Promóció
Top 10: Minden idők legdrágább autói az árveréseken
Ezekért az autókért fizették ki a legtöbbet aukciókon – a Ferrari uralja a mezőnyt.
Egy átlagos autó árgörbéje attól a pillanattól ereszkedni kezd, hogy elhoztuk a szalonból. Persze a piaci viszonyok produkálhatnak furcsaságokat, ha mondjuk akadozik az ellátás, hiány alakul ki, akár a néhány éves példányok is drágábbak lehetnek az újaknál, azon egyszerű ok miatt, hogy azok azonnal rendelkezésre állnak. Más a helyzet a különleges autókkal: ha kis példányszámúak, műszakilag érdekes megoldásokat vonultatnak fel, vagy eleve különkiadásként dobják piacra őket, borítékolható, hogy napról napra egyre többet érnek. Hát még, ha akad az életútjukban híres tulajdonos is.
Az igazán nagy vagyonokat érő kocsik többnyire kétféle módon cserélnek gazdát. Vagy csöndben, fű alatt, a kíváncsi szemeket távol tartva, az elit belső köreiben, vagy pedig épp ellenkezőleg, hatalmas felhajtás közepette, nyilvánosan meghirdetett árveréseken. Előbbire érhető módon nincs rálátásunk, utóbbi eladásokat viszont könnyű rangsorolni. Ezt tette a Robb Report is, az ő cikkükből mazsoláztuk ki az első tízet.
Ne maradj le cikkeinkről, like-olj minket a Facebookon is!
Követem!10. Ferrari 275 GTB/C, 1964 (26,4 millió dollár, RM Sotheby’s, 2014)
Az 1965-ös Le Mans-i 24 órásra építették ezt a Scaglietti-karosszériás Berlinetta Competizionét. Csupán három darab készült, ez a konkrét darab Ferrari-piros helyett sötétszürke metálfényezést kapott. Csodálatos V12-esét hat Weber-karburátor eteti. Mivel a másik kettő nagyon hosszú ideje egy-egy gazdánál van, amikor ez a nagyszerű állapotú elérhetővé vált, nagyon sokat ért.
9. Ferrari 275 GTB/4 NART Spider, 1967 (27,5 millió dollár, RM Sotheby’s, 2013)
Ez is egy 275 GTB, mégis mennyire más autó! Kezdjük azzal, hogy mivel Spider, nyitható tetejű, de a Colombo-féle V12-es ebből sem hiányozhat. A NART a North American Racing Team rövidítése, és a hivatalos típusnévben nem szerepel. Viszont az észak-amerikai Ferrari-importőr, Luigi Chinetti kezdeményezésére készült, mindössze tíz darab volt belőle. Ez itt végig egy tulajnál töltötte az évtizedeket, Eddie Smith Sr. vette újonnan. Átfogó restaurálás után fizettek érte egy vagyont, amit jótékony célokra fordítottak.
8. Ferrari 290 MM, 1956 (28,05 millió dollár, RM Sotheby’s, 2015)
Az MM-ből talán nem nehéz kitalálni, hogy a legendás Mille Migliára készült, méghozzá a Formula–1 első évtizedét uraló ötszörös világbajnok, Juan Manuel Fangio részére. Összesen csak négyet gyártottak, de ez a kék-sárga orrú a legkülönlegesebb, még ha Fangio csak negyedik is lett a versenyen, és Eugenio Castellotti egy másik 290 MM-mel nyerni tudott.
7. Mercedes-Benz W196, 1954 (29,6 millió dollár, Bonhams, 2013)
Az első nem-Ferrari a listán, de ez is Fangio nevéhez fűződik. Ő nyerte ugyanis az első futamot a W194 utódjának számító W196-tal 1954-ben Franciaországban. Tizenkét versenyen indult ezzel a példánnyal, ebből nyolcat megnyert, további kétszer dobogón végzett. Két világbajnoki címet is behúzott, és azért dicsérte a Mercedes csapatot, mert bármilyen módosítást kért tőlük, nagyon gyorsan és jól megcsinálták. Ugyanilyen W196-tal nyert egy futamot 1955-ben Sir Stirling Moss is. Viszont ez az egyetlen darab, amelyik nem a gyár vagy egy múzeum tulajdonában van.
6. Ferrari 412 P Berlinetta, 1967 (30,25 millió dollár, Bonhams, 2023)
Hiába zuhant a kereslet és az eladások összértéke az idei Monterey Car Week autós árverésén, mégis sikerült produkálniuk egy top tízes autót, nem is akármilyet. A 412 P Berlinetta afféle ügyfél-versenyautó volt, a 330 P3-on és P4-en alapult, privát csapatok számára rakták össze. Mindössze kettő olyan létezik, amely eleve 412 P-nek készült, másik kettőt P3-asokból alakítottak át. Ez itt természetesen eredeti, négyliteres V12-vel, a P3 vázára ráhúzott P4-es kasznival, utóbbi futóművével. Jól jelzi az értékét, hogy még ezt a 30 millió dollár fölötti vételárat is csalódásként értékelték, mivel elmaradt a várakozásoktól.
