állt.
Máig nagyon kedves emlék, ahogy fiatalon, szinte még gyerekként a tévé előtt izgultam végig a MotoGP valenciai szezonzáróját. Nem a királykategória érdekelt, és nem csupán azért, mert Casey Stoner már korábban bebiztosította a bajnoki címet. A 125-ösök futama miatt vártam a hétvégét, nem is hiába: Talmácsi Gábor egy nagyszerű szezont megkoronázva világbajnok lett. Azóta már a tehetségek felkutatásában és gondozásában, valamint a tudatosabb közlekedésre nevelésben vesz részt.
Ne maradj le cikkeinkről, like-olj minket a Facebookon is!
Követem!Éppen a napokban volt a 16. évfordulója annak, hogy Valenciában megnyerted a MotoGP 125-ös világbajnokságot, ami pályafutásod legnagyobb sikere. Ilyen távlatból hogyan gondolsz vissza, miként élted meg azt a pillanatot?
Nagyon jó visszaemlékezni a mindent eldöntő futamra, de összességében az a tíz év a legszebb, amelyet a MotoGP sorozatban töltöttem el, és a magyar színeket képviselve sikeresen versenyeztem. A legnagyobb eredményem a vb-cím, de emellett kétszer voltam harmadik a világbajnokságon, és minden kategóriában motorozhattam.
Áttekintve aktív versenyzői karrieredet: mi kellett ahhoz, hogy felérj a csúcsra, hogyan építkeztél?
Nagyon sokat köszönhetek édesapámnak, édesanyámnak és a kitartásomnak. Azért érhettem fel a csúcsra, mert imádtam motorversenyezni, voltak céljaim, és mindig a tökéletességre törekedtem.
A Facebook-bejegyzéseidből jól látszik, hogy ma is követed a MotoGP és a Superbike történéseit. Mennyit változott szerinted a sportág azóta, hogy ezen a szinten nem vagy benne?
A sportág technológiájában változott sokat, az egységes szabályrendszer miatt kisebbek a motorok közötti különbségek.
Kit tartasz a legkiemelkedőbb versenyzőnek a mostaniak közül?
Marc Márquezt.
InStyle Men of the Year 2023
Az Instyle Men 2023-ban életre kelti legújabb, exkluzív díjátadóját, a MEN of the Yeart.
Ahogy az InStyleMen tartalmaiban, itt is a személyes történeteken van a hangsúly, így olyan kategóriákat álmodtunk meg, amiben nem egy adott terület képviselői versengenek egymással, hanem különböző területekről érkező életműveket mutatunk be, akik között bizonyos nézőpontból erős párhuzamot látunk.
Úgy gondoljuk, ezek mellett a személyes történetek mellett nem lehet szó nélkül elmenni, sőt - minél nagyobb figyelmet érdemelnek!
Az Ikon kategóriában olyan életműveket díjazunk, akik a saját területükön kiemelkedőt alkottak, és munkájuk generációkon átívelő hatást ért el.
Jelöltek:
Csányi Vilmos - Széchenyi-díjas biológus, egyetemi tanár, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja, az ország kedvenc etológusa, író.
Kiss Gergely - Háromszoros olimpiai bajnok, világ- és Európa-bajnok, Világkupa- Világliga- és Euroliga-győztes vízilabdázó, a MATE-Gödöllői EAC-MSA férfivízilabda-szakosztályának vezetője, a Nagy Sportágválasztó kommunikációs igazgatója és az Ötpróba programsorozat nagykövete.
Kaáli Nagy Géza - Világhírű szülész-nőgyógyász professzor, az optikális trokár feltalálója, a Kaáli Intézet és a Kaáli Autó-Motor Múzeum alapítója.
Talmácsi Gábor - Minden idők legsikeresebb magyar motorversenyzője, MotoGP 125-ös világbajnok.
A többi kategória jelöltjeit megismerheted az InStyle Men of the Year oldalán, ahol szavazatodat is leadhatod!
Milyennek látod ma a hazai motoros közlekedési kultúrát? Hogyan állunk ezen a téren más országokhoz képest?
Alapvetően azt mondhatom, hogy van még hová fejlődni. Kevesebb agresszió, de több előzékenység és rugalmasság sokat segítene mindannyiuknak a közlekedésben. A motorosoknak azt szoktam üzenni, hogy aki teheti, egy évben egyszer menjen el vezetéstechnikai tanfolyamra, aki pedig száguldozni szeretne, azt ne a közúton tegye, hanem menjen versenypályára.
