Az Alpine-nal szállt be a Formula-1-be a legsvájcibb óragyártó

Az Alpine-nal szállt be a Formula-1-be a legsvájcibb óragyártó
Forrás: H. Moser & Cie.

Promóció

Szebb mosoly, 150 ezer forinttal kevesebbért

Promóció

Budapestre is megérkezett a világ egyik legnagyobb presztízsű pezsgője

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!
Facebook
Twitter
Pinterest

Az óragyártás és a motorsport közti összefonódások már több évtizedesek. Főleg a Formula-1-ben, ahol szinte minden csapatnak van óraipari partnere, akik évről évre új különkiadásokkal népszerűsítik az istállót, és jobbnál jobb órákat adnak a csapattagok csuklójára.

A nagyok, mint a Ferrari olyan svájci üstökösökkel bútoroznak össze, mint a Richard Mille, a Mercedes-AMG pedig az IWC-vel. Most a BWT Alpine F1 Team is egy svájci legendával, az H. Moser & Cie. manufaktúrával kezdett együttműködésbe, ami nem csak az F1-re, de a Renault kötelékébe tartozó Alpine összes motorsportos ágára kiterjed. De miért akkora szám az H. Moser & Cie., és miért mondhatják magukat az egyik legsvájcibb óragyártónak?

1828-ban a tősgyökeres svájci Heinrich Moser Szentpétervárott alapított óragyárat, amelynek zsebórái hamar elhíresültek az Orosz Birodalomban mint az akkori óragyártás csúcsa. Sikerén felbuzdulva szülővárosában, Schaffhausenben is alapított manufaktúrát, amely az 1917-es októberi orosz forradalom után a márka főhadiszállása lett. 1868-ban Moser a más óraipari városokból visszautasított amerikai vállalkozónak, Florentine Ariosto Jonesnak segített elindítani a ma IWC Schaffhausenként ismert legendás brandet, amivel együtt Schaffhausen városát is feltették a térképre. Az IWC főépülete a mai napig az, amit még Moser adott nekik.

Ne maradj le cikkeinkről, like-olj minket a Facebookon is!

Követem!
Lenin H. Moser zsebórája
forrás: Shakko / Wikimedia Commons
Hogy mennyire szerették az Orosz Birodalomban az H. Moser & Cie. márkát? Csak annyira, hogy ez a zsebóra Leniné volt

A történelem viharában esernyő nélkül ragadt, és a 20. század nagyobb részét gazdátlanul töltötte a Moser név, majd az alapító dédunokája, Roger Nicholas Balsiger élesztette újra 2002-ben, és 2005-re fel is húzták a legújabb manufaktúrát, ahol azóta is a svájci óraipar egy igazán egyedi szeletét képviselik, ráadásul független családi vállalkozásként. Mai arcát 2012-ben vette fel a Moser, amikor Edouard Meylan vette át vezetését.

Óráik a kezdettől fogva letisztultak, de sokszor a visszafogott külső bonyolult komplikációt rejt. Tökéletes példa erre az Endeavour Perpetual Calendar, amely az óraipar legelegánsabb és legletisztultabb öröknaptáras órája, amit egyszer kell beállítani, és 2100-ig számon tartja a pontos napot, dátumot és szökőévet - ja, és persze az időt is mutatja. Más órák ezt számtalan segédszámlappal, kijelzéssel oldják meg, míg az Endeavour összesen 5 mutatóval és egy dátumablakkal dolgozik, teljesen szabadon hagyva a különleges számlapot.

Csak úgy lehet ilyen kifinomult és újító szerkezeteket fejleszteni és gyártani, ha házon belül rendez mindent egy márka. Az H. Moser & Cie. minden egyes óráját kézzel rakják össze, és majd’ minden alkatrészét helyben gyártják. Órásaik körülbelül 3000 órát készítenek el egy évben, innen a Moser mottója: "Very Rare", azaz nagyon ritka.

H. Moser & Cie. Endeavour Perpetual Calendar
forrás: H. Moser & Cie.
H. Moser & Cie. Endeavour Perpetual Calendar Tantalum Blue Enamel

Március 21-én itt volt Magyarországon a Moser igazgatója, Edouard Meylan is, akit az órás közösség merész, vicces reklámszerepléseiről ismer. Az H. Moser & Cie. az egyik legsvájcibb márka, hiszen Svájcban működik, családi tulajdonban van, mindent maguk terveznek és mindent, amit csak tudnak, maguk gyártanak. Külön kiemelendő, hogy a szerkezetek lelkében dolgozó apró hajszálrugót is saját maguk gyártják, amire rajtuk kívül még körülbelül öt másik gyártó képes, az alkatrész tulajdonságai miatt. Azt képviselik, amiről a svájci óragyártásnak valójában szólnia kéne, ezzel szemben a legtöbb cég épp csak a minimumot teljesíti, hogy ráírhassák óráikra: Swiss Made. Ez az egykor sokat mondó felirat mára vesztett presztízséből, mert a laza szabályozás lehetővé teszi, hogy egy óra sok alkatrésze máshonnan származzon. Ez ellen áll fel a Moser, azzal, hogy már nem használják a Swiss Made jelzést, úgy érzik, már elvesztette igazi jelentését.

