Kiderült: az olcsó nyári gumi is lehet jó

Most is két népszerű prémium bizonyult a legjobbnak, a lista végén pedig egy meglepő név.
Hetek óta mutogatja már magát a tavasz, jóval melegebb van, mint ilyenkor megszoktuk, olykor kellemes napsütés simogatja a tájat. Bár a meteorológusok azt mondják, még március közepére jöhet egy jelentősebb lehűlés, azért már nem árt rápillantani a nyári gumijainkra, hogy vajon bírják-e a következő szezont, vagy ideje újakat venni.
A német autóklub, vagyis az ADAC szokásához híven idén is elkészítette gumitesztjét, amelyben ezúttal tizenhat különböző termék kapott főszerepet, méghozzá a 215/55 R17-es méretben. Ekkora abroncsokat elsősorban hobbiterepjárókon használunk, de sok középkategóriás személyautóra is passzolnak. A szakemberek a korábbi évekhez hasonlóan idén is nagyon sok mérést és próbát elvégeztek, de a végeredményt egy egyszerűbb táblázatban publikálták. A két fő kategória a menetbiztonság és környezetvédelmi mutatók, ezekből a részpontokból állt össze a végső érdemjegy. Előbbi 70, utóbbi 30 százalékos súllyal jelenik meg az értékelésben.

A jó hír, hogy ezúttal egyetlen gumit sem buktattak meg, és elégséges értékelést is mindössze egy termék kapott. Kezdjük is rögtön ezzel, hiszen némiképp meglelő. A Vredestein Ultracról, tehát egy aránylag jó nevű abroncsról van szó, amely ráadásul nem is a menetbiztonsági kritériumok alapján, hanem a környezetre gyakorolt hatás miatt került a végére.
Ha a biztonságot mindenek elé helyezzük – márpedig ez egy teljesen érthető szemlélet –, akkor inkább a Semperit Speed-Life 3, valamint a Linglong Sport Master számít sereghajtónak a maga 3,5-es osztályzatával ebben a részegységben – a németeknél a kisebb szám jelenti a jobb eredményt. Ha a legbiztonságosabb gumikat próbáljuk megkeresni, akkor a Continental PremiumContact 7 (1,7), a Kumho Ecsta HS52 (2,1) és a Michelin Primacy 4+ (2,2) érdemel említést, ezek teljesítettek a legjobban az úttartást, kanyarstabilitást, irányváltásokat, vészfékezést és egyebeket vizsgáló teszteken.

A környezetvédelmi szempontok közt a kopást és élettartamot, az üzemanyag-takarékosságot, a zajkibocsátást, de még a gyártást és a szállítást is figyelembe vették. Próbapadi és valós körülmények közötti méréseket is végeztek. A legkisebb környezetterhelést a Goodyear EfficientGrip Performance 2 (1,6), a Michelin Primacy 4+ (1,7) és a Semperit Speed-Life 3 (2) esetében tüntették fel, a legnagyobbat a Vredestein Ultrac (3,8), a Goodride Solmax 1 (3,1) és a Falken Ziex ZE 310 EcoRun jelentette.
A várható élettartamban egészen elképesztő volt a szórás, a legjobb és a legrosszabb között több mint kétszeres a különbség. A sort itt a Vredestein zárja, amely a mérés és az azon alapuló becslés szerint 27200 kilométer alatt kopik használhatatlanra – még a közvetlenül előtte záró Goodride is 35 ezer fölött tud. Ezzel szemben a Kumho 69300 kilométert is elmehet, nem sokkal megelőzve a 68800 kilométerre prognosztizált Goodyeart. 60 ezer fölé még a Continental és a Michelin jutott.

A végeredmény az alábbi táblázatban látható: a Continental lett a tesztgyőztes 2-es érdemjeggyel, de csupán egy tizeddel maradt le mögötte a Michelin, hárommal a Kumho. Ezek hárman kaptak jó minősítést, de egyáltalán nem rossz a Debica, a Dunlop, a Bridgestone és a Fulda végső helyezése sem. Sőt, innentől is csak tizedes differenciák vannak, a Vredesteint leszámítva mindenki más megkapta a közepest.

A hazai árakat is megnézve az is jó hír, hogy a darabonként 61 ezer forint körül megvehető Continental és a szintén 60 ezer körül kapható Michelin mellett akadnak olcsóbban is jó alternatívák. A Kumho említett terméke például 40 ezer forint táján mozog, a Debica Presto UHP 2 pedig akár 35 alatt is elérhető.
Ami viszont még nagyon fontos: az efféle tesztek nem érvényesek általánosan egy adott márka minden termékére, csak a konkrét mintázatra, annak is erre a méretére. A döntés során mindenki maga mérlegelheti, mely szempontok számára a fontosabbak. Ha pedig már megvettük, ne feledjük rendszeresen ellenőrizni a guminyomást, időnként szemrevételezéssel keresni az esetleges hibákat, és vizsgálni a bordázat mélységét, hogy mindig biztonságosan és a szabályoknak megfelelően közlekedhessünk.
(forrás: ADAC)
Minden idők 10 legjobb kalandfilmje a közönség szerint
Abban megegyezhetünk, hogy egytől egyig klasszikusok, amiket bármikor érdemes újranézni.
Neil Armstrong arany Omegája a történelem csodás darabkája
Egy huszonhat darabos különkiadás része volt ez a 18 karátos Speedmaster Professional.
A Bugatti Tourbillon is lehet még vadabb: íme!
A Bugatti új hipersportautója eleve a világ összes pénzébe kerül, de persze, hogy ezt is lehet még fokozni. Például az Équipe Pur Sang csomaggal.
Kiadatlan dalokat lopott Eminemtől – börtönbe kerülhet
Majdnem tizenöt évig dolgozott a rappernek, akár ugyanennyi időt is eltölthet a rács mögött az egykori alkalmazott.
Extravagáns csoda a Richard Mille új Ferrari-órája
Az RM 43–01 Tourbillon Split-Seconds Chronograph Ferrari a két márka együttműködésének legújabb gyümölcse.
Már most odaadhatjuk a McLarennek az F1-es világbajnoki címet?
George Russell szerint igen, de Andrea Stella szavai sem biztatóak a többi csapatra nézve.