Saját közlekedésbiztonsági programod mire fókuszál, mit szeretnél átadni a fiataloknak?
A Minimotor program egy edukációs roadshow általános iskolások számára, ahol iskolákat látogatunk meg, majd a testnevelésórát kiváltva vehetnek részt a diákok a programban. Az ORFK-OBB támogatásával korosztályuknak megfelelő közlekedésbiztonsági alapismereteket tanulhatnak, amit egy kerékpáros KRESZ-pályán ki is próbálnak, majd a benzines vagy elektromos minimotorokon tapasztalhatják meg a motorozás alapjait. A program tehát egyszerre ismeretterjesztő és oktató: a motorozás, a motorsport megismertetésére, megszerettetésére, a tehetségkutatásra és a biztonságos közlekedésre nevelésre egyaránt fókuszál.
A magyar motorsport jövője szempontjából nagyon fontos a tehetségek felkutatása, majd a lehetőség biztosítása. Ebben hogyan veszel részt, milyen szerepet vállalsz?
A Minimotor program egy nagyon jó sportág-népszerűsítő rendezvény is, amelynek keretében sok gyerek ismerkedhet meg a motorozással mint sporttal. E mellett már nemzetközi sikerrel rendelkező motoros tehetségeknek nyújt támogatást a HUMDA (Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség) Akadémia motoros rendszere (Hungarian Motorsport Academy), ahol különböző szakágakban támogatjuk Magyarország legjobb versenyzőit. Ez többek között az én feladatom is.
Amikor a fiatal versenyzőkkel együtt edzel, tippeket adsz nekik, mi jön vissza hozzád? Plusz motivációt jelent nekik, hogy egy világbajnoktól tanulhatnak?
A legjobbaktól lehet tanulni! Nekem nem volt lehetőségem a legjobbaktól kérdezni, amikor fiatal voltam, de ez most elérhető. 42 éves vagyok, ám még mindig megvan a tempóm és a vezetéstechnikám, hogy a fiataloknak oktassam. Örülnek, ha megyek velük, nem kérdés, hogy hasznos-e, de az oktatáson túl élvezem is. Jó velük motorozni és követni a fejlődésüket. Amikor a pályán vagyok, akkor a fiatalok motiváltabbak.
Noha egyebek mellett Hondával és KTM-mel versenyeztél, világbajnok az Apriliával lettél, most mégis a BMW márkanagykövete vagy. Mi az, ami miatt ezzel a márkával tudsz azonosulni?
Öt különböző motormárkával is versenyeztem aktív karrierem alatt. A BMW-t márkanagykövetként képviselni nagyon megtisztelő számomra, az együttműködésünk 2016-ban kezdődött. Imádom a járműveiket, legyen az autó vagy motor, közút vagy versenypálya, az igényeimet tökéletesen kielégítik. Ők is a legjobbra törekednek, mint én teszem, és örülök, hogy már a motorsportban is egyre aktívabbak – és itt szigorúan a kétkerekűek sportjára gondolok, hiszen az autósportban eddig is jelentős szerepet vállaltak.
Lehet takarékos, ami ekkora? – Teszt: Honda CR-V e:HEV AWD Advance
A Honda szinte mindent belecsomagolt a CR-V-be, amire manapság a legtöbb autóvásárló vágyhat: itt egy jó nagy SUV vagány formatervvel, kényelmes belsővel, hibridhajtással. De mit tud a valóságban, és mennyire lehet takarékos egy kis villannyal megtámogatva egy 1,8 tonnás óriás?
Két éve vonaton él a 17 éves német srác
A fiatal Lasse Stolley szoftverfejlesztőként dolgozik, de így mindig oda megy, ahová éppen kedve van.
Lehet, hogy mindig is rosszul zuhanyoztál?
A tisztálkodás legjobb módja mindig a legegyszerűbb, a szakember szerint kár is kísérletezni.
Jön a svájci bicska, amiből hiányzik a kés
A Victorinox érdekes lépésre szánta el magát, de azért nem kell félni, maradnak a hagyományosabb változatok is.
Amikor a csodalámpa nem mese: milliókat nyert egy pár
Egy kincskereső játékba szálltak be, amelynek végén rá is találtak a hatalmas nyereménnyel járó lámpásra.
10 párharc a fociban, ami túlmutat a puszta rivalizáláson
Már hetekkel a meccs előtt izzik a levegő a csapatok háza táján