H. Moser & Cie. Pioneer Cylindrical Tourbillon Skeleton
forrás: H. Moser & Cie.
H. Moser & Cie. Pioneer Cylindrical Tourbillon Skeleton

Olyanokkal szúrnak oda a többi gyártónak, mint a Swiss Icons Watch, ami a legismertebb svájci órák jellegzetességeit sűríti egy órába, vagy a Swiss Alp Watch, ami egy Apple Watch kinézetű óra, rendkívül kifinomult szerkezettel. Míg az utóbbi egészen sokáig kapható volt, addig a zanzásított svájci legendák óráját nem tették elérhetővé a hatalmas felháborodás és perrel fenyegetőzés miatt.

Ezek mögött általában Edouard Meylan áll, aki mindig bátran prezentálja az aktuális megőrülést egy vicces reklámmal. Legemlékezetesebbje a Swiss Mad Watch, a világ első sajtból készült órájának reklámja, ahol bő két és fél percben mondja el, hogyan lehetne svájci a svájci csoki, hiszen ott nem is terem kakaó, és hogy a svájciak mennyire szeretik a külföldi valutát, amiből friss, ropogós, tisztára mosott svájci frankot csinálnak. Majd azzal zár, hogy a svájci órák nagy része nem is svájci, de ők most megcsinálták a legsvájcibb órát, a legbecsesebb anyagból, svájci sajtból. Később egy másik, az Apple Watchra hasonlító órával együtt árverezték el a pasztőrözött csodát, amivel 125.000 svájci frankot gyűjtöttek a A Svájci Órakészítés Kultúrájáért Alapítványnak. Legújabb projektjük az Alpine autógyártóval közös együttműködés, aminek köszönhetően minden Alpine motorsportcsapat prémium partnere lett az H. Moser & Cie.

Bizonyos értelemben a francia Alpine jól párhuzamba állítható a Moserrel. Ha nem is a 19. században gyökerezik a története, azért igen komoly tradíciókkal, emlékezetes motorsportsikerekkel büszkélkedhet. A negyvenes évek végén a fiatal Renault-szervizvezető, Jean Rédélé egy Renault 4CV-t reszelgetett addig, amíg ütőképes rali-versenyautó nem lett belőle. Az ötvenes évek elejére komolyan számolni kellett vele - győzött Monte-Carlóban, kategóriaelső lett a Mille Miglián. Maga az Alpine 1955-ben alakult meg. A legtöbben minden bizonnyal a klasszikus és gyönyörű, hatvanas évekbeli A110-et kapcsolják össze fejben a márkával. 1973-ig önállóak voltak, akkor vásárolta fel őket a Renault. Hosszú ideig az A610 számított utolsó modelljüknek, amelytől 1995-ben egy búcsúszériával köszöntek el. Az Alpine név feltámasztásának ötlete tíz évvel később merült fel, de valósággá csak még egy újabb bő évtizeddel ezután vált: 2017-ben, a Genfi Autószalonon leplezték le az új A110-et. Vagyis ugyanúgy a kétezer-tízes években kezdődött új időszámítás az Alpine-nál, mint az H. Moser & Cie.-nél.

1971-ben Ove Andersson, majd 1973-ban Jean-Claude Andruet is A110-zel nyerte meg a Monte-Carlo-ralit
forrás: Renault
1971-ben Ove Andersson, majd 1973-ban Jean-Claude Andruet is A110-zel nyerte meg a Monte-Carlo-ralit

