7 káros hatás, amiért az ülő életmódot okolhatjuk

Gép előtt ülő férfi
Forrás: Motortion / Getty Images

Promóció

Szebb mosoly, 150 ezer forinttal kevesebbért

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!
Facebook
Twitter
Pinterest

Fizikai és mentális problémákat is okozhat a mozgásszegény életvitel.

Egészségünk megőrzése szempontjából nemcsak a kiegyensúlyozott étrend kulcsfontosságú, hanem a rendszeres testmozgás is. Számos kutatás bizonyítja, hogy azok, akik ülő munkát végeznek, és szabadidejüket sem túl aktívan töltik, sokkal több veszélynek vannak kitéve, bizonyos betegségek kockázata jóval magasabb esetükben, mint azoknál, akik szakítanak időt legalább a sétára, vagy valamilyen edzésre.

A káros hatások nemcsak fizikai problémákban mutatkozhatnak meg, hanem akár lelki, mentális hatásai is lehetnek a mozgásszegény életmódnak.

Ne maradj le cikkeinkről, like-olj minket a Facebookon is!

Követem!

Hangulatromlás

Egyre több kutatás bizonyítja, hogy az ülő életmódot folytatók mentális egészsége veszélybe kerülhet. Ezt pedig csak fokozta a koronavírus-járvány alatti bezártság. De nemcsak az ülő munka okozhat hangulatromlást, hanem az olyan kikapcsolódási formák is, mint a tévézés vagy videójátékozás hozzájárulhatnak a szorongás kialakulásához.

Daganatos betegségek

Egy 2021-es tanulmány mutatott rá, hogy az ülő életmód és a rákos megbetegedések kockázata között is lehet összefüggés. A daganatos betegségek 30-40 százaléka megelőzhető lenne életmódváltással, aminek része a több mozgás is. A háttérben részben az áll, hogy a kevés fizikai aktivitás növeli az elhízás esélyét – a túlsúly és a magas testzsírarány pedig a kockázati tényezők közé tartozik.

Feledékenység

Szintén kutatások támasztják alá, hogy az ülő életmódot folytató embereknél nagyobb eséllyel alakulhat ki demencia. Enyhébb esetben bizonyos fokú feledékenységgel is megússzuk. Az ajánlás szerint legalább heti 150 perc olyan aktivitás javasolt, ami megemeli kissé a pulzusunkat.

Hátfájás

Már napi négy óra ülés is okozhat komoly gondokat. Méghozzá nemcsak átmeneti fájdalmat, hanem olyan elváltozásokat, amelyek aztán krónikus panaszokat idéznek elő. Ebben nyilván az is közrejátszik, hogy a számítógép vagy a tévé előtt gyakran nem éppen ideális testtartással ücsörgünk. A kutatók azt mondják, máris tettünk valamit ellene, ha 15 percenként pozíciót váltunk. Még jobb, ha napi 25 percet töltünk például futással vagy úszással.

Megemelkedett vércukorszint

A sok ülés még azoknál is növelheti a vércukorszintet, akik egyébként egészségesek és nem is túlsúlyosak. Ajánlott ezért olykor beiktatni a munkába is szüneteket, amikor kicsit sétálunk, mozgunk. Akiken van némi fölösleg is, azoknál sokat segíthet, ha leadják testtömegük 5-7 százalékát, és úgy heti 150 percet mozgással töltenek.

A szexuális életünk is megszenvedi

Ez megint csak a sok ülés miatt beinduló elhízásra vezethető vissza. A túlsúlyos férfiaknál kétszer gyakoribbak a merevedési zavarok a Harvard kutatói szerint. Dán tudósok pedig azt mondják, ha valaki napi öt órát vagy többet tévézik, annak a spermiumszáma és a spermiumainak mozgékonysága is messze van az ideálistól.

Forgolódunk az ágyban

Nemcsak teljesíteni nem fogunk tudni az ágyban a sok üléstől, de még csak aludni sem. A mozgásszegény életmódot folytatóknak legalább a fele felébred éjszakánként, míg a rendszeresen edzők többsége jobb alvásminőséget tapasztal.

Mindezeket a panaszokat szerencsére nem túl nehéz megelőzni. Mindössze rendszeres testmozgásra van szükség, és itt igazából nem is az számít, hogy hány órát vagy milyen intenzíven edzünk. Persze, az sem mindegy, de a semminél ugye bármi jobb. Ha például nem tudunk minden nap időt áldozni erre, akkor már az is nagy előrelépés, ha hétvégenként megmozgatjuk magunkat. Egy tanulmány szerint már a heti egy-két napba sűrített edzés is 40 százalékkal csökkenti a szív- és érrendszeri betegség miatt bekövetkező, és 18 százalékkal a rákos megbetegedésre visszavezethető korai halálozás rizikóját.

(forrás: Men's Health)

Videók

Promóció

Szebb mosoly, 150 ezer forinttal kevesebbért

Kép
Életmód

Hónapról hónapra élnek az Y- és Z-generáció tagjai

Örülnek, ha a számlákat ki tudják fizetni, leghamarabb a felsőoktatáson spórolnak.

Kép
Otthon

Közös fal hangszigetelése

A közös fal hangszigetelése azért jelenthet kihívást, mert általában nem a zajforrás keltőjét zavarja a zaj – pedig nyilván ott lenne a legpraktikusabb a szigetelés –, ráadásul a tökéletes kivitelezés sem könnyű.

Kép
Otthon

Ezzel a dohányzóasztallal Schumi talán még futamot is nyert

Egy Formula–1-es Ferrari V10-es motorjából készült a különleges asztal, állítólag Schumacher és Barrichello is használta.

Kép
Szórakozás

Ronaldo újra az élen, Messi csak harmadik – ők a legjobban kereső sportolók

A szaúdi szerződés és a személyes szponzorációk nagyon jól hoznak Cristiano Ronaldónak, de a második helyen már nem focista áll.

Kép
Szórakozás

Opera-énekesnő és kém egy személyben: Margery Booth története

A bátor nő többször az életét kockáztatta, hogy információkkal szolgáljon Angliának.

Kép
Szórakozás

A Szabadítsátok ki Willyt! bálnájának igaz története

Keiko élete kevésbé alakult boldogan, mint ahogy azt a film után elképzeltük.

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!