Ez a Bentley ott volt az első Le Mans-i 24 óráson

Forrás: Kidston SA
2023. június 4.
Szerző: Lendvai Zsolt

Idén éppen százéves a leghíresebb hosszú távú autóverseny, és most előkerült egy versenygép az első, 1923-as kiírásról.

A jövő hét végén, vagyis június 10-11-én rendezik az idei Le Mans-i 24 órás autóversenyt. Talán a Formula–1 mellett ez a legismertebb megmérettetés, amiről minden bizonnyal azok is hallottak, akiket hidegen hagynak a technikai sportok. Ebben az évben ráadásul centenáriumot is ünnepelnek, hiszen pontosan százéves a Le Mans-i viadal: 1923-ban rendezték az elsőt. Igaz, azóta maradt el néhány alkalom, 1936-ban a munkások sztrájkja, 1940 és 1948 között a második világháború és utóhatásai miatt, így a mostani a kilencvenegyedik lesz.

Azt az említett első versenyt a francia André Lagache és René Léonard párosa nyerte egy Chenard-Walcker Type U3-mal, a leggyorsabb kört viszont a brit Frank Clement futotta a Bentley 3 Litre Sporttal. Ez utóbbi kocsi most újra előkerült, és a különleges járművek értékesítésében közreműködő, restaurálással is foglalkozó svájci Kidston nemrég kínálta eladásra. Mivel a legelső Le Mans-i 24 órásról van szó, nem meglepő, hogy ez volt az első Bentley a futam történetében, de egyben az első brit autó is.

A Bentley 3 Litre Sportot először a kanadai John Duff – aki amúgy Bentley-kereskedő volt civilben – vezette először, Brooklandsben több rekordot is felállított vele a dupla 12 órás versenyen, mindkét etapot ő nyomta végig. Persze Le Mans-ra már kellett a társ, így került mellé Frank Clement. Noha a győzelem nem jött össze, azért a megosztott negyedik helyre büszkék lehettek, ahogyan a 66,69 mérföld per órás, azaz 107,3 km/h-s leggyorsabb körre is. Rá egy évre a páros már az aranyérmet is behúzta.

Ahogyan az autó eladását gondozó Simon Kidston mondja, a 141-es alvázszámú Bentley 3 Litre Sportnak nagyon fontos történelmi szerepe van, ugyanis fordulópontot hozott el a nem is olyan sokkal korábban – 1919-ben – alapított márka életében. Nemcsak a versenysikerek jöttek, de ezek valamelyest az értékesítéseket is felhajtották, az 1924-es győzelem utáni két évben összesen mintegy 700 kocsit tudtak eladni. Ezt a példányt egy Peter Briggs nevű ausztrál gyűjtő vette meg a nyolcvanas években, majd teljes felújítás következett, hogy elfoglalhassa a helyét a York Motor Museumban. Most közel 1,3 milliárd forintnak megfelelő összegért cserélt gazdát.