Hozzánk, Magyarországra már együtt hoztak el egy színvonalas, érdekes rendezvényt, gyönyörű autókkal és órákkal. Igaz, Alpine Moser különkiadást egyelőre nem. Edouard kifejezetten jó beszélgetőpartnernek bizonyult, bármilyen témáról szívesen beszélt, érezhető volt, hogy ő tényleg az órák szeretete miatt csinálja ezt, nem a pénzért vagy a státuszért. Lehetetlen volt elmenni amellett, hogy az Alpine Formula-1 nem épp az élmezőnyben versenyez, nehéz időszakot él a csapat, és ezzel Edouard is tisztában van. Elmondta, hogy a BWT Alpine F1 Team vezetősége őszintén vázolta neki az istálló helyzetét, de ők és Edouard is bizakodóak. A Moser is volt már rossz helyzetben, épp amikor ő vette át a márkát, és komoly pénzügyi problémákkal küzdöttek, de sikerült feljönni, és lát fantáziát az Alpine F1-es alakulatában. Ez volt a marketing része, amit természetesen nem hagyhatott ki, de elmondta azt is, hogy egy nagyobb csapattal való együttműködést az ő kis cégük nem biztos, hogy tudott volna menedzselni. Márpedig az óráik népszerűsítésén túl fontos része a közös munkának, hogy így a törzsvásárlóikat ki tudják vinni F1 nagydíjakra vagy épp a Dakarra. Vagyis vitték volna a Dakarra, ha a Renault nem a Dacia, hanem az Alpine égisze alatt indítja csapatát, de Dacia lett, ahhoz pedig nem passzol egy exkluzív luxusmárka. Ugyanígy nem passzolna az F1 egyik leggyengébb csapata sem, de a Formula-1 elérhetetlensége miatt ott valójában minden csapat az autóversenyzés elitjét képviseli.

BWT Alpine F1 Team
forrás: H. Moser & Cie. x BWT Alpine F1 Team
A BWT Alpine F1 Team tagjainak már ott a csuklóján a Moser órája

Az összebútorozás emberi oldalán ott van, hogy a Renault vezérigazgatója Moser-gyűjtő, Edouard édesapjának pedig két Alpine-ja is van, amiket néha ő is elvisz egy körre. Hasonló személyes szál óráikban is előfordul, például a tavaly megjelent H. Moser & Cie. Endeavour Perpetual Calendar Tantalum Blue Enamel azért készült tantálból, egy nehezen megmunkálható, nagyon ritka fémből, mert az az óra is tantáltokos volt, amit Edouard ballagására kapott apjától, aki akkor az Audemars Piguetnek dolgozott.

A tantáltokos óráról itt olvashatsz bővebben:

Nem csak a CEO-t lehetett válogatott kérdésekkel bombázni, hoztak órákat is bőven, amiket meg lehetett nézni, fel lehetett próbálni. Olyanokat is előhúztak a fiókból, amik még hivatalosan meg sem jelentek, de sajnos egyik sem egy Alpine x H. Moser & Cie. volt, arra még várni kell egy kicsit. Már most is a Moser Streamliner kollekció van a BWT Alpine csapattagok csuklóján, de tervben van egy különkiadás is, ami csak nekik készül, és az időmérésre fókuszál majd.

H. Moser & Cie. Streamliner Perpetual Calendar
forrás: H. Moser & Cie.
H. Moser & Cie. Streamliner Perpetual Calendar

Körbeszaglászhattuk az Alpine A110 S és 110 GT modelleket is, amiket kihoztak a rendezvényre, sőt egy jópofa sorsolást is tartottak, ahol az egyik fődíj egy hétvége volt a két autó egyikével. Hiába buszra szállva léptem le, még az éjszakaik cudar világa se tudta elrontani az estét, ami nemcsak a két márka magyar rajongóinak, de maguknak a cégeknek is különleges volt, hiszen most először jelentek meg közösen hivatalos rendezvényen.

Nézd meg a Streamlinert alaposabban a galériában!

Galéria / 17 kép

H. Moser & Cie. Streamliner kollekció

Megnézem a galériát

Videók

Promóció

Szebb mosoly, 150 ezer forinttal kevesebbért

Promóció

Budapestre is megérkezett a világ egyik legnagyobb presztízsű pezsgője

Kép
Életmód

Szakmák, amik eltűntek a modern kor beköszöntével

Felelevenítünk néhányat a régmúlt mesterségeiből, amik nem állták ki az idő próbáját.

Kép
Jármű

Látványos koncepcióautót mutatott az AMG Monacóban

A Formula–1-es versenyhétvégéhez kapcsolták a Mythos PureSpeed sportautót, amely érdekes megoldásokat vonultat fel.

Kép
Szórakozás

Közeleg a napfogyatkozás 25 éves évfordulója - de mikor lesz a következő?

Az egész ország az eget kémlelte negyed évszázaddal ezelőtt.

Kép
Szórakozás

Mint egy gyerekszínészt, úgy kezelték balesete után Jeremy Rennert

A Marvel-moziverzum sztárja felidézte, milyen érzés volt visszatérni a munkába.

Kép
Szórakozás
Kép
Szórakozás

"Ezt a hajót egyfelé húzzuk" - interjú a Dante alapítóival, Gulyás Hermann Sándorral és Jászberényi Gáborral

Úgy állnak a kamera előtt, mint a profi modellek. Könnyű nekik, hiszen színészek! – jut eszünkbe Jászberényi Gábor és Gulyás Hermann Sándor fotóit nézve. De vajon tényleg könnyű nekik?

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!