5. Ferrari 335 S, 1957 (35,75 millió dollár, Artcurial, 2016)
A modell bemutatkozó versenye a tragikus kimenetelű Mille Miglia volt 1957-ben. Ilyen autóval állt rajthoz a Luigi Mussót betegség miatt beugróként váltó Alfonso De Portago, aki 240 km/h-nál kapott defektet. A balesetben nemcsak ő és navigátora, Edmund Nelson haltak meg, hanem tizennégy néző is, köztük gyerekek. A futamot aztán a szintén ferraris Piero Taruffi nyerte meg, méghozzá navigátor nélkül, de még az elődmodell 315 S-sel. A Milleg Migliát a szerencsétlenség következtében hosszú évekig parkolópályára küldték. Az itt látható autó nem volt érintett ebben a szörnyűségben, vezette az évek során Peter Collins, Wolfgang von Trips és Luigi Musso, Le Mans-i körrekordot futott vele Sir Stirling Moss.
4. Ferrari 250 GTO, 1962 (38,12 millió dollár, Bonhams, 2014)
Az aukciók örök sztárja a 250 GTO, nem csoda, hogy az élmezőnyben többet is találunk ebben a rangsorban. Harminchat darab készült belőle, ez a 3851GT alvázszámú 49 évig volt Fabrizio Violati tulajdonában, aki versenyzett is vele. Mégis nagyszerű állapotban került új garázsba majdnem tíz évvel ezelőtt.
3. Ferrari 250 GTO, 1962 (48,4 millió dollár, RM Sotheby’s, 2018)
Még évjáratban is ugyanott van, mint Violati autója, mégis egy nagyságrenddel többet csengettek ki négy évvel később ezért a 250 GTO-ért. Ezen a szinten talán már apró részletek is jelenthetnek hatalmas, millió dolláros differenciákat. Ennek a darabnak a vonzereje részben az lehetett, hogy harmadikként gördült ki a gyárból, tehát a legkorábbiak közé tartozik még az első esztendőn belül is. Részben pedig az, hogy alkatrészeinek 95 százaléka még eredeti volt a licitálás idején.
2. Ferrari 330 LM / 250 GTO, 1962 (51,7 millió dollár, RM Sotheby’s, 2023)
Egészen friss még ez az üzlet, november közepén külön is írtunk róla. Ez az egyetlen olyan példány, amelyet maga a Scuderia Ferrari indított versenyeken, kategóriagyőzelmet szereztek vele a nürburgringi ezer kilométeresen, Lorenzo Bandini is vezette a Le Mans-i 24 óráson. Különlegessége, hogy eredetileg négyliteres V12-est kapott, többszöri átalakítás után, amikor a Ferrari eladta, a 250 GTO-k szériaállapotának megfelelő motort szereltek be. Közel négy évtized után most először lehetett rá lecsapni.
1. Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé, 1955 (142 millió dollár, RM Sotheby’s, 2022)
Akkora rekord, amiről igen nehéz elképzelni, hogy belátható időn belül megdőljön. Gondoljunk csak bele: kétszer megkapnánk belőle a második helyezett Ferrarit, és még maradna is egy rakás pénzünk. A Daimler-Benz főtervezője, Rudolf Uhlenhaut alkotta meg ezt a gyönyörű autót az ötvenes években, 290 km/h-s végsebességével a maga idejében a leggyorsabb utcai gépnek számított. Csupán kettőt gyártottak belőle. Uhlenhaut a legenda szerint egyszer, amikor késésben volt, egy óra alatt kitaposta belőle a München–Stuttgart utat, amelynek 230 kilométere még ma is egy két és fél órás menet. Amúgy a kettőből ez a kocsi a második, 1986-ban Tony Merrick restaurálta, azóta több jelentős rendezvényen szerepelt. Tavaly kelt el az RM Sotheby’s által megszervezett magánárverésen, amelyet maga a Mercedes kezdeményezett, és csupán néhány kiválasztott gyűjtőt hívtak meg Stuttgartba. A bevételt egy globális ösztöndíjprogram finanszírozásába forgatták bele.
Promóció
ASUS Zenbook S 14: A modern férfi tökéletes társa
Promóció
Végre egy számla, amelynél a bank alkalmazkodik az ügyfelekhez
Nyolcévesen már saját műhelyt épített, ma pedig hollywoodi szuperprodukciókon dolgozik
Pallós Endrével készítettünk interjút az InStyle MEN őszi-téli lapszámához, amiben rengeteg érdekességet osztott meg velünk munkái kapcsán.
Ezek a világ legjobb országai, ha családot tervezel - itt a toplista
Egy friss kutatás olyan fontos szempontok alapján készített rangsort, mint a közbiztonság vagy az oktatás színvonala.
50 napot húzott ki egyedül a kanadai vadonban egy túrázó
Egészen hihetetlen, de élve előkerült a húszéves srác, akinek a keresését a hatóságok már feladták.
Végre PC-re is érkezik ez a fantasztikus Star Wars-játék!
Egy korábban PC-n nem elérhető Star Wars játék hamarosan a Steamen lesz kapható. Ez a verzió ráadásul számos fejlesztést tartalmaz.
Hogwarts Legacy 2: a rajongók aggódnak, petíciót írnak
Egyre több Hogwarts Legacy-rajongó aggódik: vajon a singleplayer játékból live service-kísérlet lesz?
Ebben az egy dologban senki nem ér a Queen nyomába – íme, a legértékesebb életművek
A zene igen szubjektív dolog, mindenkinek más tetszik. De van, ami nagyon is kifejezhető számokkal. Hatalmas számokkal.