A sok só nem jó a szervezetnek – de mennyi az a sok?

Só és sült krumpli
Forrás: Peter Dazeley / Getty Images

Promóció

Forma és funkció kohéziója a Nothing új okostelefonjában

Promóció

Defender élmények autentikus környezetben

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!
Facebook
Twitter
Pinterest

Milyen panaszokat okoz, ha túlzásba visszük a fogyasztását, és mi a biztonságos határ? Sokkal kevesebb, mint gondolnád.

A só szinte minden élelmiszerben jelen van valamilyen szinten, még ha csak csipetnyi mennyiségben is, de édes süteményekben is előfordul. Ez alapvetően egyáltalán nem is baj, hiszen a szervezetünknek szüksége van a sóra, a kérdés csupán a mérték, ugyanis a túlzott fogyasztás visszaüthet, és egészségügyi panaszokat okozhat.

A HuffPost kérdésére dr. Columbus Batiste kardiológus főorvos elmondta, hogy a szervezet elektrolit-egyensúlyának fenntartásához mindenképpen szükség van sóra. Az elektrolitok kulcsszerepet játszanak az izmok összehúzódásában, az idegrendszer működésében, sőt a vérnyomásunk alakulásában. A nátrium megvonásától ez a háztartás felborulhat. Azt pedig már dr. John Higgins kardiológus tette hozzá, hogy a normál sejtműködésben, az anyagcserében, valamint az izzadásban is lényeges a só.

Ugyanakkor a szükséges bevitel egészen minimális, felnőtteknél mindössze napi 500 milligramm – hozzávetőleg egy negyed teáskanál –, ahogyan arra dr. Nieca Goldberg kardiológus rámutatott. Viszont ez a mennyiség egyáltalán nem tűnik életszerűnek a legtöbb ember számára, az étrendet figyelembe véve. Az Amerikai Szív Szövetség ajánlása éppen ezért sokkal megengedőbb, de az általuk megjelölt maximum 2300 milligramm is még mindig csak 2,3 gramm naponta, ráadásul az optimumot 1500 milligrammra, vagyis háromnegyed teáskanálra lövik be.

Csakhogy az amerikai átlagfogyasztás ennél lényegesen magasabb, mintegy 3500 milligramm, és ami a nagyobb baj, hogy ennek zöme feldolgozott élelmiszerekből származik. Első ránézésre persze ez a sómennyiség sem tűnik valami soknak, de a szakemberek azt mondják, a szervezet úgy működik, hogy tartalékolja a sót, ezért ilyen apró pótlások is elegendőek az egyensúly biztosításához.

Viszont a túlfogyasztás sok szempontból lehet veszélyes, legyen szó akár arról, hogy mi magunk sózzuk intenzívebben az ételeinket főzés közben, akár a készen vett, feldolgozott termékekről. A magas sótartalmú étrend hozzájárulhat magas vérnyomás, stroke, szívbetegségek, csontritkulás, gyomorrák, vesebetegségek és vesekövek kialakulásához, valamint az elhízáshoz, ami önmagában szintén növeli számos megbetegedés kockázatát. De akár a vérerek is károsodhatnak, a hormonális folyamatokra, az immunválaszra is negatív hatással lehet.

Viszont Goldberg szerint nem mindenkire egyenlő mértékben leselkednek ezek a veszélyek. Egy alapjaiban egészséges, alacsonyabb vérnyomású felnőtt ember számára kevésbé fenyegetőek a veszélyek, érdemes azonban kikérni orvosunk véleményét azzal kapcsolatban, mennyire kell kényesen ügyelnünk a bevitt mennyiségre. Ezzel szemben a magas vérnyomással, szív- vagy veseproblémákkal küzdőknek rosszabbodhat az állapota, ha túl sok sót fogyasztanak. Akiket súlyosabb szívbetegséggel diagnosztizáltak, jobban teszik, ha nem lépik át a napi kétezer milligrammot, azaz egy teáskanálnyi mennyiséget, akik pedig stroke-on vagy szívinfarktuson estek át, ennek a felét. De a legbiztosabb, ha kezelőorvosukkal konzultálnak.

Arra a kérdésre, hogy miként lehet csökkenteni a sóbevitelt, Goldberg azt tanácsolja, hogy használhatunk akár sópótlót is, de az is megoldás, ha egyszerűen a csökkentett sótartalmú élelmiszereket keressük, főzésnél pedig mi magunk tudjuk szabályozni az adagot. Idővel bele lehet jönni abba is, hogy bevásárlásnál a címkéket tanulmányozzuk, melyik termékben miből mennyit találunk.

A megkérdezett orvosok arra is kitértek, hogy vannak bizonyos betegségek vagy állapotok, amikor éppen ellenkezőleg, nagyobb mértékű bevitelre van szükség. Ilyen az ortosztatikus hipotenzió, vagyis az állóhelyzetben tapasztalt hirtelen vérnyomásesés, a cisztás fibrózis, az Addison-kór, az elektrolit-háztartás zavara, de egyes dialízises betegek szervezete is többet igényelhet. Sőt, igazából még csak betegség sem kell ehhez, hiszen a sportolóknál is jelentős lehet a sóveszteség az izzadás miatt, különösen ha nagy intenzitással, vagy nagy melegben edzenek. Az viszont ezekben az esetekben is mindig, kivétel nélkül igaz, hogy ne önkényesen, véletlenszerűen emeljük a bevitt adagot, hanem kérjük szakember segítségét, véleményét.

(forrás: HuffPost)

Ne maradj le cikkeinkről, like-olj minket a Facebookon is!

Követem!

Videók

Promóció

Forma és funkció kohéziója a Nothing új okostelefonjában

Promóció

Defender élmények autentikus környezetben

Kép
Életmód

Így hat az egészségedre az olvasás - már pár oldal is sokat segít

Köztudott, hogy az olvasásnak vannak pozitív hatásai fizikai és lelki téren is, ehhez pedig kutatások alapján nem kell mást tenni, mint napi fél órát a könyveknek áldozni az időnkből.

Kép
Tech

3D-nyomtatott ujjakat kapott a férfi, aki még gyerekként szenvedett balesetet

A negyvenéves Mo Ali az Open Bionics segítségének köszönhetően képes újra használni a kezét.

Kép
Tech

Milyen szaga van a világűrnek?

Természetesen elég nehéz helyzetben lennénk lehúzott szkafanderrel a világűrben, azonban így is van pár lehetőségünk arra, hogy megállapítsuk, milyen szaga is lehet a kozmosznak.

Kép
Szórakozás

Bűnösnek vallotta magát a színarany vécét ellopó férfi

A Blenheim kastélyból vitték el Maurizio Cattelan szobrát, de az akcióval egyéb károkat is okoztak.

Kép
Stílus

Ezek voltak a Watches & Wonders legstílusosabb óraújdonságai

Látványos vagy technikai szempontból izgalmas órákból most sem volt hiány a genfi rendezvényen. Ebből válogattunk.

Kép
Életmód

Tavaszi megújulás, felfrissülés? Miért ne! 6 arcmaszk férfiaknak

Az arcápolás témaköre sosem tud kimenni a divatból, szóval most hoztunk is pár tuti arcmaszkot, ami megér egy próbát.

Szeretnél képben lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

A feliratkozásod hibába ütközött, kérjük, próbáld újra!
Köszönjük, sikeres feliratkozás!